Slädhundar
Är jättearg. På vår vanliga promenadstig har det kommit upp ett plakat:
Hej hundägare! Vi älskar hundar och vill inte orsaka några problem för er och era käraste vänner. Våra guidade hundspannsturer går förbi här 2 ggr per dag. Om ni inte vill möta oss i spåret skall ni undvika följande tider. 12-13 & 20-21. Om ni har frågor ring 63000 eller maila info@ripan.se. Happy trails önskar Camp Ripans guider!
Skulle jag gå där tror jag att jag inte har någon Jack Russell tjej längre, är både förbannad och ledsen. En hundflock som samarbetar skulle lätt börja samarbeta för att ta min lilla tjej. Om det inte vore någon fara för det hade de ju inte satt upp plakatet.
Tycker det här är ett hot: går du här får du skylla dig själv. Det här är ingen stig mitt i skogen utan i utkanten av Kiruna där en massa hundägare går, så jag och andra är nog inte så "happy".
Jag håller slädhundar och du tror helt fel. När hundarna springer, finns verkligen inget annat i deras skallar än att fortsätta springa.
En annan slädhundsförare berättade att han kört sitt spann i skogen och hamnat mitt i en vildsvinsflock. Vad hundarna gjorde då? Jo, de hoppade över galten rakt framför och fortsatte rakt framåt. Tack och lov hann galten undan innan släden hann fram, slädar är inte värst bra på att hoppa.
Men vad som kan hända är att du blir överrumplad, för man kommer fort och tyst (vissa spann låter mer, andra är knäpptysta), man har heller inte en jättekort bromssträcka. Så för att du inte ska behöva slänga dig raklång ut i snön eller föraren får hela spannet ihoptrasslat, så sätter man upp sådana anslag när man kör stora spann. Är du uppmärksam och håller koll bakåt, kommer du bara behöva ta ett kliv ut i snön, eller så undviker du dom tiderna, dygnet har ju som sagt väldigt många fler timmar och dragsäsongen pågår ju inte året om.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jag håller nog med 1# här. Draghundar är fruktansvärt fokuserade och jag tror verkligen inte att de skulle göra något. Och precis som vildavittra säger så bara du håller koll så kan du gå där ändå. Är du däremot jätteorolig skulle jag nog försöka gå andra tider än vad som står där. Eller ta kontakt med klubben och fråga dem hur deras hundar reagerar på andra hundar medan de kör. Då kanske du kan få lite lugnande info! :)
Håller med förra talare om att draghundar är otroligt fokuserade på sin arbetsuppgift så dom kommer inte bry sig om din hund. Jag hade varit tacksam istället för arg om dom hade satt upp skyltar om när dem tänker köra så man antingen undviker att gå där eller är extra uppmärksam.
Våra jaktlag som jagar runt om i kommunen sätter upp stora gula skyltar vid alla större stigar och vägar där det står "Jakt pågår" och det är jag väldigt tacksam över. Jag anser att det är bättre med information än ingen information alls.
https://nouw.com/%C3%A4pplecider
Sajtvärd på Modelljärnväg
en fd kompis till mig har alaskan huskys och ena tiken där tar sig ur ALLA selar. Hon backar ur dem, hon får in huvudet under bogremmen, hon tuggar av dem… Hon försöker inte ens när nomeselen kommer på. Hon har ett mål i huvudet, och det är att få dra. Allt annat är mer eller mindre oväsentligt.
Medarbetare på jack russel terrier
Alla form av information är bara bra.
Det är ju jättebra att de sätter upp information så folk slipper bli överraskade!

Jo, men jag är också arg för att de tar en stig där alla går, springer, går med stavar, med eller utan hundar. Alltså ett spår som kirunabor själva har gått upp. Visst kanske det är bra med info, men skogen runt Kiruna är stor och de behöver väl inte ta just det spår som alla använder för att det ligger nära flera bostadsområden, jag kanske inte förklarade tillräckligt bra. De tar dessutom lunchtimmen när många går där med sina hundar.
Kanske det stämmer det ni säger i flesta fall om slädhundar, men hur förklarar ni det här: http://www.kuriren.nu/nyheter/dvargtax-dodad-av-hundflock-3261569.aspx
Så visst händer det och jag försöker verkligen hålla mig undan på ställen där det kan komma slädhundar, men det här är är en stig som de flesta använder, allt från pensionärer till joggande hundägare. Det finns miltals av andra leder som inte så många använder.
#7 Det var en lös tax som attackerade ett spann. Ska man ha aggressiva hundar lösa? Det är få hundar som inte försvarar sig när de blir bitna.
Vilken stig är det?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Att det var en aggressiv hund är ju vad den ena parten säger, det är ju inte säkert att det är så. Hundägaren påstår ju något annat. Jag tycker det verkar konstigt att en ensam hund skulle gå in i en flock med hundar och vara aggressiv.
Stigen går runt Sandstensberget om du vet var det är.
#9 Det går en skoterled där, är det längs den de kommer att köra?
Om du läser i artikeln uppger ägaren att hans jakthund gillar att spåra efter djur, där för hade han den lös. Tycker du att det låter som en ägare med full koll på sin hund?
Slädhundsföraren kom inte ensam, dessutom låter det otroligt att de sprang ikapp en lös hund då slädar är utrustade med bromsar. Skulle mina sätta fart mot något skulle jag ställa mig på bromsen och då saktar dom in ganska så rejält.

Nej, det är inte efter skoterleden. Jo, jag vet att de har bromsar, har kört själv, det går också att styra genom att förflytta kroppstyngden. I vilket fall som helst så bet hundarna ihjäl taxen, då låter det inte som slädhundsföraren hade kontroll på sina hundar. Taxen bet ju inte ihjäl någon draghund.
Det är inte alla draghundsförare som är bra, fast du är det. Precis som inte alla hundägare är vettiga. Det jag var arg på var bara en, inte alla. Känns som du försvarar alla och dig själv, det var inget angrepp mot dig som draghundsägare.
När jag läste artikeln så tolka jag det som en olycklig olyckshändelse. En rädd hund kan bli aggressiv och anfalla. Det stod att taxen blev rädd och flydde varav den råka hamna mitt i hundspannet, står heller inget om att taxen ska ha bitit någon av hundarna i spannet. Kan ju vara så att taxen har bitit i försvar varav spannhundarna försvarat sig?
https://nouw.com/%C3%A4pplecider
Sajtvärd på Modelljärnväg
Står att taxen bet en av slädhundarna i benet
Hur har det gått med det här TS?