Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikettövrigt
Läst 2367 ggr
Gullan_J
4

Två hundar?

Hej! Våran familj (två barn 12 och 16 år, mamma och pappa samt helgbarn och dagbarn) har en Parson Russell tik på tre år. Vi har haft henne sedan hon var valp. Vi bor i ett hus i en förort och har ganska nära till skogen. Vovven får vardagsmotion vilket innebär att få gå ut och kissa ca en gång var tredje timme antingen lös på baksidan huset eller en liten kort promenad runt kvarteret, en långpromenad antingen lös eller i koppel om dagen, trickträning ca två gånger i veckan, gå blodspår ca två gånger varje vecka, springa bredvid cykel/spark näst intill varje dag och någon gång ibland (sällan) springa lös med på ridturer bredvid hästen. Självklart får hon leka med andra hundar ibland också, det blir ca 1-2 gånger varje vecka. Men vi alla i familjen upplever det som att hon är väldigt lat och nästan deppig ibland och hon är jättebunden till mig och dottern. Det är nästan så att hon blir deprimerad om båda vi två är borta och hon blir kvar hemma. Ett exempel var när jag och min dotter skulle åka och handla samtidigt som hunden var kvar med sonen och ett helgbarn på baksidan hoppade hunden över staketet och sprang efter bilen. Så vi tänkte köpa en till hund så att hon får en annan kompis förutom oss två, det blir nog en till jacke eller en norwichterrier, en terrier blir blir det iaf förhoppningsvis. Har ni med jackar två eller fler hundar? Vad mer än en jacke har ni eller kanske två jackar? Skulle ni köpt en tik eller en kastrerad hane? Hon går lika bra ihop med båda delarna.

-Bättre ökänd än okänd

Challesengla
2

Jag skaffade min första Jrt 2005 en hane, 2008 skaffade vi oss en jrt tik. De kommer jätte bra överens. Tack och lov så löper hon bara en gång om året och då flyttar hon till svärmor några veckor. Hon har inga problem med det, hanen kan inte flytta ifrån mig då vägrar han äta, sova och blir så deppig.

2010 fick vi 5 valpar varav vi träffar 3 regelbundet och är hundvakt år, fungerar super.

2011 fick vi två valpar varav vi behöll en hane, det fungerar för det metsa jätte bra. Men pappan och yngsta hanen kan råka i luven på varandra då  han vill ta över alfarollen. Men bara när jag är hemma. Är de själva funkar det bra är ngn annan i familjen hemma funkar det, men är jag hemma känns det som att de ska vakta mig och slåss om min uppmärksamhet.

Så jag rekommenderar absolut en jrt till

Cederström
0

Jag har en familj som nu har totalt 4 hundar, 3 av dem är Jackisar och 1 är Cairn. Den äldsta är 1 kastrerad Jackis tik, Svea, 10 år gammal. Näst äldsta är 1 Jackis hane, 3 år gammal. Den näst yngsta är 1 Jackis hane, Frosty, 3 år gammal. Den yngsta är 1 kastrerad Cairn terrier hane, Hugo, 2 år gammal.

Damen Svea är det ingen som sätter sig på och alla hundarna håller sams med henne. Frosty är en snäll och till sättet mjuk Jackis. Han kan ryka ihop med Tore. Hugo är en bestämd hane som gillar att leka med alla hundarna. Ingen av de andra sätter sig på honom. Tore är den som skall försöka ta över ledarrollen och försöker utmana Frosty. Det är Frosty och Tore jag får hålla lite koll på när jag själv sitter i soffan. Jag har lämnat alla 4 hundarna själva i lägenheten och då är allt lugnt. Då vi åker på utställningar går vi in och äter medan vi lämnar de 3 hanarna själva bältade i baksätet på bilen och det händer aldrig något. När jag kommer ut igen ligger alla 3 vid sidan om varandra och sover.

Jag har absolut inga överkomliga problem med flera Jackisar och inte hellre med 2 Jackis hanar. 1 Cairn bland Jackisarna är hellre inga problem. Vi säger att när Svea inte är med längre skall det bli en ny Jackis.

tezzla
1

Jag har 4 hundar, en tik, blandras med amstaff/rottis på snart 12 år, 3 jrthanar på snart 5 år, snart 2 år och en på snart 5 mån, det funkar fint, den på snart 2 år kan söka bråk med de äldre, man får styra upp och han har stort resursförsvar, vill ha lugn och ro vid bentugg mm

Annars är det full fart med hela ligan, det är mer jobb, mer tid, alla ska ha sin egentid och träning, men dom har även mycket glädje av varandra, och sjklart mer utgifter

Gullan_J
1

Jag tror jag bestämt nu att det blir en till jrt. Men vet inte riktigt om det blir en tik eller kastrerad hane :)

-Bättre ökänd än okänd

Gia91an
0

4# Glöm inte visa oss nytillskottet sen, vad ni än väljer! :)

tnoet
0

Jag var också osäker på vad jag skulle skaffa för hund till, då jag blev avrådd från flera håll att ha två russells i samma flock. Både från uppfödare och andra. 

Nu köpte jag ändå en russell till, och det var nog det bästa jag kunnat göra. De älskar varandra och eftersom de är samma ras har de samma språk, leksätt och behov. Så himla kul att se dem interagera. Hittills har det inte varit något som helst gruff, fast valpen håller precis på att bli könsmogen. Dock var jag mycket noga med att välja en individ som inte var för kaxig (samt såg efter vilken roll föräldrarna hade i sin flock och hur de betedde sig), eftersom den första hunden jag har är ganska dominant.

Jag har två okastrerade tikar. Mycket nöjd. :)

Mr_Si
0

Jag hade nog valt en tik av två anledningar

1: Jag föreställer mig att kastrerade hanarmhar högre risk att bli tjocka och slöa

2: Jag har hört att en del hundar har problem att umgås med kastratrerade hanar en sådan är ett "det" (inte en hane eller tik)

Detta är dock föreställningar jag har, ingen fakta som jag har källor på :)

Gullan_J
2

Jag tror det får bli en tik faktiskt. 1. Vår jacke gillar inte hanar så mycket (hon tror själv att hon är hane) 2. Vi slipper kastrera om vi skulle köpa en valp 3. Det kanske blir att vi köper en omplacering mellan 1-3 år och då om det skulle vara en okastrerad hane kanske han ändå har hormoner kvar och tror han är okastrerad fortfarande (vet ej om det är så med hundar men med hästar kan det ju bli så)

-Bättre ökänd än okänd

SmileyMalin
0

Jag har i nuläget två jack russell terrier.

Kastrerad hane på 5 år och okastrerad hane på 2 år. Dom älskar varandra, är bästisar och leker hur fint som helst ihop och har aldrig någonsin varit ens i närheten av att bli osams.

Tidigare hade jag dock ytterligare en okastrerad hane (äldre än både dessa) och han och mellanhunden har alltid haft en knepig relation med gruff. Tillslut blev det så illa att dom slogs nästan hela tiden så då fick vi ta det svåra beslutet att omplacera den äldsta (som över lag verkade må dåligt av att behöva bo i flock med andra hundar).

Så det handlar nog mer om hur pass bra hundarna passar ihop än hur många dom är.

Jackie 2012
0

Jag försöker övertala min gubbe till en hund till. Jag tror 2 hundar hade blivit bättre för oss, min tös blir olycklig om vi inte hittar en annan hund hon kan leka med. Husse och matte kan ju tyvärr inte hålla hennes fart!-) Hon är snart 1,5 år gammal, tycker inte om promenader, agility. Hon är extremt självständig, aldrig rädd om matte och husse inte finns i närheten , för då finns de ju säkert något annat att göra än leta efter dem. Dock har jag mina ögon på en annan ras än Jack Russell. En ras som kan kanske bli hennes nanny. Min mamma har en Australiens shepetd med vall i sig. Hon vallar vår tös väldigt bra och håller koll. Kanske lite för mycket koll, gnäller om tösen kanske behöver hå ut, långt innan tösen säger till. Min tös har en tedens att kopiera andra hundars beteende, ibland skämtar vi att hon glömde läsa rasbeskruvningen. Men hon är den hon är,mer knähund, hehee Dock nu medans hon växer så varierar hon i beteende, ibland kortvarigt visar nått jag ogillar och blir rädd att de blir permanent om vi inte låter henne få en vän. Många säger 2 år mellan hundarna… Ser andra Jack Russell i parken som är ensamhundar, vissa är väldigt osociala, staka åsikter vad de tolererar i lek mm Jag funderar på spansk vattenhund, tik till min tös. Jag tror de kan kanske dela med sig till varandra bra egenskaperna, finns dock inga garantier. Men jag hoppas att gubben tar ett tänk om vi ska ha 2 hundar. Jag följer denna tråd med intresse vad ni har råd och erfarenheter med fler än en hund!!! Kanske kan jag övertyga gubben med denna tråd, hihiii

JackieOskyldig

Cederström
0

Jag tycker att en Jackis har ett bättre liv om den har en kompis, det ser jag på min flock av hundar. Jag har liksom inga problem med att gå ut med 2 hundar, det är bara andra som kommer med 1 hund som tycker att jag har 1 hund för mycket med mig.

em.nord
0

Kastrerade hanar blir inte feta och lata och får inga problem med andra hundar socialt. Har en kastrerad hane själv ;)

Dock tycker jag inte att man ska köpa en hanvalp med målet att kastrera utan "anledning" bara för att det är enklare.

Så satsa på en tik som du tänkt =)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg