Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikettbeteende
Läst 2847 ggr
loislane
0

Slagsmål

Hej

Jag har en jack russel-tik (äldst) och en dansk-svensk gårdshund (yngst) också den en tik. I vissa situationer kan det bli slagsmål mellan dem och jag hinner inte tyda signalerna. Ofta vid insläpp genom ytterdörren kan det braka lös eller när en leksak är i fokus. Jag har fått ta bort alla leksaker. Men min fråga är ska jag låta dem slåss tills de gjort upp? Jag har aldrig vågat låta dem göra det för gårdshunden är ju ett snäpp större än Jack russeln så hon kommer alltid underst och får bett över ögonen . Finns det en bra teknik för detta? Att distrahera dem med annat kan fungera men inte alltid och jag blir själv biten när jag rycker in- helt tokigt jag vet, men jag vill inte de ska skada varandra.

Tacksam för råd.

LoisLane

Se skönhet i det icke perfekta. /LoisLane

molam
1

HAde det varit hanar då skulle du låtit dom göra upp, men tikar slåss ju till den ena faller, så jag är rädd att du får hitta på nått annat där

Får den äldsta tiken gå in först? Visat du tydligt för den yngre att hon INTE är alfa? Vi ha fått gjort så med hanar iof

MEn vi har en hane på 11 och han klarar inte en fight då han har ryggproblem och kommer nog trilla av pinn snart, men den yngre (nästa alfa, det är redan bekräftat av han på 11) Vill alltid muppa sig för att "Ta över" tidigare så vi har får visat tydlig att än så länge ligger han längst ner på skalan då han är yngst av fyra det vi gör är:

-Elvaåringen får massa förmåner dvs att han brukar få en godbit då och då när lillen tittar på

-Elvaåringen får ligga i soffa (om han ligger still)

-Tvååringen går ALLTID in sist genom dörren efter promenad

-Elvaåringen får mat först av alla fyra tvååringen får sist

-Om man klappar tvååringen och elvaåringen vill bli klappad då är det den äldre som blir klappad, bara för att statuera exempel för den yngre ^^

Bara sådana småsaker kan göra mycket, du kan ju testa. Detta var ju bara några exempel på hur vi gör finns ju massvis med mer saker.
Och detta är ju med hanar, men borde gå att göra lika saker med tikar tycker jag ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Gia91an
0

Jag skulle nog precis som de ovanstående säger inte låta hundarna "göra upp" själva. Tror inte det skulle sluta så bra. Att strukturera upp de tillfällen du vet att de kan bråka i kan vara en bra ide. 

Jag funderar på om det kan vara en aktiveringsgrej? Hur mycket motion får dem? Min hund är nämligen lite extra jävlig när hon inte fått så mycket som hon kräver, och det är ju ena envisa hundar vi har. Så det kan ju vara en ide att motionera mer och hoppas på att de är lugnare inne.

Elcyion
0

Jag håller med #2, men även jobba med att minska resursförsvaret hos båda (?) hundarna. Tjejen som äger (bl.a) yatsy har fått jobba en del med det. Kan hon heta Tezzla här inne?

Medarbetare på jack russel terrier

loislane
4

Vi promenerar varje dag och springer två dagar i veckan och då är hundarna med. Jag har också märkt att de blir hemska vid för lite motion. Jag ska prova att tydligt visa den lilla fjompan att hon får lugna sig i olika situationer. Mycket riktigt när jag tänker efter, den äldre hunden brukar vara ute längre vilket gör att hon kommer in sist och då står den lilla där innanför dörren och mopsar sig så där finns nog lösningen! Tack för alla bra och goda råd och tack för ett toppenforum!

LoisLane

Mr_Si
0

#4 lycka till! :)

Gia91an
0

4# Härligt att du verkar hittat problemet! Berätta gärna hur det går och vilken metod du använder dig av! Kul att du tycker om forumet, du är varmt välkommen tillbaka!

Lycka till!🙂

tezzla
0

här hemma får Birk ha sina benstunder i fred i sin lugna trygga plats, det funkar bäst, så han får slappna av och få det utrymme han vill ha, annars får jag vara med att passa och styra upp/bryta då han kan få för sig att vakta ex sängen, soffan, mig en dag

loislane
2

Hej igen

Än så länge har jag inte haft något mer hundslagsmål hemma.

Jag gör som "molam" föreslagit i alla situationer. Jag prioriterar den äldre tiken därefter den yngre Den äldre tiken får gå in först, äta först, gosas med först osv. Än så länge funkar det bra 👋

Gia91an
0

8# Gud vad skönt! Då hoppas vi att det håller i sig så då! Glöm inte att uppdatera igen! :D

SmileyMalin
3

Jag skulle aldrig någonsin låta hundar slåss till dom gjort upp oavsett kön… även hanar kan slåss på liv och död och det räcker med ett enda bett som tar illa för att någon ska bli allvarligt skadad!

molam
0

#8 Så bra att dom börjar lugna ner sig ^^ Det glädjer att höra! 😃

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Cederström
0

Jag funderar på om jag skall skaffa 2 munkorgar, 1 till vardera av mina 2 hanar, så de inte kan skada varandra. Detta skulle i så fall vara under en period tills jag ser att retligheten mellan dem försvinner och för att markera att det inte är acceptabelt.

SmileyMalin
2

#12 mina hanar som slogs lärde sig aldrig funka ihop… Jag fick det att fungera så pass att dom kunde vara tillsammans och bara bråkade typ nån gång var tredje månad. Sen hade vi det så i flera års tid och jag intalade mig själv att det visst funkade och blundade för att hundarna inte mådde bra av att leva ihop (mest för min egen del. För att jag inte kunde hantera tanken på att omplacera nån av dom). 

Men när flocken utökades med en tredje hund och han började bli vuxen så eskalerade allt och hundarna (dom två äldsta) började slås på blodigt allvar flera gånger om dagen. Hemskt, men så här i efterhand var det väldigt bra för båda hundarna mår så otroligt mycket bättre nu när dom inte behöver leva tillsammans. 

Sen kanske det inte är så här allvarligt för dina men jag tror det är viktigt att verkligen försöka undvika slagsmålen för jag tror att varje gång hundarna ryker ihop försämras relationen lite och tillslut kan den nog bli förstörd för alltid.