Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikett: beteende
Läst 1040 ggr
Vicks
2

Det här med rumsrenhet igen då..?

Ja, Charlie är nu 8 månader och ännu inte rumsren. :( Jag fick en tanke; det kan inte vara pga nån sorts stress som det går så trögt? :/ Och min andra fundelering: kan det vara en bra ide' att begränsa hans utrymme nu under tiden han ska bli rumsren?

catr.ruds
1

Jag tror att det kan vara en bra ide att begränsa utrymmet. Jag gjorde så med Mercedes, speciellt på nätterna och det fungerade jättebra.

[tk1971]
1

Gör han ifrån sig på promenaderna? Jag läste en intressant grej häromdagen. Enligt den teorin vill valpar inte skylta med sig själv ute, eftersom de skulle vara ett lätt offer i naturen. Därför väntar de ofta tills de kommit hem till den trygga miljön och kissar då istället.

Det skulle åtminstone stämma in på min valp, som jag uppfattar som ganska medveten om sin låga rang som valp. Hon har ända till nyligen inte velat vare sig kissa eller bajsa på promenaderna, utan väntat tills vi kommit hem till trädgården eller strax utanför den.

Gia91an
0

2# Intressant tes, det kan nog ligga något i det… Har du någon källa som du kan dela med dig av? Hade varit jätteintressant att läsa själv! :)

[tk1971]
0

#3: Det stod i boken "Hundmöten" av Memea Mohlin.

Gia91an
0

4# Jättekul! Tack! 🙂

Vicks
1

Tackar för era inlägg! :) Han gör ifrån sig ordentligt på promenaderna. Kisstopp 5-6 ggr och bajsar ofta 2 ggr. Brukar ändå låta jycken varva ner på vår tomt i några minuter innan vi går in. På natten är han jätteduktig och håller sig oftast / sover hela natten. Men ska ta och begränsa utrymmet så blir det nog lättare att "ta honom" innan kiss på golvet!

Gia91an
0

6# Ja men begränsa området är nog en jättebra ide. Hört många som gjort det med bra resultat!

Annette
3

Med tanke på din andra tråd tror jag mycket väl det kan bero på stress. Hunden känner av att du är irriterad och då blir den nervös.

Precis som med småbarn med andra ord.

LouiseKW
2

Finns det något samband med att han gör ifrån sig inomhus? Precis lekt mycket, ätit? Jag hade som du begränsat området tills du kommer på varför han gör sina behov inomhus oftast finns det en förklaring.

Jag kan ta ett exempel som har hänt mig och Acke. Acke blir imorgon 9 månader, han började vid 7-8 månaders ålder att bajsa inne igen på morgonen. Jag blev väldigt paff över att plötsligt behöva torka upp efter honom, jag analyserade och funderade på vad som gjorde att han börjat bajsa inne. Jag tyckte vi gick en lagom lång morgonrunda, men började gå en längre morgonrunda och då slutade problemen med att bajsa inne.

https://nouw.com/%C3%A4pplecider

Sajtvärd på Modelljärnväg