JRT + ?
Ni som har hund av annan ras och en JRT vilken ras har ni då ???
När vi är hos mamma så är han med en lagotto och när vi är hos pappa är han med Grand Danois och Irländsk Setter. Vi är rätt ofta där, så det är nästan som hans andre och tredje hem :P
https://nouw.com/%C3%A4pplecider
Sajtvärd på Modelljärnväg
Har en jrt och en bichon havanais, dom fungerar jätte bra tillsammans då Sigge (jrt) får lite fart på havanaisen Algot och sen så dämpar Algot Sigges energi en aning tror jag. Så dom kompletterar varandra rätt bra 🙂Dock gillar ju Sigge att leka och springa mer än vad Algot gör, så det vore kul med en hund som gillade att rejsa runt med Sigge lite mer.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Jag har bara russlar men umgås väldigt mycket med min mamma så våra hundar är liksom som en flock ;-) och hon har en sheltie och en schnauzer! Funkar bra. Shchnauzern är lite gammal och sur men han får gå och muttra utan att någon av dom andra tar illa upp. Det är 4 hanar (varav 3 okastrerade) och aldrig några problem!
Tack för svaren. Lite sugen på en hund till. Min Fanny är en ganska lugn och värdig dam som blir polis när det behövs :-)
jag har 3 jrthanar och en blandrastik(amstaff/rottis)
Familjen har en Coton de Tulear, hane. ^^
Jag funderar också på en till hund. Förutom JRT är jag rätt intresserad av taxar. Sambon däremot har ett (obegripligt) gott öga till pudlar…
Men det blir nog inte den närmaste framtiden i så fall.
Jag har idag 4 hundar, 3 Jrt och 1 Cairn. De 2 Jrt som jag Cairnen som har funnits sen 2 år tillbaka har aldrig varit några problem. Det är nu problem mellan de 2 Jrt hanar som jag har nu. Den yngre vill ta över ledarskapet i flocken.
Tycker om JRT som ras men det är lite det jag är rädd för. Fanny och kompisens tik ( JRT )går och blänger på varann och har rykt ihop några gånger. Riktigt obehagligt för det har inte varit smågruff precis. Kul att höra vad ni här har för hundar.
Jag har två russlar, tikar.. men i familjen har vi 2 st pon, 1 aussie, 1 boxer och 1 border collie. Dessutom är mina hundar med på jobbet (hunddagis) varje dag och umgås med ca 30 hundar av olika raser.
Min äldsta tik är en liten polis och går inte så bra ihop med en annan russelltik på dagiset. De kan umgås tillsammans, men inte med leksaker och dylikt.
Var också lite nervös för att skaffa en russell till, men sätter man gränser direkt och inte låter den yngsta ta över så funkar det nog oftast bra. Peppar peppar. :)
Hej har en jack russel och en Borderterrier det går bra. Det som kan vara lite jobbigt ibland att det är två skälliga raser. Men älskar dom mycket.
Utöver min jrt har jag en 2 årig gråhund. Dessa funkar toppen ihop, dock börjar jag märka att min jrt på 6 mån börjar försöka klättra i rang, vi får se vad som händer.
Vi funderar så småningom på att skaffa en till hund. Nu när Stacey börjar komma överrens med andra bättre. Min mamma sa nått klokt en gång: Hon behöver inte färre hundar i sitt liv, utan fler. Och det är nog sant. :)
Vi funderar på en labbe, springer spaniel, en till JRT, eller eventuellt någon blandras med okej blandning (men då ska den hunden vara väldigt speciell och funka med stacey till 100 procent ifall det blir det, vi är egentligen inte ute efter blandras utan kommer kolla på renras så…)
Grunden om du vill ha en hund till, är att försöka hitta en ras som matchar den hund du redan har. Sedan välja individ utifrån det. Jag har svårt att se en shelti passa riktigt bra ihop med tex en (bufflig) pitbull. Risken är att pitbullen blir för "på".
Så mitt tips är att gå till hundrastgårdar och träffa många hundar/raser och försöka se om det finns vissa hundar/raser som just din hund verkar ha mer utbyte av än andra. Sedan gå hem och läsa på och se om någon av de raserna är som individerna som du har haft i åtanke och om det är raser som du själv kan tänka dig.
Medarbetare på jack russel terrier
14# Var det till mig?
Nej. Mer generellt (då jag bara har en hund).
Medarbetare på jack russel terrier
16# Okej! Dåså… Men bra tips där annars! ;)
Tack för tipsen. Nu har vi träffat en tjej som behöver dagmatte ett litet tag så då får F ha en hund till hemma regelbundet samt jag kan kolla hur det funkar med två. Dessutom kan tjejen vi skall hjälpa komma ner i stress.
Vi har bara en jacke nu men ska köpa en till hund (mest troligt en till jrt eller en norwichterrier). Hon leker varje dag med grannens gamla feta okastrerade sheltie. De går jättebra ihop och Märta får ibland igång honom så att de rusar flera varv runt husen i full fart ;) Utöver sheltien så har en nära släkting två labradorer (en kastrerad hane och en tik) som hon gillar väldigt mycket. En ras som jag märkt att Märta inte gillar är pudlar.. Jag tror att hon påverkas av mina "pudelfördomar" men kanske helt enkelt har något emot den rasen. Men jag tror den bästa hundvän Märta kan få är en likasinnad (kanske något mindre egoistisk och bestämd) kastrerad hane i samma storlek och i samma ålder. Då kanske hon får en kompis som är lika sjövild och aktiv, då kan hon terrorisera den med sina energiutbrott och dragkampslekar och allt vad det är ;)
-Bättre ökänd än okänd
Jag vill kombinera med en spansk vattenhund. Tror deras egenskaper matchar min tös samt kompromissar de jag saknar mellan jag och min jrt. Sen ser jag fram emot en hund som inte fäller hår! Dock min tös tös missade rasbeskrivningen, man vet aldrig med match mot ras får hitta individ.
Jackie