Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikett: trimning-pälsvård
Läst 7225 ggr
Cederström
0

Trimkniv, är den bra vid trimning?

Till min Cairnterrier använder jag trimkniv när jag trimmar honom. Jag tycker att han har en tät och vädertålig päls. När han kommer in från regnväder är det bara att ta en handduk och torka av fukten som ligger utanpå. Duscha honom är hur jobbigt som helst, det är svårt att komma ner till botten.

Vad jag funderar på är om trimkniv är bra till att trimma en strävhårig Jackis? Blir det samma effekt på hårstråna vid användning av trimkniv som att klippa? Finns det olika sorters trimknivar som är bättre eller sämre att använda?

tnoet
1

Jag använder alltid trimkniv när jag trimmar! Det går så mycket fortare då. Använder man trimkniven rätt ska den inte kapa hårstrån, men det är viktigt att ha rätt teknik (dvs använda kniven som ett stöd för att få med mer päls per ryck). Jag har en McLellan trimkniv som jag använt både till dvärgschnauzer och strävhårig jrt. :)

Cederström
0

Är det trimkniven med hantag av trä? Det är roligt att skriva här, man får snabbt lite ny info.

tnoet
0

Nej, den jag köper har gummihandtag och kommer i tvåpack. En gul (grov) och en röd (fin). Vet att min uppfödare har en med trähandtag men den ser lite mer skarp ut än mina. Jag är ganska ny på det här med trimning för utställning och vill absolut inte riskera att kapa pälsen. 

För övrigt köpte jag mina trimknivar 1998(!!!) och de håller än. Rekommenderar dem verkligen. 

En länk till en bild: http://migrated.ifokus.se/uploads/f99/f99bf570ea7c4878774e802fbe234fea/fs-9063.jpg

Eskimonica
0

Jag är helt hopplös att trimma med kniv, jag använder en trimsten/trimstål från företaget greyhound som jag tycker är det bästa att trimma med, man får bra grepp o riskerar inte att kapa hårstrån :)

www.myrvangs.se

Elcyion
0

#4 En sådan där sten är jag intresserad av! Kan du länka?

Medarbetare på jack russel terrier

Eskimonica
1
Elcyion
0

Den var inte billig :S Hur länge räcker en kniv till vardagstrimmning?

Gia91an
0

Oj nej den var inte billig! O: Hur bra är en sån i jämförelse med sån sten som finns på samma sida? Sån man har till häst menar jag. (Jag har ingen aning alltså, jag har aldrig använt sånt men är vbara nyfiken!)

Elcyion
0

#6 Säker på att du länkade rätt? Den här heter trimsten från Greyhound http://www.haromi.se/trimstengreyhound-p-1433.html?osCsid=22db610e394887591a04cf23bd24d9ca. Den du länkade till heter bara Trimsten, metall.

#8 På hästar fungerar ryktstenen super :) På släthåriga hundar fungerar säkert ryktsten super. Jag använde en gummikarda till min greyhound. Däremot är jag tveksam till hur pass bra de fungerar på strävhåriga djur.

Gia91an
0

9# Nej men precis, på hästar är de superbra, och det borde ju funka. Å andra sidan så är ju ryktsten till häst så billigt att man kan köpa en sån bara för att testa med.

Eskimonica
0

De hade inte riktigt den jag har min har plast på handtaget, men den jag länkade till va inte greyhound det stämmer :) jag har svårt att se att man kan trimma med en ryktsten? Den är ju stor, det är inte samma material i dom. Den här trimstenen kan man ju ha hur länge som helst, så kanske dyr att köpa men slår man ut de på tiden man kan ha den blir de ju inte så dyrt! :)

www.myrvangs.se

Eskimonica
0