Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikettbeteende
Läst 2801 ggr
[SammieS]
0

Min aktiva hund!

Jag har ägt en jack russel hund/valp nu sedan 4 månader tillbaks min valp är 6 månader för tillfället.

Hur var er jack russel hund som valp?

min älskar människor och andra hundar vid syn av andra människor eller hundar kan hon börja gnälla hysteriskt och dra i kopplet hoppandes mot dem (i ren lycka) tyvärr har hon inte slutat bitats ännu och gör det mest med främmande inte så mycket med oss (ägarna)

När man är ute me henne kan hon helt plötsligt springa runt i cirklar i snabb fart! tills hon till slut ger upp efter 1 eller 2 minuter…

Och vissa föreslår att aktivera henne mer men jag aktiverar henne redan tillräckligt för henne enligt mig själv.

Så ni får gärna berätta era erfarenheter!

Elcyion
1

Nu har jag inte haft några valpar (bara omplaceringar), men min första tanke, hur är hennes passivitet?

Jag hade en hund hemma under en tid (jourhem mellan två hem) och hon var sönderstressad. Med tanke på att det var en vinthundskorsning så var hennes beteenden helt uppåt väggarna. Hon kissade inne 2-4 gånger/dag (hon kunde komma direkt in från promenaden och sätta sig och kissa i hallen), hon började (helt utan anledning) att starta skall-konserter i mitt vardagsrum och hon fick världens tokryck och bara sprang runt mig i kopplet. Jag fick hala in henne för att få stopp på henne.

För henne del handlade det om överstimulans. Men understimulans/överstimulans (här ingår även svårigheter att varva ner) har väldigt lika symptom.

En aktiv hund (så som t.ex) terrier behöver ofta hjälp med att lära sig att varva ner. Bara vara.

Medarbetare på jack russel terrier

[SammieS]
0

När vi är hemma är hon oftast lugn(när hon är hemma ensam me ägarna) sover, myser leker.. och kan lixom vara så gosig att man inte kan låta bli att älska henne. Men hon blir oftast annorlunda utomhus, hon är aldrig aggresiv vilket är bra men extremt "Aktiv" snurrar runt i varv oavbrytet, hoppar mot människor det är i lycka hon gör det svansen snurrar runt och hon älskar dem och alla.

Jag försöker få henne att lugna ner sig mer och mer förut har jag bara läst om att man ska aktivera hunden ännu mer, så jag måste nog försöka få henne att lugna ner sig hon måste ju få lära sig både och både vara aktiv och KUNNA vara lugn.. och såklart! ibland går hon fint när man är ute me henne och är lugn men hon får sina ryck ofta

[SammieS]
0

min tanke var mer att hon är ju bara ett halvår.. så undrade om någon också hade haft en jack russel valp som sedan ändrades med åldern?

LouiseKW
0

Acke var i början väldigt rädd för allt, men nu har det ändrat sig. Nu är han supersocial mot både hundar och människor och blir värsta gnällspiken om han inte får hälsa. Lite jobbigt ibland faktiskt, får träna kommandot passera med honom :P

https://nouw.com/%C3%A4pplecider

Sajtvärd på Modelljärnväg

[SammieS]
0

Det känner jag igen, hon gnäller högt om hon inte får som hon vill

SmileyMalin
1

Min äldsta var rätt jobbig som valp och är en riktig utmaning än idag. Min yngsta har varit väldigt enkel och harmonisk hela tiden.

Den stora skillnaden är nog att jag har arbetat mer genomtänkt med den yngre. Vi har jobbat i många små och lustfyllda pass varje dag. Alltid haft godis i fickan och belönat när han sökt kontakt. Gått korta promenader men med mental aktivering. Skvallerträning på andra djur, runda träd och andra föremål, balansera på stockar osv. 

Inomhus har vi kört 5-10 minuters klickerpass några gånger per dag med mycket fokus på att han skulle vilja arbeta och våga ta egna intiativ. också mycket kroppskontoll, stå med bara baktassarna på föremål, backa osv. 

Så redan som valp fick han träna ganska mycket MEN det var aldrig fysisk tuff träning som kan skdada en växande valp, det var alltid korta pass och det var alltid 10% positiv träning.

Idag är han 2 år, lugn och harmonisk inomhus, ett rent energiknippe utomhus, går lös och tvärstannar på kommande även på vilt och jätte rolig att träna med eftersom han vill och vågar tänka och försöka 😃

Så det är värt att verkligen lägga ner tid när dom är små, man får så mycket tillbaka resten av hunden liv 🙂

Gia91an
0

TS Tycker du har fått bra råd här! 🙂Berätta gärna hur det går så vi får följa er! Det är envisa hundar men att ni kommer klara detta ändå! 

Jag tänkte också direkt på passivitetsträning kan jag ju meddela. Det är sjukt vad nytta det gör! Jag skulle prova att åka till olika platser där det finns folk, sätta sig på en bänk och bara sitta. Det gjorde jag mycket med min valp när hon var liten. tycker 6# ger bra råd med i och med de kortare passen med bra belöning osv. 

Men som sagt, berätta hur det går! 🙂

[SammieS]
0

Har också hört talas om det du sa att tillexempel bara sätta sig ner på en bänk och bara ta det lungt. Inte alltid aktivera. För min hund måste lära sig att lugna ner sig inte enbart aktiveras mer än hon redan blir.

Jag tar gärna emot mer tips och råd och erfarenheter från andra… så folk får gärna fortsätta skriva skulle även kunna uppdatera (om jag minns!) hur det går för min valp om hon ändras såsmåningom

Gia91an
1

Jojo visst ska folk uppdatera om de har fler råd! Absolut! :) Ville bara visa att jag tyckte det var bra råd liksom! :) Ja uppdatera oss om sen hur det går och vad du valde att jobba på! Lycka till!

[jnordstrom]
2

Hej! Jag har en 7 månaders jrt som var exakt likadan! Han är väldigr glad i det mesta som rör livet och är aldrig sen att visa de heller för den delen!:p vi gjorde iaf så hära och de funkar väldigt bra för vår kille. Han fick lära sig lätta kommandon tidigt så som, sitt, ligg, nej och varsågod. Massa beröm och roligt att lyssna! Så när vi närmade oss folk eller andra saker som gjorde vår kille mega lycklig så fick han helt enkelt sitta och ha fokus på mig tills han lugna ner sig. Han får inte hälsa förens jag säger Varsågod. Sen är han förvisso väldigt glad när han väl får hälsa men han är bara 7 månader och jag är säker på att de lugnar sig med tiden! Sen angående lyckorusen i kopplet som jag kallar de kan både min 7 månaders kille och min 8 åriga kille göra när något är så förfärligt roligt att de bara inte går att vara still! Dock gör inte min 8 åring de så jätte ofta men de händer:) Som sagt så här har vi gjort och de har funkat bra! Men vår lille kräver och älskar lydnadsträning! Sen 6 månader allt är kul då :)

[SammieS]
1

Ja min lilla valp tycker allt är kul, men hon är verkligen speciell aldrig vart med om en hund med så mycket energi människorna jag umgås med blir så förvånade över att denna lilla hund har sån kraft det är inget jag förvånades över då de var vad jag förväntade mig vid köpet men kanske inte direkt såhär hon kan en hel del trix tyvärr har hon bestämt sig lite för när hon ska lyssna eller ej… envis !!