Allergi?
För ca 2 månader sedan, vid 5 månaders ålder, började Ture klia sig på svansen. I samband med kastrationen blev det värre och det blossade upp utslag, så då passade jag på att fråga veterinären om detta. Hon (min vanliga vet var inte där vid stygntagningen) rekommenderade att hålla koll och tvätta med klorhexidin schampo dagligen i en vecka och se om det försvann. Utslagen la sig och jag var nöjd.
Några veckor senare såg jag att han hade utslag högt upp på ena bakbenet. Behandlade detta på samma sätt och det försvann på ett par dagar. Sedan har han varit bra i huden, och har inte kliat sig något nämnvärt.
För några dagar sedan uppmärksammade jag att han kliade sig (fick någon läskig insikt om att något var fel, men sköt snabbt bort tanken efter att ha tittat i pälsen då jag inte såg något).
Idag borstade jag honom med en furminator och blev förskräckt när det följde med några sårskorpor nere ovanför svansroten. Kollade i huden men såg ut som att de såren läkt ut av sig själva. Sedan såg jag att han blödde på ryggen. Kollade i pälsen och såg att huden var irreterad och att han hade utslag som hade börjat blöda av kammens behandling. Kollade även igenom svansen och såg att det även fanns en del utslag där.
Det blev snabbt in i duschen och tvätta hela hunden med bakteriedödande schampo. Har spenderatdagen med att ömsom få panikattacker för att "han ska dö" och ömsom försöka skjuta bort tankarna och tänka rationellt.
För att beskriva utslagen är det som "varprickar" alltså var som har stelnat och om man pillar bort dem är de liksom ett litet köttsår. Får inte intrycket av att det är klåda som gör att han kliar sig och det blir sår - snarare bara utslag som uppkommer av något.
Dessutom är han väldigt tunnhårig nere vid rumpan, lossnar stora tussar när man tar i pälsen. Men där har jag inte sett honom klia en enda gång. Han verkar överhuvudtaget inte lida av klåda.
Så, är det någon där ute med något tips eller råd? Ska ringa veterinären och kolla men de öppnar ju inte förrän imorgon.
Kollat på veterinären.nu?
Medarbetare på jack russel terrier
Oj vad jobbigt, har dålig erfarenhet av just allergi. Det enda Sigge har haft är en hudinfektion som läkte med hjälp av specialschampo och antibiotika.
Håll oss uppdaterade!
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Lina jag kollade på en gammal tråd när Sigge hade problem med huden. På vissa ställen har Ture sådan där "skorv" och där har även pälsen tunnats ut. Har googlat lite och får hoppas på att det är en simpel form av seborré - utan underliggande orsak och klåda. Då skulle ju inte hudåkomman spela någon roll för Ture, det skulle bara bli någon tvätt i veckan med antiseptiskt schampo.
Ringde iallafall min veterinär och han tyckte att vi skulle ta det säkra före det osäkra och komma in med honom. Så imorgon klockan 4 har vi tid. Hoppas få något hum om vad det kan vara - att bara bli hemskickad med restriktioner om att bada honom känns rätt segt. Jag vet ju att det försvinner om jag är ihärdig med schampot - men så fort jag slutar återkommer det och nu har det ju dessutom blivit värre. Det skulle kännas bra att komma underfund med det bakomliggande problemet så att man kan förebygga (kanske får en anledning till att mamma och pappa ska låta mig ge honom färskfoder). ;)
#3 Var det den tråden på hundar iFokus? Där ligger ju några bilder på Sigges infektion. Jag tror att han hade en liten infektion på svansen tidigare, jag upptäckte det innan han skulle trimmas och jag ville att han skulle trimmas innan jag kunde kolla hur det röda såg ut ordentligt. Men nu har det helt huxflux försvunnit. Så det kanske var en liten infektion som läkte ut sig själv, för det såg i princip ut som det han hade tidigare.
Hoppas att det inte är allergi Ture har, skulle ju verkligen vara otur och väldigt tråkigt. Du måste berätta hur det gick för er hos veterinären imorgon.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Var hos veterinären idag. De tog skrapprov för att utesluta ohyra, och detvar det inte. Hon kollade igenom honom och trodde på foderallergi. Eftersom hans symptom är så lindriga och kan avvärjas genom schamponering så gav hon mig valet att antingen starta en foderallergiutredning eller att byta till färskfoder och hålla utslagen borta genom schamponering.
Ture lider inte av utslagen plus att det kan hållas i schack med schamponering. Så jag tror att jag väljer (funderar fortfarande) att skippa utredningen. Om hans problem blir värre om ett tag så gör jag det då.
Färskfoder blev det och i morse fick Ture sin första portion Vom og Hundemat. När jag tog fram det blev han helt knäpp och började grymta. Han slickade rent hela skålen och sedan gick han och la sig i sin korg och gosade ner sig så nöjt. Känns kul att ge något som han tycker är så extremt gott, innan har han behövts trugas med maten.
Hoppas på att problemen ska lägga sin nu och att han blir fin i päls och hud. Många jag har pratat med tror att det borde göra susen att byta till torrfoder, då allergier eller överkänslighet för foder ofta beror på att vi ger hundarna helt fel mat. Så det är bara att hoppas på att det fungerar :)
Vet att detta är en gammal tråd, men blev det bättre med den nya kosten?
Jackie
7# TS är inte medlem på iFokus längre så chansen att hon/han ska svara är nog tyvärr minimal. Däremot har jag hört i flera trådar att färskfoder kan vara bra att testa om man misstänker allergi. Speciellt de helt utan spannmål osv…