Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikett: trimning-pälsvård
Läst 2233 ggr
em.nord
0

vad händer om man klipper en JRT?

Hej.

Jag har fått frågan och funderat själv många gånger. Vad är det egentligen som händer om man klipper en jrt med maskin?

Är det bara utseendemässigt som gör att det inte är bra?

När jag va med Teddy hos veterinären klippte hon honom en snutt med maskin och jag kan inte se ngn skillnad med övriga pälsen nu  är det växt ut.

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Annette
0

Jag har hört att det inte senare går att trimma dem om de har blivit klippta. Vet inte om det stämmer, vi trimmar vår.

em.nord
0

Så här står det på SKK

"Man ska inte klippa rasen. Klipper man av de döda hårstråna istället för att rycka bort dem med rötterna, blir pälsen porösare och absorberar väta och smuts. Det gör att hunden fryser mycket fortare i regn och blötsnö"

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

tnoet
0

Precis! De sträva håren är som små rör, så när man klipper dem öppnas de upp och suger åt sig fett och smuts lättare. 

Dessutom fick jag lära mig på trimkurs, att hårstråna växer inte en och en ur hårsäcken.. Utan om man klipper istället för trimma, så får fler hårstrån "trängas" i samma hårsäck och därför blir pälsen tunnare och mjukare. Vilket man inte vill ha tex på utställning.

SmileyMalin
2

Min äldsta hund rakas med maskin (han hade redan värdelös päls och led väldigt mycket under trimning). han har fått tunnare, lockare och mindre vädertålig päls. Men det finns ju täcken 😉