Inkallningsträning-hjälp
Okej, nu måste vi ta tag i detta och jag vet inte hur vi ska göra. Vi har ju innan nästan bara fokuserat på vardagslydnad och att hon ska bli mer okej med andra hundar, och sluta dra i koppel. Detta har vi nått stora framgångar med och vi är mycket nöjda med hennes utveckling inom dessa områden. Men.
Inkallning. Vi har tränat detta i långlina i ett år och hon gör det nästan felfritt. Enda kruxet hittills kan vara att hon försöker komma till oss innan vi är i slutet på linan så att säga. Hon vet vad "kom hit" betyder.
Men nu idag kom hon lös igen genom att kopplet på något vis hakade ur sig (kommer sätta extra knäppen på alla våra koppel igen nu).
Idag var det extra knepigt för jag hade en stund innan lagt ett blodspår över fältet vid stallet och gissa vart hunden sticker? Såklart till spåret och börjar springa det själv 200 meter från oss. På något sätt lyckas vi ändå få hennes uppmärksamhet och hon springer till oss. Sambon har sprungit och hämtat hennes favoritleksak och vi börjar kasta den mellan oss. Försöker kampa med leksaken med henne för att till slut kunna få tag i henne.
Men så har vi ju en oerhört smart hund som fattar att om hon kommer för nära oss så fångar vi henne och då är det roliga slut.
Hur B***P ska vi kunna få oss att vara roligare än vad vi gjorde idag? Vi får inte tag i henne när hon är lös. Och idag gjorde vi helt annorlunda mot de andra gångerna, vi var lugnare och hade en bättre plan än de föregående 3 gångerna hon kommit lös. Vi fick hennes uppmärksamhet och hon sprang i alla fall närmare oss istället för att dra iväg. Och vi lyckades bryta när hon ändå hade blod och rådjur i näsan liksom. (Där är jag lite stolt faktiskt).
Men hörrni. Jag behöver verkligen hjälp med detta nu. Hur har ni gjort detta med era hundar? Hjälp oss att försöka få ordning på detta! Vad tänker ni om det hela?

Vi har samma problem. Hur tusan är man roligare än en katt??? Jag tror jag testat allt.
1# Ja men eller hur? Eller roligare än belöningen att vara lös. Vi vill ju liksom inte ens ha henne lös och har henne alltid i långlina ifall vi tränar eller apporterar. Men ibland händer olyckor och då måste vi kunna få tag i henne ju? Hur gör man med terriers när det gäller detta? De är smarta och snabba. Hon är ju inte matmotiverad, och hon ÄR leksaksmotiverad men detta gör ändå inte att man får tag i henne! GAAAH!
Jag känner igen problemet. Min Frosty har jag aldrig mera lös än i spårlina. Men allvarligt talat så om jag någon gång tappat det vanliga kopplet ur min hand har han inte sprungit iväg från mig. Jag kan faktiskt kommendera sitt till honom och han sätter sig så jag kan gå fram och koppla honom. Kommendera din hund att sitta är något som jag tycker du skall prova. Sitta, stanna är 2 bra kommandon att lära en hund.

Stanna fungerar bra så länge det inte finns någon katt i närheten. Eller rådjur och andra vilda djur.
Skönt att höra att det finns fler som inte släpper sina lösa. Vi har vår i lång lina och han trivs bra med det, är en mycket glad hund som får många promenader och hjärngympa.
Fast tanken om att kunna ha med honom i stallet har inte fungerat :(
Han har fått mycket stryk av vår gamla honkatt och blir väldigt stressad när han är med där. Däremot kan han umgås med en katt längre ner på gatan där vi bor, i koppel och under kontroll förstås.
3# Vi har tränat "sitt kvar" när vi haft långlina just för inkallningens skull. Funkar jättebra när hon är i långlina men har ingen som helst verkan när hon är lös tyvärr. Så hittills har det inte funkat. Sen är ju problemet att vi inte tappar kopplet utan att kopplet knäpps loss från selen och att vi sen står där med kopplet i handen utan hund i änden. Detta trots olika knäppen osv.
4# Stanna och vänta funkar bra här med i koppel. Dock inte lös. Detta var definitivt den svåraste nöten hittills att knäcka!
Jag har min lös ibland så länge jag ser att ingen annan är i närheten. Både i skog och på gångvägar. Då funkar hon perfekt. Hon håller sig intill mig eller är alldeles i närheten. Den kontakten har jag fått genom att ge henne maten på promenaderna som belöning för kontakt. Nu har jag en hund som tittar på mig ofta, och som ofta går fot trots att jag inte begärt det, och som verkligen lyssnar på beröm. Jag hittar på grejer att göra på promenaderna, allt för att öka kontakten, bl.a. gör jag inkallningar ofta. Vi har också tränat med långlina på samma sätt.
MEN - jag vågar inte ha henne lös om jag ser att det kommer nån, och särskilt om det är en annan hund i närheten. Jag vågar inte ta den risken. Inte för att jag tror hon skulle bita nån, däremot vill hon hälsa på alla, och det uppskattas ju inte av alla…
6# Jo så har vi också jobbat med henne. Det är jättebra att göra så men här verkade det inte funka alls heller. :(
Jag har ett tips som funkat fint på mina!:) Man är två stycken, typ du och din sambo. Den ena sitter på huk och håller i hunden medan den andra visar tydligt för hunden att den har gott i handen, riktigt gott typ köttbulle! Sen springer/går personen där ifrån och lockar med sig hunden. Alltså nu är de den löjligaste rösten man har, man ska vara så fantastiskt rolig att hunden håller på att dö över att inte få springa efter! När personen som då sprungit en bit sätter sig den på huk med ryggen emot hunden och den som håller hunden släpper den så den kan springa och få kontakt och belöning av den andre! Så har vi gjort med jätte goda resultat! :) skriver från mobilen och hoppas de blev någorlunda tydligt vad jag menade :p Lycka till!
Det ligger ju mycket i att man skall inte jag en lös hund utan man skall gå åt motsatta hållet så hunden liksom känner sig övergiven. Det är svårt att göra så när man står där med kopplet och ingen hund i andra änden.
8# Det lät ganska bra! Vi får testa det i långlina tror jag allt! :)
9# Nej visst ska man inte jaga dem, problemet igår var ju bara att hon fick upp spåret och bestämde sig för att leta efter skanken själv. Så hon drog ju som en avlöning, helt ointresserad av att vi gick åt andra hållet. :(
Det är klurigt det där, Tea har jag alltid haft lös men katter och vilt har hon visat stort intresse för…
Det jag gjorde var att träna in kommandot "nej" så att när jag sa det så vänder hon sig mot mig istället för att få sin belöning.
Jag tränade det på min lillebror, jag höll i Tea och han hoppade och var sjukt rolig med hennes leksak. Sedan sprang han iväg, jag bara släppte Tea som sprang efter min bror och jag ropade "nej". När Tea vände sig om hade jag en ännu roligare leksak som jag belönade henne med. Vi började långsamt, först sprang inte min bror och Tea fick belöning bara hon reagerade på "nej".
Det funkade riktigt bra,vi har stött på både kronhjort och rådjur i skogen som hon inte satte efter när jag sa nej.
Hoppas du hittar en lösning för Stacy :)
11# Låter också som en bra övning! :) Och tack! 😉
Det dumma är ju att hon fattar när hon är lös och när hon är i långlina. Men det kan nog vara vettigt att dels göra detta, lära in sitt så hon stannar, och då dels vara så rolig man bara kan bli. Tror vi har en okej plan över hur vi ska göra nu faktiskt. :)
Kom gärna med fler förslag eller tips om hur ni har gjort! Så att man kan testa flera saker! :)
Jag gör så att jag lär hunden sitta kvar även om det händer saker runt omkring och när jag släpper hunden i skogen ska den sitta kvar tills jag säger att den får gå. Sedan kallar jag in hunden då och då och belönar rikligt så att det är roligt att komma tillbaka. Sedan kopplar jag inte alltid hunden på samma ställe då dom lätt lär sig att den blir kopplad just där. Det kan även vara bra att kalla på den både med och utan koppel i handen så att hunden inte kan associera det till att har man koppel blir jag kopplad. Detta är något som jag tycker har fungerat bra.
Det är svårt. Självklart ser de skillnad på lina och helt lös. Det viktigast jag tror att ni kan göra är att inte koppla henne om ni väl lyckas få tag på henne igen. Att komma nära innebär inte att det roliga är slut. Försök istället locka in henne på ett bättre ställe. In i stallet/ridhuset. Jag förstår det där att ni vill fånga henne, men tyvärr tror jag att det kan få motsatt effekt.
Det är jättebra att ni lyckades få henne att vända! Ni har en hund som ganska uppenbarligen har en bra kontakt med er och vill vara tillsammans med er. Men verkar ha listat ut att så fort hon kommer lös och hon kommer till er, kommer hon att kopplas.
När hon är lös (utan linda, vare sig det är planerat eller inte) försök ha superkul tillsammans, men koppla henne inte (om det inte är absolut nödvändigt pga trafik eller liknande). Skulle ni kunna få henne att komma nära, belöna (tag inte tag i henne) och släpp iväg igen.
Ludde älskar tex att ha dragkamp med sin pipleksak. Jag har sytt på en förlängning (bara för att få en bra ring/hake) och sedan köpte jag något som liknande en inspänningstygel för häst (men den är mycket mycket kortare) i runt gummiband. Den har jag fäst i leksaken. Då kan Ludde ha dragkamp med mig, gummibandet dämpar och jag måste inte stå på honom när vi leker, och det är inget problem att få tillbaka leksaken (eftersom jag inte sätter ner handen vid hans mun och "hotar" att ta hans älskade leksak). Ni kan inte föra något liknande? Då kan ni leka med henne, hålla henne upptagen/intresserad utan att behöva fånga in henne?
Medarbetare på jack russel terrier
Jag känner igen det där problemet du beskriver. Min mammas hund som faktiskt är hälften min också, har aldrig kunnat vara lös utan spårlina. Han vet när han har spårlina på eller inte. Vi har gjorde allt det ni gjorde men som sagt, hundar lär sig fort och han håller sig ifrån oss på ett "bekvämt" avstånd så vi inte får tag på honom.
Men här är ett par tips som jag körde med Isak, detta kör jag också på Acke fast han kommer på inkallning och kan vara lös.
*När ni är ute och går med lina eller om hon råkar bli lös, göm er men så att ni ändå ser vad som händer. Viktigast där är att låta henne leta upp er och bli super glada när hon hittar er.
*Vänd och gå plötsligt åt ett annat håll.
*Skulle hon råka komma lös, vad gör det? Stimma inte upp er, Isak (mammas hund) har råkat komma lös några gånger. Jag brydde mig inte om det så länge det inte kom andra hundar utan gjorde ändå övningarna som jag gjorde när han var i löslina och lekte mycket med honom. Till slut så kom han fram självmant och då kopplade vi inte honom direkt om där fortfarande var lugnt och inga andra hundar i närheten utan fortsatte att låta honom vara lös och leka ännu mer och kallade in honom. Tills man kände att båda var avslappnade innan vi koppla honom. Tro mig, det var inte lätt i början.
* Kommer inte hunden på inkallning så vänd på klacken, säg hejdå eller något och bara gå.
*Spontan inkallningar trots att det är lugnt runt omkring än för då lär sig inte hunden "när matte/husse ropar så kommer det något som är roligare"
Och som andra skriver, försök vara så rolig som möjlig och intressant.
Jag kommer kanske på fler tips jag fick då jag träna Isak på att vara lös men då återkommer jag :)
https://nouw.com/%C3%A4pplecider
Sajtvärd på Modelljärnväg
#15 fick mig att tänka på något jag gjorde med min greyhound (som är svåra att ha lösa). Jag gömde mig, och sedan fick hon leta upp mig. Jag såg/hörde henne, och så länge hon aktivt letade fort var jag superglad när hon hittade mig. Om hon inte reagerade på att jag var borta (mer eller mindre på en gång) ömkade jag henne när hon hittade mig. Spelade jätteupprörd och stressad. Inte gap och skrik, men "stackars, stackars hunden." Klappade henne med snabba "nervösa" rörelser. Allt för att hon skulle känna att det hade hänt matte något jättehemskt när hon inte var där. Ju sämre koll hon hade på mig, desto mer ömkning fick hon. När jag kände mig nöjd, bara släppte jag hela akten och låtsades som ingenting och vi bara gick vidare. Mycket ropa in, släpp iväg.
Det GÅR att få bra kontakt. Vi gjorde inte mycket mer, förutom bra belöningar när hon kom. Men hon hade sådan bra koll på mig (för det mesta) att hon visste att jag hade vänt och gått åt andra hållet inom 3 steg. Då sa jag ingenting, utan bara vände och gick.
Medarbetare på jack russel terrier