Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikettbeteende
Läst 2998 ggr
Cederström
0

Skakar av rädsla

Sitter just nu och har en hund som skakar av rädsla för fyrverkerierna som bränner av utomhus. Jag tycker det är så jobbigt att se min älskade vän skaka av rädsla och ligga flämta.

[ErikP]1
1

Så håller även våran lilla hund på med. Det jag har gjort varje år är att linda in honom i en fillt och låta honom ligga i mitt knä när klockan har slagit ner på 00:00

Evelina!
1

Vår hund och jag låste alltid in oss i badrummet, hällde upp ett bad i badkaret (ljudet som blir när man häller upp vatten ihop med kaklet tar bort de flesta andra ljud) och sedan tog jag ett långbad med ABBA:s Happy New Year på repeat och hunden låg snällt vid badkarets kant. Kan säga att den här hunden annars var LIVRÄDD för allt som smällde innan vår badritual som vi startade strax innan midnatt, men det funkade just när det var som värst iaf.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Gia91an
1

Min hund är med rädd för fyrverkerier. Men här funkar det att ta ner persiennerna, sätta på hög musik och låtsas som inget. Går nog bättre denna nyår än förra iaf!

Hoppas det går bra för er TS!

Cederström
0

Tack alla som skrev här. Jag trodde att jag var ensam om detta problem. Tack än en gång.

[tk1971]
1

Usch, det måste vara hemskt att se sin hund lida så. Än vet jag inte hur det går här, hittills har det gått bra men strax ska vi gå ut en kort sväng. Få se vad som händer då…

Annette
1

Måste folk börja skjuta så tidigt? Här började de vid 18, man kan ju tycka att de kan ta hänsyn och vänta till midnatt så all skiten kommer samtidigt så slipper det bli en lång utdragen pina.

[SammieS]
1

Min jack Russel bara 7 månader har hört smällarna hela dagen + kvällen och har inte brytt sig alls var även ute o rasta henne och då började dem smälla hon reagerade inte ens… väntar på 12 slaget nu så får jag se hur hon reagerar då! då är de mest smällar men skönt att min hund verkar ta det bra :)

Annette
1

Vår hund har heller aldrig haft ont av det men jag vet många andra som har det.

Gia91an
0

Här gick det mycket bättre i år! Hon var lugnare ån förra året och när vi kom in igen så var hon helt okej! skönt med en hund som inte är förtvivlad i alla fall!

[tk1971]
0

Några morrningar och skall (mest för att hon blev överraskad av ljudet när hon låg och sov tror jag), sen lugnade hon ner sig och la sig i korgen igen och fortsatte att sova.

Annette
0

I år var Linus rädd för första gången. Kanske berodde det på att de smällde redan tidigt på kvällen när sonen var ute med honom. Vi fick ligga i sängen med honom, då blev han trygg.

Denna kommentar har tagits bort.
Mr_Si
0

Min tjej klarade sig bättre än förra året :) tror det bland annat beror på att vi har fått fönster som stänger ute mer ljud och att hon är tryggare och mer harmonisk i år :)

tnoet
2

Jag har inte haft problem med Doris förut, men en jäkla galning fyrade av en raket 15 meter bakom oss på eftermiddagspromenaden häromdagen.. Så nu är hon skiträdd, skakar, flåsar, gömmer sig.. Men jag hoppas att eftersom hon varit helt oberörd förut att jag kan träna bort det..

catr.ruds
1

Mercedes brydde sig inte så mycket om raketerna. Det enda var att när det kom från alla håll tyckte hon det var lite obehagligt

caprediem
2

Min tik var inte alls rädd förra nyår men sen vid februari så var det nån dum j*vel som smällde en stor raket på marken och i en gränd ca 5 meter från oss!!…

Det kom utskjutande mot oss och det lät rejält kan jag säga. Till och med jag blev sjukt rädd.

Sen efter det så ligger hon bara och skakar och vill gärna sitta i knäet när hon hör det :(

Här smäller dom redan från den 25 och framåt. Kan knappt gå ut med henne då jag har gått till 4 olika parker vid olika tider men varje gång har någon smällt….

Så nu har hon blivit riktigt skeptisk mot mörker då flest smäller då :(

Hatar att hon har blivit rädd då hon inte var det innan :(

Elcyion
1

Min förra hund var jätterädd för raketer/åska. En hund jag normalt sett kunde hålla med ett finger och slakande koppel stoppade bara ner huvudet och försökte släpa mig hem. Helt okontaktbar. Luktade det krut ute skulle hon inte gå ut, och där jag bodde innan började de smälla redan 1 dec :(

För oss hjälpte två saker (i kombination med varandra). Massor med lugnande signaler ute (från min sida) och DAP (inomhus). Sätta mig ner på huk, vända sidan till, gäspa alt. slicka mig runt munnen. Vi kom så långt att kom det en hög knall tog jon kontakt med mig istället för att bara försöka springa hem i vild panik. Tyvärr blev hon sjuk och vi han inte komma längre än så.

Inomhus försökte hon gömma sig i mitt klaffbord en gång. Hon fick in huvudet och jag såg hur hon skakade i hela kroppen.

DAP heter nu för tiden Adaptil och väggadaptern har jag haft bäst erfarenhet av. Min hund ÅT på nyårsafton! Vi hade varit ute vid 18-19 och de smällde. Hon var rädd. Vi kom in igen (hos min pojkvän) och jag ser hur hela hunden bara slappnar av och sedan gick hon och åt mat. Det är inte alla det fungerar på, men du får inte någon negativ effekt och det luktar inte för dig. Väggadaptern ska sättas in runt lucia för att hinna sprida sig i hela hemmet. En adapter räcker till ca. 70m2 och ska sättas så centralt som möjligt.

Första gången kostar det ca. 450-500:- men året efter finns det refiller för doften (jätte enkelt att byta) och kostnaden går ner till ca. hälften.

Medarbetare på jack russel terrier