Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikettaktivering
Läst 1161 ggr
Gullan_J
0

Aktivering

Hej! Jag vill ha lite tips på aktivering till Märta. Både inomhus- och utomhusaktivering. Hon är en väldigt smart hund som snabbt lär sig hur man ska göra för att lösa problemen. Tillexempel med aktiveringsleksaker, hon lär sig direkt hur man ska göra för att få fram godiset genom att välta brickor, flytta pinnar, lyfta klossar mm. Efter ungefär två gånger med sådana leksaker blir det ingen aktivering längre. Vi tränar trix varje dag, ger en aktiveringsboll eller annan tankeövning varje dag, flera promenader och ca varannan dag åker vi skidor, springer, sparkar eller går långa promenader som hon får följa med på. Det kan tilläggas att hon är inklickad. Det känns hela tiden som att detta inte är tillräckligt. Hon är jättespeedad och upp i varv hela tiden. Kommer med leksaker och vill leka, dra dragkamp, gå ut och gå trots att hon nyss varit ute och är allmänt vild. Så alla tips för både inomhusaktivering och framförallt utomhusaktiviteter välkomnas!

-Bättre ökänd än okänd

Cederström
3

Det känns nästan som att du också behöver träna henne på att slappna av ordentligt mellan varven.

Gullan_J
1

#1 Okej, hur tränar man bäst det?

-Bättre ökänd än okänd

Cederström
2

Sätt dig i en soffa eller fåtölj med henne bredvid dig och stryk henne över ryggen då skall du se att hon snart sussar gott en stund. Ta henne i ditt knä och få henne till att koppla av ordentligt genom att stryka henne och prata lite lugnt. Givetvis få hon inte springa runt och leta efter leksaker. Du måste plocka undan leksakerna för att få henne till att koppla av. Du måste bestämma dig för när du vill ha henne till att koppla av.

Cederström
2

Jag förstår dig att det ser ut som om hon inte får mycket nog aktivering för en JRT gillar när det händer något. Jag tror att din hund har kommit i det motsatta förhållandet. Det gäller att vi som ägare kan inse att vi måste låta hunden ha det tråkigt också och verkligen träna på det. Detta är några råd till dig, inga pekpinnar, och att du ser din kära hunds tillvaro med nya ögon.

Gullan_J
2

Tack så mycket! Jag har ju läst att för mycket aktivering kan ge en stressad och överspeedad hund men har aldrig tänkt att hon är överstimulerad. Tack så mycket för dina råd :)

-Bättre ökänd än okänd

[tk1971]
1

Jag håller med Cederström. Rent allmänt, och då menar jag inte Gullan_J, så tror jag att det finns många som stressar sina hundar genom att hela tiden hitta på saker att göra till dem, i all välmening. Jag tror att ju mer aktiviteter, desto mer förväntar - och kräver - hunden. Och så glömmer man att passivitetsträna.

Cederström
0

Passivitetsträningen är väl så viktig för den ras som vi har eftersom den alltid gillar när det händer något. Vi måste hjälpa hunden att finna detta lugn. Jag tror att du, Gullan_J, kommer att lyckas med att hjälpa din hund att finna lugnet och att kunna koppla av. Lycka till. Jag vill gärna veta hur detta kommer att gå för dig.

Gullan_J
3

#7 Jag ska absolut skriva här om hur det går! Just nu ligger hon under bredvid mig och sover efter att jag lugnat henne med massa gos :)

-Bättre ökänd än okänd

Cederström
3

Detta låter jättebra. Ge henne en kram från mig.

Gullan_J
1

Självklart gör jag det :D

-Bättre ökänd än okänd

Gullan_J
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så mysig att ligga och sova med benen rakt upp tycker Märta :)

-Bättre ökänd än okänd

Cederström
0

Jag har själv 3 Jackisar och 1 Cairn och ser dagligen hur viktigt det är att alla kan ligga och slappna av och sova. Min 3-åriga hane ligger också med alla 4 benen i vädret när han slappar ordentligt. Ha det så trevligt med din Märta. Jag hoppas att du har fått till en tillvaro nu som blir bra för både dig och din älskade Märta. Det skall bli roligt att följa detta framöver.

Gullan_J
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det går framåt :)

-Bättre ökänd än okänd

tnoet
3

Bara för att inflika lite om aktiveringsspelen; har också en tik som klurar ut allt supersnabbt och så har man ingen användning för spelet längre.. Men nu har jag testat Nina Ottossons nya MixMax Puzzle och köpt 3 olika versioner som man kan sätta ihop. Så fort hon lärt sig en kombination byter jag plats på spelen och vips, får hon lära om hur hon ska göra. Hittills funkar det jättebra. :)

SmileyMalin
2

Jag brukar oftast träna upp hundarnas mat. Så istället för att bara få målet i skålen så får dom köra ett pass på kontaktfältsbrädan eller träna styrka på gymbollen eller träna freestyle. Och under tiden som den ena tränar får den andra ligga passiv på andra sidan tröskeln. 

Men med den av dom som har lite lätt för att gå upp i varv så brukar jag nån gång ibland göra så att jag tar med måttet med hans mat och sedan sätter mig med maten inom räckhåll och en klicker i handen och tex pluggar eller ser på tv. Och sedan klickar jag och ger godis när Liam ligger helt passiv och framför allt är helt tyst (han kan vara ganska gnällig i träningssammanhang). I början ger jag godis väldigt tätt men framåt slutet av passet kan ha få ligga några minuter helt passiv innan klicket och godiset kommer. 

Väldigt väldigt nyttigt träning och jag har märkt att han har lite enklare för att samla ihop sig när vi kör agility eller freestyle!

Foto: Pluggar och passar samtidigt på att ge Liam kvällsmat genom världens svåraste träning ;-) passivitet! Att ligga still och vara helt tyst är en svår utmaning för ett litet yrväder <3