Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikettbeteende
Läst 5001 ggr
mils
0

morrar visar tänder ...

hej igen nu är bosse i farten igen

possitiva saker först 🙂en lättlärd hund ,när vi ska gå ut sätter han sej vid dörren och sitter stilla tills jag går ut först ,för han vet att han ska gå efter mej genom dörren ,sen rör han ej maten eller godis förren vi sagt varsegod, sen går han till sin korg och lägger sej när vi säger till att han ska gå och lägga sej .sitter och ligger och vacker tass mm som sagt vi lär honom nya saker och han snappar upp det med en gång jätteduktig.går bra i koppel ..ganska bra .han skäller ej när det ringer på dörren ej heller när det kommer nån ,bara hoppar lite och lite gruffande och små morr innan han ser vem det är ,men ej skäll

Nu till det negativa..😈 han tycker ej om cycklister som far förbi då skäller han och om det kommer någon mot oss när vi är ute och går så kan han bli lite skällande .detta har kommit nu ej när han var liten.sen är han morrande och visar tänder mot min store grabb , när han närmar sej honom särskilt om han har ben ,jag kan närma mej bosse utan att han visar tänder men min grabb kan ej få den goa kontakten ,fast i vanliga fall så är min grabb en sån som drar till sej djur i vanliga fall han är jätte djur vän .men ej bosse ,han bestämde sej från början att den ska jag ej gilla ,han morrar visar tänder och vid nått tillfälle bitit .och i förrgår så höll jag bosse i knät och myste och min grabb kom in och skulle bara klappa bosse och säga hej men då morra han visade tänder och jag sa till bosse att sluta men han fortsatte morra och grabben skulle prova igen att bara klappa då högg bosse mej i handen ,sen skämdes han ,han kröp ihop och titta skamset på mej .nu är jag orolig hur gör vi ,kan vi arbeta bort den argsinta bosse ,han har vid några andra tillfällen bitit när vi gör saker som Ex ,om han har ben och vi ska flytta han .snälla ni hjälp mej .jag hoppas det finns nått vi kan göra för att få honom att sluta morra visa tänder och framförallt BITANDE .han varnar ju med morr och visning av tänder men vi måste ju få rätta honom utan att han biter efter oss ..jag tycker bosse är så go till95%men 5%så är det otäckt med bitande .hur gör vi …….han är nu 7 månader

sano
0

Min snart 8 månaders jrt kille hade också samma problem. Det har försvunnit när jag börjat använda Jan Fennell's principer. Så min kille upplevde att han var ledare och hade ansvaret för att skydda mig mot löpare och cyklister. Nu efter 2-3 veckor med dom nya ideerna så är han helt transformerad, lugn och skäller bara när han varnar eller vill leka (med andra hundar). Jan Fennell's metod i korthet: 1 gesture eating - du låtsas äta från hundens matskål innan du sätter ner den till hunden. 2 Ignorera hunden efter separationer när hunden vill fånga din uppmärksamhet. Ignorera tills den gett upp! 3 Undvik situationer där hunden bli rädd, det är du som skall skydda hunden. 4 Beröm hunden när den varnar genom skall. Kanske måste du visa att du verkligen kollar om det är fara eller inte.

Gia91an
0

Hmmm TS det var en del att bita i, men ta det lugnt sås kall du se att detta löser sig! 🙂

Det problemet med cykeln skulle jag försöka lösa på följande vis. Jag skulle be någon i min omgivning med cykel komma ut och hjälpa mig med möte på cykel. Varje gång Bosse tittar på cykeln (som först lämpligtvis bör vara på långt avstånd) så klickar du med en klicker och ger godis. Så att han till slut börjar ta kontakt med dig varje gång det kommer en cykel och slutar uppfatta cykeln som ett hot. Så hade jag provat först och ifall det går bra på långt avstånd så hade jag sedan minskat avståndet allt eftersom. 

Det här med bitandet, är ni rädda för honom när han bits? För enligt min uppfattning (det kanske inte alls är såhär andra gör) så måste man verkligen visa att man inte blir rädd och att du bestämmer. Min hund bet nämligen när hon kom hit när man klippte klorna på henne, och skrek gjorde hon också. Men då gjorde jag helt enkelt så att jag tog hennes tass, trots att hon försökte hugga mig tills hon helt enkelt gav sig. Envisast vinner, och även om det känns lite så gör det inte jätteont att bli biten enligt mig. Nu är det ju inte samma situation, men att dra sig undan och visa att man blir skärrad skall man i vilket fall inte göra. Det kan ju liksom visa honom att det är okej att bita husse och matte och då har ni ett problem sen när han blir större… 

Jag tror att någon annan här på forumet hade en bra metod om hur man lär bort att han bits när ni ska försöka ta ben osv… Men kommer inte ihåg vem…. 

Men det hade jag gjort till och börja med! :)

Elcyion
4

Jag håller inte med #1 här. Har du läst artikeln "bitska monster?" jag lade ut här tidigare? http://jackrussellterrier.ifokus.se/articles/526d59768e0e744704001729-bitska-monster?discussions-1

Förenklat kan du säga att du har två typer av skall. "Se mig" och "försvinn". De negativa skallen ("försvinn") är oftast det hundägare ber om hjälp med. Det glada skällandet är mycket lättare att hantera.

Att bli arg på en hund som så tydligt visar att han inte litar på sin son, är att (i långa loppet) skapa ännu större problem! För om du blir korrigerar när han morrar/visar tänderna (spelar ingen roll om han biter eller inte) så kommer du till slut att få en hund som hugger utan förvarning. Min Ludde är sådan, och det är inget roligt samt att det ställer enorma krav på den som håller i kopplet.

Med din son skulle jag satsa på att bygga en bra relation utan att träna sig på. För att få upp ett intresse kan ni tex prova att din son helt ignorerar hunden (inte titta, inte prata, inte klappa), men "tappar" en godisbit varje gång han passerar. När Bosse börjar visa ett intresse för din son, kan ni testa att höja insatsen för godisen. Tex sitta på golvet en bit ifrån och kasta små godisbitar till honom. Sedan minska avståndet som godisen landar på (hur nära din son han måste vara för att kunna ta godiset).

Det är ett exempel. Det finns massor av varianter på det, men alla har samma princip. Under tiden ni jobbar med att vända Bosses känsla mot din son, bör han göra så lite som möjligt med honom. Ge Bosse det "space" som han behöver.

För cyklarna ute skulle jag rekommendera allmän kontakt träning (träning sker inte i skarpa situationer) samt motbetingning/ge honom en enkel uppgift att göra när cykeln kommer.

http://www.klickerklok.se/motbetingning-som-problemlosning/

Lycka till!

Medarbetare på jack russel terrier

Gia91an
0

3# Gud vad bra att du kom in här! 🙂 Superbra råd!

Håller helt med #3 och läs absolut hennes artikel Bitska monster! :)

Elcyion
1

#2 Skillnaden för dig och mig (som exempel) och som måste tas med i beräkningen är VAD som orsakar beteendet. Att komma med en "fix idé" om att klorna inte ska klippas och då testar man att bita är en sak. Det finns ingen direkt rädsla inblandad. Ludde morrar som en gris när jag klipper klorna, och det skiter jag fullkomligt i. Han har försökt nypa mig också, men där har jag satt STOPP! Men han är inte rädd.

Men har du en hund som uppvisar samma beteenden men med rädsla/osäkerhet som utlösande faktor kommer ovanstående handlingssätt bara att skapa större problem. Då bygger du på hundens rädsla/osäkerhet.

Hundar lever i nuet och reagerar på den känsla den har precis i denna sekund. Därför anser jag att det är viktigt att veta vad det är min hund känner. Sen behöver ingen grotta ner sig i varför den känner på ett visst sätt.

Gia91an
0

5# Nej där har du säkert rätt… Jag sade bara vad som funkade på min hund, men att det inte var samma situation så det är nog svårt att applicera i vilket fall. Därför är det bra att du kom med ett annat synsätt du som faktiskt har erfarenhet av att jobba med sådanna problem… 🙂

mils
0

ååå så bra att man kan få tips och råd av er alla TACK  ni ger lite hopp om att vi kan se frammåt,vi har tidigare läst att man ej ska visa rädsla vid arg hund och vi försöker värkligen ta komandot när han markerar med ett hugg .tror att vi minskat hans övertag med 2%så det går frammåt .i början när vi fick hem honom så morrar han och gjorde utfall vid matskålen ,men det har vi jobbat bort så nu kan vi röra honom och matskålen utan problem ..nu är det bara resten kvar . hoppas att han kommer tycka om min son en dag .för det är så jobbigt att se att han ej visar glädje över alla i familjen .sen vill vi ju att han slutar med morrande och visning av tänder ,för vi är lite rädda ifall han biter någon utomstående  .vi vill så gärna att han blir vår goa kille jämt och att vi kan lita på honom .sen vill vi få bort skällandet när vi möter folk ..en fråga ? tror ni att vi kan jobba bort hans arga sätt eller

❤️

Gia91an
0

Jag tror definitivt att ni kan jobba med detta! Och jag måste även rekommendera att ifall ni tycker det inte funkar för er själva, ta då kontakt med en instruktör från lämpligtvis brukshundsklubben! Det gjorde vi med vår tik som hade lättare problem, men det funkade verkligen! Ibland är det skönt att ha någon utifrån som ser vad man gör för fel, då det inte är så lätt att göra själv alltid! 

Så känner ni att det tar för lång tid och ni inte får bort det så som ni önskar, kontakta instruktör! I min brukshundsklubb heter det problemlösningsmöte!

Har ni gått valpkurs med honom annars? Det stärker ju kontakten mycket och precis som Elcyion sa så är det en viktig detalj. Har ni inte gått det så skulle jag lätt kunna föreslå det också! 

Sen ett annat tips som jag håller på med ibland. Vill jag lära min hund något, eller träna bort ett dåligt beteende så kan jag ibland söka på youtube på till exempel "få hund att sluta vakta ben/matskål" så får man ibland upp metodhandledningar som har med klickers att göra. Vilket är riktigt bra. Klicker är ju ett bra redskap tycker jag som gör träningen lättare enligt mig! Så om ni inte klickar, börja klicka! :)

mils
1

vi har gått valpkurs i höstas och då var Bosse en av favoriten hos hundinstuktören ,där var han helmysig lite vild men ändå skärpt .vi fick lära oss klickern där och funka ganska bra .jag ska sätta mej och kolla youtub och se om vi hittar nått bra .sen ska jag kolla med hundinstuktören vi hade om vi kan få till ett möte så får han kolla beteendet . så bra att denna sidan finns för det är så gott att få hjälp av vana jrt ägare 🙂

Elcyion
3

På youtube skulle jag rekommendera Kikopup eller Victoria Stillwell.