Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikettallmänt
Läst 712 ggr
xxl
0

spinga på bana

hej

jag har en 4 årig JRT som e jakt"idiot"

för övrigt en superdupertrevlig tös , men vill jaga, alltid.

då menar jag inte bara djur, utan bilar, gubbar på rullskidor, rullbrädeåkare, allt :(

jag går blodspår med henne å det tycker hon e underbart, "min" tränare tycker att jag ska testa att låta henne springa på bana efter fejkkanin så som vinthundar gör.

detta skulle i kombo m blodspåret (inte samma dag alltså) ge henne tillräkligt m jaktberikning så att hon förhoppningsvis kan lugna sej vad jakten beträffar.

jag har testat allamöjliga olika grejer med henne ex agility, lydnad, rallylydnad mm , men hon visar tydligt att detta e inte roligt, kanske om man kunde dämpa jaktlusten att hon kunde tycka annat va kul ?

nu till min fråga , e det nån här som har testat /håller på med sån här "kapplöpnings"träning m sin terrier ?

hur går det till, skaderisk, var finns det (göteborgstrakten) ,hur ofta mm mm

hoppas att det finns nån som vet !!

nu gäller det

Gia91an
0

Oj ja det verkar ju verkligen som en jaktig hund. Jag har inte själv hållit på med bana men jag har tittat mycket på på youtube-videor om ämnet då jag blev lite faschinerad av det. Det går ju väldigt fort och i en del varianter springer de ju inte runt en bana utan in genom ett hål där leksaken dras in. Den versionen verkar lite riskabel då jag sett flera hundar där som bokstavligen har sprungit in i väggen i hög fart. 

Sen funderar jag lite på om inte en JRT kan bli VÄLDIGT stressad av denna formen av träning. Jag vet inte hur det funkar för hundar som verkligen gör det men jag känner min egen hund och hon skulle bli OERHÖRT stressad. 

Har du tänkt på att testa konstgryt annars? Gå med i nån klubb som håller på med sånt för att till sist få testa det? Det känns ju lite som om det borde trötta ut hjärnan på ett smartare sätt än att bara springa massor. 

Hur är det med vardagsaktivering? Får hon aktivering inne? Med att leta upp godis eller slita sönder kartonger med godis i och så? Det kan ju vara att hon är uppe i varv och behöver lite tankegympa, och kanske inte bara jakt? :)

xxl
0

hej, ja alla såna där vardagsaktiviteter gör vi, jobbar mkt m klicker å konster. uppletande både ute å inne. jag har en hop m såna där "spel" från Nina Ottoson också, dom löser hon enkelt. 

hon e inte stressig varken inne eller ute om hon inte blir "triggad" av ett synintryck av nåt som åker fort eller nån som joggar/cyklar med sin hund. vi leker även personspår ute.

hon har en mamma som också e jakttokig fick jag reda på :(

konstgryt har jag blivit avrådd ifrån eftersom hon hiten tills varit helt ointresserad av hålor/gångar å av att gräva, dumt att väcka fler jaktbegär.

detta att springa på bana skulle alltså enligt vissa ge ett explosivt "uttömmande" av den delen av jakten å skulle efter några tillfällen lugna. tanken va ju att ge henne dels detta nån gång i veckan plus ett eller två blodspår också, att hon kanske blir nöjd då å inte tycker att bilar å gubbar e nåt att ge sej efter. ja jag vet inte ? agility stressade däremot upp henne så ini bänken , hon verkade inte tycka det va speciellt kul bara stressande.

nu gäller det

Gia91an
0

2# Aha då förstår jag lite mer. Det är möjligt att det skulle funka för att "få bort energin" liksom, men frågan är om det verkligen gör det. De orkar ju otroligt mycket dessa hundarna så det kanske inte fungerar så. Men jag tycker definitivt att om du känner att det skulle vara en ide att testa så gör det. Du känner ju din hund och det gör inte jag. :) Bor du i närheten av en sån bana? 

Jag skulle kollat upp om man måste ha medlemsskap någonstans om man vill hålla på med kapplöpning, och sen prata med folk som håller på med det. Så ser du nog närmare om det skulle passa din hund. :)

Och om du börjar med det är jag även väldigt nyfiken på hur det går sen. Och hur du tycker det funkar. För jag är som sagt riktigt nyfiken på det där även om jag inte vill göra det själv! :)

Så får vi se om någon mer här svarar och har hållit på det kapplöpning. 🙂

Elcyion
1

Jag tror din tränare helt klart har en poäng! Jag är också nyfiken på "rundbana" för terrier. Finns det någon förening som håller på med det? Typ som svenska kapplöpningsförbundet (som sedan länkar vidare till lokala klubbar)?

Medarbetare på jack russel terrier

xxl
1

nää att "springa bort" energin blir nog svårt, detta va nog mer tänkt att ge henne jaktberikning. så hon blir "jaktnöjd" . jag får helt enkelt ta kontakt med vinhundsfolket , dom om några bör ju veta :) jag har hört att det finns banor där dom har "öppethus" vissa dagar, då e alla raser välkomna tydligen. var i landet bor du Elcyion ?

jag får leta vidare, tack för era åsikter :)

nu gäller det

tnoet
2

Jag känner en tjej som tränar whippet race med sin whippet, och där brukar även andra raser få vara med. Oftast terriers. :) Kolla upp någon vinthundsklubb, de kan säkert hjälpa dig vidare!

tnoet
0

Attans, jag var för sen med mitt svar. ;)

Elcyion
0

#5 Min tidigare hund var en greyhound ;) Tänkte om det fanns något mer direkt inriktat på jrt/terrier. Men ska du ha det som jaktberikning och tittar på vinthundssidan tror jag du ska kolla mer på LC än rundbana. LC blir en större utmaning då "trasan" går efter en "osynlig" bana. Det blir en mycket mer realistisk jakt.

http://www.youtube.com/watch?v=LIob9EVg-38

Jag vet att det finns en rundbana i Borås.

Den här LC platsen verkar ligga närmast GBG. http://www.vklcv.svvklc.se/index.php/traningar/2013-12-29-10-52-14/2-uncategorised/1401-trplkode

Elcyion
0

Jag tror den här rundbanan ligger närmast gbg. http://ghk-hundkapp.se/ghk/Startsida.html Tyvärr i närheten av Alingsås, så det är inte direkt nästgårds.

xxl
0

tack för era svar !

vet nån något om skaderisker ? de e ju ganska så tvära kast när trasan far iväg, å var sitter repet fast ? jag e livrädd att hunden ska fastna m fötterna eller springa av ett korsband mm.

nu gäller det

Elcyion
2

Nu kan jag egentligen bara skriva för vinthundar, men det finns några stycken fallgropar som man behöver se upp med där. Många satsar på stora lårmuskler för fart, men du måste ha nästan lika starka muskler i framdelen som i bakdelen för att de ska kunna svänga i den farten.

Jag upplever (men jag behöver inte ha rätt) att de flesta skador uppstår när antingen din egen hund eller någon annan hund i loppet inte är fysiskt redo. Eller om du inte har värmt upp din hund ordentligt innan loppet.

Din jrt kommer med största sannolikhet aldrig att springa ihop med andra vinthundar. Helt enkelt för att de försöker ha hundar som är ungefär lika snabba att springa ihop.