Blocket-JRT
Har surfat runt en stund på blocket i brist på underhållning och konstaterat att det finns oerhört många JRT:s ute till försäljning just nu. Även riktigt många omplaceringar och även konstiga blandningar.
Hittade flera skräckexempel egentligen, bland annat en kennel med 3 kullar samtidigt, och en annan hund som inte var könsbestämd då de betecknade hunden som "den" och var en korsning siberian husky-JRT. (Vad tänkte de där??)
Lite läskigt dessutom att de flesta annonser har som regel att sälja JRT:s för ca 5000 och utan vidare bra avel på så sätt att det inte verkar vara jaktmeriterade/utställningsmeriterade, SKK/JRTC-reggade eller testade för några sjukdomar alls.
Känns väldigt tråkigt att det förekommer så oseriös avel inom denna underbara ras. Tycker det känns som att en del av det dåliga ryktet JRT:s har kan komma från sånna annonser. Det säger ju liksom tydligt vad en JRT är "värd". Hur tänker ni om det hela?
Ja du, tyvärr blev denna ras populär för några år sedan och varje person skulle ha en Jackis. Det avlades i stort sett i varje buske. Dessa uppfödare brydde sig inte om att undersöka sina avelsdjur, allt handlade om att tjäna pengar. Det är en mycket trevlig hund men det finns en del människor som har avlat sönder den. Min erfarenhet och bestämda uppfattning är att skall man köpa en Jackis måste man vara mycket noggrann i sitt val av uppfödare och valp. De undersökningar som rasklubben rekommendera är bara just rekommendation för denna rasen. Ögonproblem är inte så vanligt förekommande, ej hellre problemen med knäskålarna bak. Jag har egen erfarenhet av att en lös knäskål förekommer och vet att en hund lider av besväret. Jag efterfrågar att SKK skulle ha mer koll på vad det finns för uppfödning.
Det finns ju även seriösa uppfödare som lägger ut annonser på blocket men jag förstår vad du menar… Vissa blandningar och omplaceringar blir man ju bara ledsen av att läsa om. Man får bara hoppas att hundarna verkligen kommer till bättre hem.
Jag fann Tea på blocket men jag hade mycket kontakt med uppfödaren innan jag bestämde mig. Jag hade i åtanke att vara försiktig med blocket innan. Jag hälsade på valparna, Teas föräldrar och uppfödaren flera gånger innan jag bestämde mig och har fortfarande god kontakt med uppfödaren :) och hon är vet. besiktigad, dolda fel försäkrad,vaccinerad och registrerad enligt konstens alla regler.
1# Jo att rasen blivit så populär är nog nästan det värsta som hänt rasen. Hmm… Jo jag har också förstått att man måste välja uppfödare ordentligt, men det måste man å andra sidan med alla raser!
2# SJälvklart finns det även vettiga försäljare och uppfödare på blocket, men många av annonserna verkar inte vara av den sorten. Jag vill också bara påpeka att jag inte säger att det inte finns vettiga Jackisar på blocket heller, utan bara att det verkar krylla av JRT:s där för billiga pengar. :/ Jo visst blir man ledsen av att läsa om dessa udda korsningar? :(
Jag ser inte ner heller på folk som skaffar sina hundar på blocket, inte alls och detta vill jag förtydliga! :)
Ja det kan jag hålla med om! Många av annonsörerna tar ut en alldeles för låg avgift för sin hund. En hund är en utgift under hela tiden den lever så man ska inte enbart fokusera på en billig JRT. Jag trodde inte att du såg ner på folk som köper hund via blocket :) Jag letade lite var stans men hittade en trevlig kull nära mig på just blocket så det fick bli en från den.
Men kvinnan jag köpte Tea av fick verkligen sålla bland dem som ville köpa valp, alla köpare från blocket är inte så seriösa heller. Bland annat fick hon prompt säga nej till en hel del köpare som ville köpa en gullig hund till sina barn. Hon förklarade även för alla (inklusive mig) hur extremt krävande rasen är.
4# Låter som att din uppfödare var riktigt bra då! :) Förstår att det måste vara svårt att säga nej med till folk, men bra att hon var bestämd och verkligen talade om för alla vad de kräver! :)
Nej jag vet att du inte sa något eller så som fick mig att tro att du trodde det, men jag ville ändå förtydliga då jag ibland har svårt att uttrycka mig i skrift. Och har lätt att missuppfattas så då försöker jag liksom förklara med både hängslen och skärp så att säga. :)
Men jo, alldeles för låga avgifter och dessutom inte reggade i varken SKK eller JRTC. Hmm.