Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikettallmänt
Läst 2163 ggr
[jnordstrom]
5

svartlistar vi själva jrt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!

Som rubriken lyder, svartlistar vi själva Jack Russell Terrier som ras?

Den tanken slog mig i igår när jag satt vi datorn och sökte lite information om jrt och leta efter lite ny inspiration till träning och aktivering för mina två russllar här hemma. 

Internet är roligt, mycket bra fanns att hitta men väldigt mycket gjorde mig lite fundersam. Sida efter sida kunde jag läsa olika insändare från ägare av jrt och artiklar om vilket energikrävande ras jrt är.

De beskrev jrt som energifylld, glad, snabb lärd, lojal, bittsk, hård, ingen familjehund, ettrig, elak, egoist, krävande, problem hund, stor hund i litet format, hopplös osv.

De var jrt ägare som avråde folk från att skaffa en jrt om dom inte hade tid att aktiviera hunden 7 dagar i veckan minst 5 timmar om dagen. Dom avråde folk att skaffa en jrt om dom inte var villiga att mer eller mindre ta sig ann ett monster som behöver en järnhand, ger du lillfingret så tar dom hela handen. Dom berättade minnsan om man vill ha en familjehund eller sällskapshund så är jrt så fel hund du bara kan tänkla dig. Du är nästan dum att du ens funderat på en jrt! Detta var folk som faktiskt påstod sig ha kennlar och många års erfarenhet av rasen.  

Jag är ingen hundpsykolog, hundtränare eller utbildad inom hundar, jag har ingen uppfödning, jag är inte expert på något vis. MEN ett stort men, jag har erfarenhet av jrt. Jag har gått många kurser med mina jrt genom åren. Jag har gjort fel och jag har gjort rätt. jag har fortfarande massor att lära.

men jag håller inte med om mycket som skrivs om jrt. Min bild av jrt är en fartfylld hund som gillar att vara med, är alert, använder hjärnan och fruktansvärt lojal. De är även en hund som gärna ligger med och ser på tv på kvällen. De är visst en ras som funkar som sällskapshund eller familjehund. Kanske inte för Agda 80 som inte kan gå på längre promenader eller har intresse för stimulera hunden, men ärligt finns de någon ras som passar Agda? 

Självklart är jrt en hund som behöver stimulans. Dom flesta jrt kräver mer eller mindre arbete för att fungera bra. Men inga 7 dagar i veckan 5 timmar om dagen. 

Jag har haft jrt som behövt mycket hjärngympa, som vart mycket känsliga för överaktivering när de kommer till fysiska biten. Då dom redan haft massor av energi så de har inte vart något jag behövt/ska uppmuntra utan bara ge möjlighet för hunden att göra av med sin energi sälv. Där till exempel agility skulle vara de värsta jag kan utsätta den för medans lydnad är de bästa. 

Sen har jag just nu världens slöfock till jrt! han har alltid vart sen valp och han behöver en spark i baken för att aktiveras! De jag vill säga är att en jrt är ingen omöjlig hund som kräver allt av en. Dom kräver mer än vissa men man behöver inte vara hundexpert för att ge en jrt vad den behöver. 

man behöver vara uppmärksam och lyhörd för att kunna läsa av vad just sin jrt behöver. men de gäller alla raser. Undantag finns givet vis, men lika så alla raser.

Så jag undrar varför är vi så snabba på att prata ner våran älskade ras? jag antar att de är i välmening för både hunden och blivande ägare. Då jrt kanske inte är den lämpligaste rasen just för den. Men varför är de lättare att berätta vad som inte är bra än att inspirera och berätta hur vi gjort för att få en sådan fantastisk hund som vi har?!

Jag hoppas ni förstår vad jag menar och jag hoppas inte jag trampar någon på tårna! Jag tycker bara de är så tråkigt att läsa så mycket nedvärderingar om rasen när den för mig är helt suverän!

Absolut jag aktiverar dom och lägger ner tid. Men antagligen inte mer än vad jag hade gjort på en annan ras heller. Utan skillnaden är väl på vilket sätt du ras anpassar tiden?

catr.ruds
1

Bra skrivet tycker jag. Visst finns det russlar dom behöver mer aktivering än andra men inte så mycket som 7 dagar i veckan 5 timmar om dagen. Jack russels är underbara familje och sällskapshundar bara dom får det som behöver. Min behöver inte mycket mer än ett par prommenader varje dag och lite lek då och då sedan är hon nöjd.

tezzla
0

min import är väldigt vass, stort resursförsvar, kräver massor för att vara nöjd, han och Yatzy är som natt och dag! väldigt mycket terrier och jakt i honom..det skiljer nog mycket på individ, sen sjklart hemmet och ägare

[tk1971]
0

Ja, jag tycker också det skiljer sig mycket mellan olika individer. Min förra hund var just sådär som många föreställer sig en JRT: skarp, snabb och impulsiv, självständig, nafsig (aldrig att jag skulle låtit ett barn gå ut med henne!), inte särskilt social, varje hundmöte med henne var jobbig, när vi var ute och gick så kändes det som vi gick var för sig och inte tillsammans.

Och min nuvarande är helt annorlunda mentalt: otroligt social, älskar människor och hundar, gillar att samarbeta med mig, man ser att beröm från matte och husse betyder nåt för henne, kontaktsökande.

[jnordstrom]
1

Jag håller med er alla om att de givetvis finns jr som är allt de där och kräver enorma mängder. Men de finns de i alla raser. Sen att jr är en pigg och resursstark individ är inte för mig samma sak som en nackdel, utan något som vid rätt sysselsättning blir en positiv egenskap. De jag känner er är bara de att med vilja och lite lyhörd och passion för sin hund så kommer man långt och jr är en fin och go hund :)

SmileyMalin
0

Jag har också en av varje… en enkel, stabil och inte särskilt krävande individ som nog skulle funka lika bra hos en pensionär 😉 

Och en väldigt skarp och dessutom osäker hund med enormt behov av både fysisk och mental aktivering. Hade han hamnat hos någon utan hundkunskap eller någon som inte vill hårsatsa på någon hundsport då är jag ärligt talat tveksam till om han ens skulle vara i livet idag…

Så jag brukar bara rekommendera jack russells till folk som är så pass hundvana och träningsinriktade att dom skulle klara av ett värstingexemplar som honom 😛

Gia91an
1

Jag tror att anledningen till att vi "svartlistar" vår ras är en reaktion mot att de var så fruktansvärt populära under en period då alla människor skaffade JRTs. Då kom det ju mycket av alla fördomar som vi ser idag. Många människor tänkte bara på att det var en söt hundras av lagom storlek och sedan inte tänkte sig för ordentligt. Det finns självklart variationer inom rasen där vi har riktiga soffexemplar, men det finns även de skarpare varianterna. 

Vi har en mitt-i-mellan hund, men hon blev en problemhund i och med att hennes förra ägare bara såg henne som en söt hund. Hon har inte överdrivet med energi men den hon har ställde till problem när hon inte fick ut och röra sig ordentligt. Och då hade hennes förra ägare ändå tur att hon "bara" var en mitt-i-mellan-hund. 

Jag har nog lite samma synsätt som #5 att om man inte skulle klara ett värstingexemplar så ska man kanske tänka sig en extra gång innan, det är trots allt ett lotteri med valpar. Bättre att skaffa en omplacering isf som är vuxen och som man vet vad den kräver. 

Men det är en underbar ras. Inget snack om saken! Och själv gillar jag variationen!

Mr_Si
1

Jo det är nog en hel del överdrivna påståenden om hur jobbiga JRTs är som florerar men jag kan samtidigt tycka att det är lite bra att rasen har "dåligt rykte". Minskar risken att folk skaffar jrts utan att klara av dem.

Cederström
1

Problemet är nog många gånger att icke hundägare ser en av de besvärliga individerna bland Jackisar. De tycker säkert att ägaren aktiverar "besten" för lite. Jag har fått erfarenhet av 6 Jackisar genom åren varav 3 som jag har nu. Ingen av dessa 6 är lika varandra. Jag bor i lägenhet och jag tycker de fungerar jättebra i den miljön. Jackis är en smart hund med en smart hjärna. Det går inte att lura en Jackis det gäller att vara lite smartare och läsa av den ordentligt. Att den skulle behöva aktivering 5 timmar om dagen 7 dagar i veckan stämmer inte med den verklighet jag har erfarenhet av. Det är en stor hund i litet format, vill du ut på en riktig långpromenad har en hund i Jrt som orkar hänga med. Jag säger ju att folk skall inte skaffa en Jackis som första gångs hund. för några år sedan blev Jackisar väldigt populära och det är hellre inte bra för rasen.