Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikett: övrigt
Läst 560 ggr
[tk1971]
0

Det här med lukter igen

Fia är nu 7 månader. När vi är ute är hon helt uppslukad av lukter. Alla stolpar, väggar och kissfläckar måste undersökas noga och länge. Det är t.o.m. så att hon blir så uppskruvad att hon inte klarar att äta sina godbitar som jag kastar åt henne (om hon tar kontakt). Ibland ser hon väldigt underlägsen ut, krypig i kroppen och svansen ordentligt mellan benen. Och hon undviker fortfarande att kissa på dessa promenader och gör det istället när vi kommit utanför vår trädgård.

Är det för att hon tycker att hon är så underlägsen alla andra hundar? I så fall borde det väl ändras när första löpet kommer. Och ska jag låta henne undersöka lukterna eller dra henne med mig? (Det är inte så roligt när folk stannar och stirrar på oss när jag måste visa hunden att det inte är hon som bestämmer vart vi ska gå).

TeaOchHanna
0

Å vad jag känner igen det där! Tea är en väldigt rang-låg tik och när vi kommer till nya ställen kan det ta dagar innan hon vågar bajsa, jag antar att det är ett ganska tydligt visitkort för en hund? Min tjej är drygt ett och ett halvt år nu och jag tolererar inte nosen i backen under hela promenaden då hon har väldigt lätt att bli hyperstressad av alla dofter. Men när hon var runt halvåret var hon likadan som din så jag lät henne vara men gjorde som du att jag belönade vid kontakt. Det är så mycket som förändras för dem vid den åldern och jag valde att inte ställa så höga krav på henne.

Om det blev bättre vid löpet vet jag inte, lukter är fortfarande riktigt intressant och hon markerar mer genom att kissa. Dock är hon mer mogen nu och jag ställer högre krav och på så sätt har det blivit mindre hysteri kring lukterna för hon vet vad som gäller vid promenad. 

Jag vet inte om det var ett så bra svar men det var så jag gjorde i alla fall :)

Elcyion
0

Ludde kan ha liknande beteenden ibland. När vi var nere hos min pojkvän de första gångerna, bajsade han helst i badrummet när vi inte såg. Men efter 2-3 helger nöjer han sig med att markera området ordentligt (både genom urinmarkeringar samt sprätta i backen) och sedan är han lugn och trygg. Han kan fortfarande hoppa undan för vissa dofter, men inte så att det är något problem.

Du kan inte testa att dels berömma henne när hon kissar ute i kombination med att göra saker som höjer hennes självförtroende?

Medarbetare på jack russel terrier

[tk1971]
0

#2: Jag berömmer henne de gånger hon kissar utanför trädgården.

På vilka sätt höjer man en hunds självförtroende?

Elcyion
0

Operant(a) inlärning/övningar. Här kommer jag igen med min favoritövning "101 saker att göra med en låda". Du klickar för de saker hunden själv kommer på (utan din hjälp). http://www.clickertraining.com/node/167

Elcyion
0

Kroppskontrollövningar är också bra. Allt från att hoppa upp på en sten till att göra bakdelsvändningar. Ni bestämmer svårighetsgraden.