Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikett: allmänt
Läst 2632 ggr
Gia91an
0

Andra hundägare som stör.

Jag har ju en hund som jag försöker träna till att tolerera andra hundar. Med både framgångar och motgångar såklart. Det går dock allt bättre och hon gör mycket framsteg. Men…. Det finns en man här i byn som har som hobby att följa efter mig med sina två hundar. De hundarna är mycket värre än min tik på det viset att de står och vrålskäller på allt och alla. Och han förföljer mig som sagt med dessa två hundar. Det är lite svårt för mig att träna med Stacey ute på promenaderna när han förföljer mig, skrattar åt att min hund vill äta upp hans hundar, och sträcker ut hans hundar så långt han bara kan i flexikopplet. 

Han kan alltså när han ser mig byta håll och börja gå mot mig när han ser mig. Trots att han går åt ett annat håll från början. Är han på gångvägen så går jag ut tio meter ut i fältet, sätter Stacey och pratar med henne. Då släpper han ut sina mot mig och står där i en kvart och skrattar… Går jag då, så går han efter! Jag blir verkligen galen. 

Min sambo vart där hos honom igår och bad honom lägga av (har en väldigt artig och snäll sambo så han sa det absolut inte på ett otrevligt sätt) men han svarade i stort sett bara att han inte gör något alls. Senast igår gjorde han såhär och det var därför sambon hälsade på honom. 

Alltså. Vad ska man göra? Jag tycker han är läskig och jag gillar inte hans hundar. Jag vill ha stabila hundar kring min om hon ska börja funka ordentligt. Jag har inte på något vis varit otrevlig mot honom, inte sagt ett ord utan bara gått min väg. Han gör bara såhär mot mig, inte sambon. (Och Stacey var jätteduktig igår och struntade i hundarna trots att de stod och skällde på henne). Det känns som att jag har en hundstalker. 

Har ni varit med om något liknande? Vad gjorde ni då?

CatchFatch
1

Va f*n? Vilken störd människa! :O

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

Gia91an
0

1# Lite så. Jag blir seriöst galen. Det är obehagligt och det förstör ju liksom all träning vi lägger ner på Stacey. Och jag kommer inte undan! :(

CatchFatch
0

#2 Jag vet inte hur du ska göra.. Jag hade nog gått in igen om jag såg gubbf*n och sen försökt gå ut andra tider.. Men samtidigt så vill man ju kunna gå ut när man själv vill.
Man ska ju inte behöva anpassa sig efter detta egentligen.
Polisanmäl för stalking?
Filma honom också när han går efter eller när du tränar.

Själv kan jag inte gå ut med min boxer när en i samma område är ute med sin schäffer. Först och främst för att jag inte tål människan efter att han hotade med att sparka på min och min morfars hundar när de var lösa och bara ville hälsa och sen för att hans hund beter sig aggresivt mot min hund och han likaså.

Gia91an
0

3# Grejen är med att jag kollar ut så han inte är där men han kommer liksom ut när han ser mig känns det som för han är alltid ute när jag varit ute en stund. Oavsätt tid på dygnet. :( 

Filma är ju en ide, bara lite svårt att genomföra med mitt monster i kopplet… xD 

Har funderat på att faktiskt anmäla honom ifall det händer flera gånger nu då vi ju faktiskt pratat med honom. Så vi får väl se vad som händer. Men det känns verkligen obehagligt! 

Ojj han lät inte heller direkt normal. Nej aggressiva hundar och människor kan man vara utan :(

CatchFatch
0

#4 Du får gömma dig :P
Nej men om du filmar eller ber din sambo att filma, så får du bevis vid en polisanmälan. :)

Gia91an
0

5# Jo i värsta fall får det ju bli så. Men det känns jäkligt trist att inte bli lämnad ifred när man är ute med hunden. Det är väl liksom lag på att man ska visa hänsyn som hundägare, måste även gälla andra hundägare liksom! :/

[tk1971]
0

Hm… vilken konstig människa. Jag har bara råkat ut för de där som blir jättesura om jag inte vill låta min hund hälsa på deras hund. Ja, och så de där som bara går fram till min hund utan att ens fråga. Och så förstås de som envisas med att ha sin hund lös trots att de inte har nån som helst koll på den, och så springer den naturligtvis fram till min.

Jag kan ju vara en surtant när det behövs så jag skulle nog konfrontera gubben. Men å andra sidan, då vet man ju inte vad han hittar på sen. Svårt att säga vad man ska göra.

Gia91an
0

7# Du verkar ha råkat ut för en massa konstigt folk med. 

Ja jag blir ju riktigt sur, men att säga till han när vi är ute skulle nog inte hjälpa, då inte ens min snälla sambo kunde prata vett med honom. Det är svårt det där. Och det är ju precis som du säger att man inte vet vad han skulle hitta på sen.

Hur har du gjort när du träffat på konstigt folk?

Elcyion
2

Jag skulle bli så förbannad att han skulle få höra både det ena och det andra. Fungerar det inte att skicka sambon och resonera med honom, skulle jag med ord såga honom vid fotknölarna med en slö kniv.

Inte säga saker jag inte kunde stå för, men jag kan lova ganska mycket när min gräns är nådd! Allt från att bussa min hund på hans till polisanmälan honom för stalking/trakasserier och allt mitt emellan. Vissa verkar inte ta det du säger på allvar innan du blir förbannad och sätter ner foten ordentligt.

Jag säger inte att jag gör rätt, bara att jag hade smällt av.

Medarbetare på jack russel terrier

Gia91an
0

9# Jag är ju lite som dig, och jag är lite hetsig i mitt humör. Varför tror du jag skickar sambon? ;)

Nästa gång lär jag nästan smälla av alltså. Det är fruktansvärt irriterande faktiskt! Men hoppas lite till på mänskligheten och att han tar sitt förnuft till fånga.

Det han inte fattar är ju att det kan bli farligt för hundarna. Stacey skulle inte i ett sådant läge tveka med att hugga hans hundar. Hur långt vi än kommit i träningen. Han ser ju hela tiden till att hetsa henne. :(

[Majbot]
0

Man skulle inte kunna anmäla honom? Något förbud så han inte kan vistas inom x antal meter ifrån dig?

CatchFatch
1

#11 Tyvärr kan man inte göra så men man kan anmäla för stalking om det är det hon upplever det som :)

[Majbot]
0

men usch vad fanken gör man då. Tycker att man inte ska behöva stå ut med sådant trams…

CatchFatch
0

#13 Vad jag vet så kan man nog bara ringa polisen och tipsa dem. Har de tid så kan de även komma förbi och ta ett snack med människan

Gia91an
0

Nej det är väldigt drygt. Tänkte första gångerna att jag överreagerar men nej. Det gör jag inte… 

11# Tror man måste ha gjort något "riktigt" för det, typ misshandel eller våldtäkt eller förmodligen mer. Men det hade ju definitivt varit praktiskt! 

Vi får ju se ifall han fortsätter nu…

CatchFatch
0

#15 ja jag tror att man måste ha gjort något mot personen då.. men jag kan ju ha fel. Ring 114 14 (?) och rådfråga om vad man kan göra?

Gia91an
0

16# Jo 11414 skulle jag ju kunna ringa! Men jag gör nog så att jag avvaktar och hoppas på att sambon snackade vett med honom. Annars är nog 11414 en bra väg att gå! :)

Men hur är det för er andra? Har ni varit med om liknande? Majbot?

LouiseKW
0

Det verkar vara en störd människa o.o jag vet inte hur man ska lösa det, men jag hade blivit förbannad till slut. Nu är jag också hetsig i mitt humör och kan mycket väl säga vad jag tycker och tänker till helt okända om jag blir irriterad. Men det han pysslar med borde gå att anmäla som stalking eller ofredande. Hade jag varit i den situationen som du så vet jag inte hur jag hade gjort :/

https://nouw.com/%C3%A4pplecider

Sajtvärd på Modelljärnväg

[Majbot]
0

Måste väl ändå vara en form av trakassering så som han följer efter dig! :o

tezzla
0

men fy vad obehagligt, vilken jävla människa, ursäkta! hålla på att retas/förstöra som en 6åring! Mitt humör är tyvärr inte heller att leka med, hade nog gjort alla fel eller hämtat min stora rottismix eller lånat min kompis mastiff nästa gång 😂

ring och rådfråga, såhär kan du ju inte ha det, hoppas verkligen allt löser sig

[hmlbergstrom]
0

Hej!

jag skulle börja med att prata med mannen i fråga. Förklara situationen och kanske få honom att förstå.

Fungerar inte det så rekommenderar jag att kontakta, precis som nämn ovan, polis som i sin tur kan förklara för honom att du inte önskar att han följer efter dig på dina promenader och dina träningar.

Hoppas att du snart kommer till bukt med dina problem.

Mvh Hanna

Gia91an
1

21# Min sambo har försökt prata med honom, mycket snällt och vänligt dessutom men mannen blånekade till att ha gjort något och HAN tänkte ringa polisen för att min sambo pratade med honom… :/

20# Jag pratade med min granne om detta, och hon har en stor schäfer som AVSKYR andra hundar OCH människor. Men han gör tydligen likadant mot henne. Hur sjukt är inte det liksom? 

18# Jo nog är han störd alltså!

19# Min far trodde på att det var ofredande! Men det går att anmäla det med så!

[hmlbergstrom]
0

Verkar som en mycket onormal människa.

Gia91an
0

23# Jo det skulle jag nog allt säga. :/

[Yllhilda]
2

Hmm.. kan du inte "fånga" honom med handen i kakburken? 

Du går ut, och logiskt sett kommer herr äckel efter ca 5-10 minuter efter. MEN, din sambo kommer ut 15-20 minuter efter och går ikapp dig(eventuellt att du har ett sms på stand-by som du skickar direkt när herr äckel är inom synhåll). 😈

fellfrosch
1

Du kanske borde ta med dig en stor kamera (så att han ser den) och fota honom? Borde avskräcka honom, tycker jag iaf😕 Hoppas det ordnar sig.. Måste vara otroligt obehagligt.

Gia91an
0

25# Haha jag och sambon har faktiskt snackat om det här med sms på stand by! ;) Skulle nog allt vara något. Senaste dagarna har jag inte sett honom, men kan bero på att just denna veckan har sambon tagit majoriteten av promenaderna! 

(För övrigt var Herr äckel ett väldigt passande namn)

26# Största problemet med kameran är ju att när jag ser dem så börjar hans hundar skälla som idioter, och då måste jag avleda stacey så hon tänker på annat. Kan vara svårt att fota då… :P Sen kan jag också tänka mig att han skulle se det som obehagligt att bli fotad, men där kommer ju andra problem in. Om han ser mig fota honom så kanske han får för sig att jag tänker publicera bilderna (även om det bara är i skrämselsyfte) och att göra det utan medgivande är ju förbjudet. Sen kan jag också tänka mig att en reaktion på detta blir att följa efter mig och se till att jag tar bort bilderna. Alternativt håller på ännu värre. 

Usch. Varför ska det vara så komplicerat liksom? Kan inte alla sköta sig själva och sina hundar och visa HÄNSYN till alla andra. Det skulle verkligen vara enklare då!

[Yllhilda]
0

#27 Man tackar. 😉 

Eventuellt att din sambo tar kort eller filmar när herr äckel trakasserar dig. På så sätt behöver du bara göra som vanligt, be honom sticka iväg eller vad du nu brukar göra. 🙂

fellfrosch
1

Det var väl inte så väl igenomtänkt ifrån min sida, det var bara en idé som dök upp 🙂 Jag tror faktiskt inte att det är olagligt, det går ju att kolla upp rätt lätt. Men han verkar ju inte riktigt må bra.. Så att provocera honom kanske är fel väg att gå 😕 

Min tanke var mest att om du har bild-/videobevis på att den här mannen trakasserar dig så kanske kan tänker om?

[Yllhilda]
0

#29 Tja, provokation av galenpanna är förenat med vissa risker, det har du rätt i. Fast jag tror det kan vara värt det eftersom trakasseringen troligtvis inte bara förpestar promenaderna, utan även livet i övrigt.

Mr_Si
0

usch vad jobbigt! om han inte lägger av måste du nog prata med polisen och be om hjälp…

Gia91an
0

#28 jag har faktiskt aldrig sagt ett ord till honom. Någonsin, inte varit otrevlig eller så heller. Så därför förstår jag liksom inte beteendet. Jag har aldrig gjort han något. 

29# Man får ju inte lägga ut material utan tillstånd från den som är på bilderna, men att visa för till exempel för polis (ifall han fortsätter osv) är ju tillåtet. 

30# Alltså, det kan verka som en liten grej, men det är verkligen jobbigt. Och man går ju och tänker på det liksom… :(

31# Jo kanske. Men vi får se. Nu har han ju inte gjort något än igen! Men jag har inte sett honom heller!

[Yllhilda]
1

#32 Hmm.. Har du övervägt att arga upp dig och försöka fräsa lite åt honom på promenaderna? Han kanske gör det för att "det är så lätt och roligt att retas med de som inte säger emot, särskilt söta tjejer". Man behöver inte göra något för att folk ska få för sig att det är kul att jävlas, tråkigt nog. 

Sånt här är verkligen jobbigt, för enligt vanlig vett och etikett beter man sig inte som herr äckel, och när man hamnar i den sitsen vet man ju inte vad man ska göra eftersom det är i ett gränsland mellan uttalade trakasserier och "bara ute och strosar med mina galna hundar".

Gia91an
0

33# Jo jag har övervägt det…  Det har bara inte blivit så liksom…

[Yllhilda]
1

#34 Det har känts som att det hela är så sjukt skruvat att man varken vet till eller från?

Gia91an
0

35# Jo ungefär så :)

[Yllhilda]
0

#36 Få se. Du har ju flera alternativ; din sambo haffar på bar gärning, din sambo filmar honom på bar gärning. Sen att ni säger till honom att sluta annars blir det en polissak, eller att direkt gå till polisen med det(även om inget händer kommer det iaf på register). Sen skulle du kunna gå och prata med honom utan hund och förklara själv(såvida du inte provat det än), men det finns flera alternativ. 🙂

Gia91an
0

37# Låter som en jättebra sammanfattning! 🙂 Just nu avvaktar jag dock som sagt… Ska bli spännande imon när jag ska ut med hunden ;)

monstermash
2

Du kanske tänker på den nya fotolagen vi fick i somras, men den säger bara att det inte är okej att smygfotografera folk i privata miljöer, som i omklädningsrum eller personens trädgård/hem.

I övrigt kan du fotografera honom bäst du vill enligt lagstiftning, du kan även publicera bilderna om du vill (dock inte i media). Bilderna får inte vara kränkande men det är det inte tal om i detta fallet eftersom ni båda faktiskt bara tar en promenad.

Gia91an
1

NU NI! Nu ska ni få höra!

Vi har en kompis som bor i samma hus som gubbel. Där har det bytts portkod i dagarna och vår kompis frågade gubben varför portkoden bytts, varpå han svarar:

Ja jag har blivit HOTAD så "de" skall inte vara här och ränna. Båda är polisanmälda.

Så HAN har polisanmält OSS för olaga hot. För att min sambo snällt och vänligt frågat IFALL han haft som mål att följa efter mig eller ifall "det bara blivit så". 

HELT sjukt!

Och att jag kanske är polisanmäld är ju helt uppåt väggarna. Jag går åt andra hållet när jag ser honom och har aldrig sagt ett ord till honom.

Spännande utveckling!

CatchFatch
0

HAHAHAHAHAHAHA idiot :(

Gia91an
0

41# haha… Ja han är spännande…

CatchFatch
0

#42 Hahah ja det finns såna grannar ;)
Själv så har vi en under oss som klagade myycket på att vi dunnsade i golvet på natten - han kom upp och bankade som faaan i början, slog med något i hans tak/vårat golv osv osv. Efter en polisanmälning av oss mot han så började han ringa hyresvärden istället .. Lång historia kort - När vi skulle ha ett möte med hyresvärden och grannen så ringer han liite innan mötet och säger att han inte kan komma för - läs noga nu! - HA HAR HITTAT PÅ ALLT FÖR ATT BLI AV MED OSS!

Gia91an
1

43# Oj herregud alltså! xD folk!

Jadu, jag har aldrig varit i hans hus… Men jag går förbi där varje dag på väg och från bussen… hmmmm

Gia91an
3

Vet ni vad! Jag har inte blivit störd av honom sen vi skrev detta inlägget. Har sett honom och han blänger men vill inte gå nära! Hoppas på att det fortsätter så!

Mr_Si
0

#46 så bra :)