Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikettbeteende
Läst 1994 ggr
[Majbot]
0

Inkontinens?

(Gäller en annan hund till en jag känner så jag har ingen direkt aktiv roll i hundens uppfostran)

Då jag hälsar på hos x med Teemo så kissar alltid den andre hunden som också är jrt små fläcklar, den skvätter inte eller kissar en stor pöl men ändå mer än bara skvätt. Ägaren säger att det kan vara inkontinens men tränar inte aktivt med valpen för att få den rumsren(inte heller för att få bort andra lustiga beteenden som att hoppa upp i soffan och slicka folk i ansiktet eller riva sönder sopor och sprider ut dessa i hela köket).

Upplever det som att hunden är väldigt osäker på sig själv(kommer inte på inkallning och han visar sig underlägsen när jag kommer in i rummet(han gör inte detta med övriga familjen) och jag tror han gör det för att han märker att jag är väldigt bestämd med min Teemo…?)

Iallafall jag tror inte detta kan vara inkontinens eftersom hunden inte läcker när han sover utan sätter sig framför mig eller pojkvännen och bara släpper efter lite så att säga. Kan det vara trots? Tycker han att vi är jätteläskiga?(Det är en unghund). Ägaren har också påpekat att det är "Alltid så fort Teemo är här som det händer". Men Teemo gör aldrig något utan att bara sitta och titta på, han jagar aldrig upp den andre hunden utan det är tvärt om.

Någon kunnig som har någon idé? :c Lite tråkigt att inte ha strumpor kvar(alla är alltid i tvätten) eftersom jag inte sällan råkar gå i kisspölar…

catr.ruds
0

Vissa hundar kissar för att visa sig underlägsna eller när dom blir rädda. Om dom inte tränar hunden att bli rumsren kan detta också vara anledningen.

Gia91an
1

Tror också det har med rumsrenheten att göra… Annars kan det väl vara så att valpen blir så glad när Teemo ä'r där så att han/hon kissar på sig? Är väl inte ett helt ovanligt problem…

Kan bara inte låta bli och fundera på hur man INTE vill lära hunden att vara rumsren… Låter lagom fräscht :O

[Majbot]
0

#3 Absolut. Är ganska frustrerande eftersom om ägaren inte tar sig tid att lära hunden när den är valp så lär ju h*n inte orka göra det sen eftersom det blir svårare med åldern… Det är ju inte jättefräscht hemma hos dem direkt. Ganska tråkigt som gäst/andra gäster.

Boosta självförtroendet låter som den bästa lösningen?

Gia91an
0

3# Ja skulle tro det är bäst… Låter ju inte som en stabil valp så sätt… Osäker tycker jag… Men ja… Och att ägarna fixar det där med rumsrenhet… Annars får de aldrig bort det!

TeaOchHanna
0

Tea var näst intill helt rumsren vid sex månaders ålder, allt funkade jättebra tills någon skulle passa henne som hade hund eller vi hade en hund på besök. Då kunde det komma en skvätt, jag tror att det helt enkelt kunde bli för mycket för henne. Dock var det oftast bara en olycka per gång och inte alla tillfällen. Men det försvann när hon blev "vuxen" och mer säker i sig själv. Hon var och är en "ranglåg" tjej men bara mot hundar, hon är däremot inte rädd eller osäker på något sätt mot andra hundar eller människor utan väldigt social. Jag kan tänka mig utifrån egen erfarenhet att det kan vara så att den valpen helt enkelt tycker det blir för mycket när ni kommer och då händer det olyckor. Sen kan det vara en kombination av att han inte har blivit ordentligt tränad på rumsrenhet och stress.

TeaOchHanna
0

Såg nu lite efteråt att du skrivit att man kanske ska boozta självförtroendet också :) Det tror jag verkligen är en bra idé! Jag märkte från början att jag hade fått en försiktig terrier i min ägo och började från första stund att "utsätta" henne för situationer och göra dem roliga. Det tror jag verkligen har hjälpt mig med min tik! Första veckan jag hade henne och i vårt första hundmöte morrade hon som en tok så jag började direkt arbeta med det och lät henne träffa hundar som jag visste var trevliga och stabila. Idag kan jag släppa ihop henne med vilken hund som helst och hon sköter allting rätt och älskar lek med stora som små hundar :)

[Majbot]
0

För jag är lite förbryllad huruvida det kan vara att den andre hunden blir så glad så att den inte kan hålla sig. För han kan se och uppföra sig helt lugnt men helt plötsligt bara huka sig och kissa, precis som Teemo gör när han kissar ute :L

TeaOchHanna
0

Så var det med Tea också, hon kände och gillade alla hundarna och höll sig till synes lugn. Men helt plötsligt kunde hon bara sätta sig och kissa trots att hon var rastad och jag minns att jag fick pikar att jag inte tränade rumsrenhet ordentligt. Däremot tog jag ut henne direkt när det hände en olycka. Jag vet ju själv att jag tränade henne och idag har jag en helt rumsren hund. Det är mycket som händer i deras psykiska utveckling i den åldern så man vet inte vad som sker i huvudet. Men jag håller med dig om att ägarna borde bry sig mer. Att inte ens bry sig om att Torka upp tyder ju på en viss lathet och då kan jag tänka mig att dem även är lata med att träna :/