Vilket vackert väder vi har...
Ja… Eller inte!
Sven har ju kommit in över landet nu, hur ser det ut hos er ikväll? Här blåser det massor och snöar friskt. Ska ta ut Stacey på kvällsrundan snart vilket lär bli…. intressant!
Hur klarar ni och era hundar sig?
Här uppe har stormen inte kommit än så länge. Men då bor jag ca. 10 mil norr om Sthlm.
Men jag är född och uppvuxen i skåne. Då blir du lite luttrad. Folk här uppe klagar på blåsten (när det blåser mer än vanligt) och jag förstår inte vad de gnäller om. Du kan stå rakt och gå, dina påsar försöker inte flyga till himmelen och du har känsel i ansiktet. Bara att inse att de är mesar här uppe 😉
Men hur löser ni det? När jag bodde i skåne hade jag en greyhound, så jag behövde aldrig direkt fundera på att hon skulle blåsa bort. Men hur gör ni rent praktiskt med våra små hundar om stormen väl slår till i full styrka?
Medarbetare på jack russel terrier
Jag undrar också hur de gör i skåne! Vi bor i västra götaland och här är det inte så illa. Det har kommit två dm snö på kort tid och det blåser mycket, men inte direkt värre än vad det annars gör här i borås (och jag är från karlskrona, detta är vardag!) 😃 Själv tycker jag mest det är lite mysigt just nu, vi får väl se hur det blir sen! :)
Just nu blåser det kraftigt här och det snöar för fullt, ska komma 5-10 cm till i eftermiddag.
När Mercedes skulle morgonkissa och hon kom ut undrade hon först varför marken var vit och sedan tyckte hon den var jätterolig och sprang runt som en liten galning på trädgården.
Blåsigt och snö. Fia verkar gilla snön, det är ju det första stora snöovädret hon ser. Tyvärr gillar hennes matte inte snön alls…
Ja, det blåste en hel del och regna, hagla och till slut snöa. Jag har tur som kom med näst sista bussen hem efter arbete, men när vi kom till Broby började det att snöa O.o
Och på bussen hem ifrån Broby så var det full snöstorm, busschauffören kunde inte ens ha helljusen på för han såg inget för allt snö, vilket resulterade i att han inte så trädet som låg över vägen så bussen plöjde sig rakt igenom trädkronan?! Kan säga att då blev man rädd när man plötsligt ser ett träd komma rakt emot en och en busschaufför som försöker få stopp på bussen. Men hem kom jag och min sambo hade varit snäll och gått ut med Acke så han fick för första gången se snö, rapporten ifrån den promenaden var att han kröp ihop först och var livrädd för det där vita som flög runt i luften men sen efter någon minut så skulle det jagas snöflingor.
Så nu är allt med snö spännande, man kan ju se sina tass spår bland annat! :)
https://nouw.com/%C3%A4pplecider
Sajtvärd på Modelljärnväg
3-4# Haha kan tänka mig att de tyckte det var kul! Fast de brukar inte fatta att matte eller husse kanske inte gillar snön lika mycket!
5# OJ! Gick det bra? Skåne var väl värst med så det var modigt att du vågade åka buss då, det hade nog inte jag vågat! Vägen till Broby är ju inte kul heller!
Jo, det gick bra att komma hem. Möttes av en väldigt lycklig hund innanför dörren. Vägen till Broby ifrån Hässleholm är inte så farlig, mest åkrar runt omkring. Vägen hem till Sibbhult är värre, där är det bara skog och vilt samt träd vid storm och orkaner. Det var ju mitt enda sätt att ta mig hem, sambon hade beredskap så han kunde inte hämta ifall om dem ringde honom.
https://nouw.com/%C3%A4pplecider
Sajtvärd på Modelljärnväg
7# Vet att mellan broby-kristianstad är det en dryg väg att åka med massa skog… Men då vart det ju från andra hållet du kom. Men skönt att det gick bra i allafall!
Fias husse skulle ta fram skidorna och tiilhörande grejer från garaget och åka en sväng. Det blev inte av. En mus(?) hade byggt ett vinterbo i ena pjäxan och gnagt av snöret. Där fanns både det ena och det andra. Dock ingen mus, som tur var.
9# Åh vad tråkigt att de blivit söndergnagda! :( Inte det roligaste att få förstört ju! Släpp Fia i garaget så hon tar bort musen! (Skämt åsido) Men det hade nog jag gjort… De ska ju vara bra på sånt!
Mercedes är bra på att ta möss. När jag jobbade i ett stall utanför Stockholm tog hon massvis.
11# Stacey med, hon brukar få nosa efter dem i stallet, mycket uppskattat!
JRT's tar råttor också. En fd kompis till mig brukade låna ut sin ena tik till en kompis still när de fick råttor. Frida (som hunden hette) kunde ta 4-5 st på en natt.
Medarbetare på jack russel terrier