Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikett: sjukdomar-hälsa
Läst 1451 ggr
Gia91an
0

AF- våra husdjur är för tjocka

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18017132.ab

Såg detta på aftonbladet om att många av våra husdjur är för tjocka. Började fundera lite kring JRT-som ras… Jag har nog aldrig sett en överviktig JRT. Har ni? Är det vanligt? Känns lite som att det är en ras som är så högenergisk att det inte finns så mycket möjlighet att bli feta- om de då motioneras så som de borde det vill säga (utan att vara sjuka eller äldre). Vad tänker ni kring det hela? 

Har ni ägt en JRT som varit överviktig? Kan ju vara lite tabu att prata om kan jag tänka mig, men nyfiken som jag är så måste jag ändå fråga! :)

Elcyion
0

En gubbe längre bort på vägen har en smällfet jrt. Nu är den iof till åren kommen, men jag tror den har varit överviktig större delen av tiden. Den var tjock när jag flyttade hit för 5 år sedan, och då var den 10-11 år gammal (ingen direkt ålder för en jrt).

Gubben vet om problemet men menar att det är klart att Ludde (hans hund) måste ha sin leverpastejmacka på morgonen, skinkbit till lunch osv. Tidigare hade han en gråhund (eller jämthund). Kommer inte riktigt ihåg. En leverpastejmacka där gör mindre skada på vikten än på en liten plutt som han har nu.

Medarbetare på jack russel terrier

Gia91an
0

1# OJ ja en del folk är verkligen udda! 😮

tnoet
1

Jag har en överviktig JRTC-reggad på jobbet. Han ser ju inte ut som tex en smällfet dvärgpudel, men han har ändå ca 2-3 kg övervikt. Men eftersom han är en riktig virvelvind bekommer det honom inte. Förutom att han blir lite flåsig. ;)

Annette
1

Jag har sett några för feta Jack Russels. Vår är dock av det slankare hållet och kan äta hur mycket som helst. Nu är han lagom men som unghund tyckte vi att han var lite för tunn.

catr.ruds
0

Min är väldigt smal men jag har även sett tjocka jack russels

Gia91an
0

Jag trodde ärligt talat inte att det skulle vara någon som svarade här! Oj säger jag bara :O 

3# du hade ett hunddagis va? :)

[jnordstrom]
0

Haha! Jag har en rund och go jr! Om ni bara visste hur mycket påhopp och nedvärdering jag fått höra! Från både okända folk till veterinärer. Tillbaka hör att George aldrig varit någon typisk jr. Han är inte super sprallig energi knippe. Inte ens som valp. Han är en gubbe och alltid varit. Sen leker han självklart och promenerar! Men efter kastrering så sa de pang och de var ett faktum att han blivit rund och ostopplig aptit. Han snor all mat som går. Klättrar på köksbordet och lådor för komma åt mat. Helt galen. Givetvis vill jag ha en sund och frisk vovve som ska leva länge. Så vi har vart i kontakt med veterinär och dietist och han har ätit diet foder i 4,5 år men har ett kilo som inte vill försvinna. Nu har han mått bra hela tiden och har fina värden. Just nu har han diskbråck och får ta de lugnt men annars är han med och leker och går långpromenader och tränar. Om folk bara visste vad vi har kämpat med hans vikt innan dom slänger ur sig saker.

Gia91an
0

7# Jo men så kan det ju vara. Kastrering brukar ju leda till att de går upp lite och om ni har kämpat med att försöka få ner honom och dessutom inte gjort något medvetet (som han som gav sin JRT en leverpastejsmörgås varje dag) så är det ju en helt annan sak faktiskt.. :O Då kanske han mer bara har kass ämnesomsättning? Som en del människor har… Hmm… 

Det finns ju liksom flera dimensioner till allt…

tnoet
1

#6 Jepp! Med ca 50 hundar. Så jag får se JRTs i alla de möjliga former och mentaliteter. ;)

[tk1971]
0

Tror inte det är nån större risk att min blir fet, hon är liten till växten precis som sin mamma när hon var yngre. Däremot hade min förra "kortisonmage" och dessutom var hon kastrerad. Den kombinationen gjorde att hon var hungrig i stort sett jämt. Det var svårt många gånger att se henne klirra med den tomma matskålen, men vi hade fått strikta order från veterinären att vara väldigt noga med hennes mat.

Gia91an
0

9# Oj så många! Coolt! :) Visste dock inte att det fanns så många JRTs i karlskrona! :O

10# Nej jag känner lite samma här faktiskt. Ingen risk att denna kräsna tant blir fet. Faktiskt.

SmileyMalin
1

Har sett mängder med feta russlar! Bland annat alla som bor här i närheten…. alla går hemma som vanliga familjehundar. Blir nog faktiskt mer förvånad när jag ser en jrt i lagom hull 😕

Och så får jag ofta höra hur magra mina stackars hundar är 🤪 Just för att folk är för vana vid feta jrt och inte vet hur en vältränad hund egentligen ser ut.