Lite tips ang. ensamhetsträning
Acke har varit jätteduktig på att vara hemma korta stunder själv, men nu har han börjat tugga på möbler när han är ensam hemma. Jag ska filma honom idag och se hur han är när han är själv för att se om han är stressad eller vad det är som gör att han tuggar på möbler när han är själv. Han får vara i vår kontorsrum, har mat, vatten, tuggben, tuggpinne, leksaker och sin säng. Men ändå så är det mer roligt att tugga på ena stolen :/ jag går en hyfsat lång runda samt aktiverar han lite innan han är ensam hemma men det verkar inte hjälpa direkt. Några tips? Känns som jag ska backa ensamhetsträningen en aning, tänker jag rätt? Tacksam för svar :)
https://nouw.com/%C3%A4pplecider
Sajtvärd på Modelljärnväg
Jag håller nog med om att du borde backa ensamhetsträningen. Ja eller det hade i vilket fall jag gjort! :) Man får ju räkna med bakslag emellanåt och möbelbitande vill man liksom inte ha kvar!
Sen kanske det finns någon annan här med en bättre lösning på problemet! :)
Ibland kan problemet vara att man aktiverar dem för mycket innan man lämnar dem ensamma. Det kan vara att han är uppe i varv när du lämnar honom. Testa att aktivera honom ordentligt kvällen innan och bara ha en lugn morgon innan du lämnar honom :)
Jag kom även på en annan sak du kan testa om du inte redan har gjort det! Ha honom i kontorsrummet korta perioder även när ni är hemma så han inte förknippar det rummet med att ni försvinner hemifrån utan istället vila.
Jag hade själv en del problem med min tik som nu är ett och ett halvt år. Det dröjde tills hon var 10 månader innan jag kände mig trygg med att lämna henne ensam. Nu har jag en dam som hoppar ner från min säng, gäspar och sträcker på sig när jag kommer hem :)
Håller med#2 kanske är han för mycket uppe i varv, testa att gå ut på trädgården och kasta lite mat/godis på trädgården(nosarbete lugnar) innan du lämnar honom och göm lite mat/godis i rummet han ska vara i så han i början hat något att göra, då brukar de glömma att de är ensamma för en stund, plus att han får ännu mer nosarbete, kanske något att testa innan du backar träningen? Är han vad vis mycket ljud? Ex tv och annat så kan man sätta på radion ellr tv:en om man vill innan så att han hör det han brukar höra:) lycka till och berätta hur det går.
Filma igår då jag lämnade Acke, har bara kollat 5 minuter in på filmen ska kolla resten idag på datorn så man kan spola fram när inget händer. Men under den stund jag hann se så låg han bara i sin säng, gick ett varv för att lägga sig på sin andra filt men verkade inte stressad eller gnällde. Men det viktigaste han hade inte tuggat på något igår, tror problemet ligger på mig snart att jag antingen aktiverar för lite eller för mycket. Jag tror dessvärre inte på att jag aktiverar för mycket men igår hade vi gått en liten runda runt kvarteret och avslutat med godissök i vår trädgård. Det kanske var mer lagom för honom, jag ska börja "se över" vad för aktiviteter jag gör med honom innan jag lämnar honom ensam och se om det har någon sammanhang. Tack för det tipset, problemet kan ju "ligga" på mig.
Kontorsdelen brukar han vara i själv frivilligt även när vi är hemma när han vill ha lugn och ro, så tror inte han förknippar rummet med att vara ensam hemma. Men ska man även bära in honom dit fast han inte går frivilligt dit? Eller det räcker med att han går dit frivilligt?
Ang. ljud så kan han i vissa lägen vara väldigt känslig mot ljud. Kommer det ett plötsligt ljud ifrån teven, radion eller utomhus så står han och lyssnar och ibland småskäller/morrar. I kontorsdelen har han "sällskap" utav ett yngelakvarium som låter lite och en landsköldpadda som gör rätt bra ljud ifrån sig när han har bestämt sig för att försöka bygga ut sitt terrarium. Men jag tror att han skulle bli stressad om vi hade en radio igång ifall det kommer plötsliga ljud som han inte är beredd på eller om det är något ljud som liknar andra djur. Kan alltid testa och filma samtidigt så man ser hur han reagerar.
Brukar han bli stressad av radion bör du kanske skippa den… Att låta han leta reda på frukosten i trädgården innan du åker är nog en bra idè, då lämnar du en mätt, stimulerad och lugn hund = en hund som somnar snabbt och sover tills du kommer hem :)
Ja, jag får ju komma på alla knep som jag har använt på förra hunden :) Inga "tuggolyckor" på två dagar nu iaf :)
7# Härligt att det går framåt! :D
Kul att det går bra! Alla hundar är olika och det finns 1000 knep för ensamhetsträning, det gäller bara att komma på vad som funkar för sin hund :)
Angående att ha honom i rummet när ni är hemma så tänkte jag att ni lyfter in honom eller säger till honom att gå dit och låta honom vara där ensam. Oftast så går dem inte dit där de ska vara själva när man går hemifrån så det kan vara bra att "tvinga" ibland :)
Ja, jag misstänkte det var något sådant som du menade :) Får göra så också ett par gånger i veckan :)