Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikettallmänt
Läst 1031 ggr
LouiseKW
1

Överreagerar jag?

Jag blir sjukt irriterad på människor som ska hjälpa till med inkallningar och korrigeringar. Gårdagens händelse hade kunnat resultera i att Acke inte funnits mer och nästa gång kommer jag säga ifrån och skita i hur sur/irriterad min svärmor blir. Det retar mig mer och mer när jag tänker efter.

Min svärmor ropar på Acke så fort hon anser att han är för långt borta, jag vet hur bra koll Acke har på mig så jag vet också att han inte rör sig mer än max 50 meter ifrån mig och kommer vi till vägskäl så väntar Acke in mig för att veta vilket håll vi ska gå på. Jag vet dessutom att han inte lyssnar på min svärmor när hon kallar på honom, så blir inte riktigt jätte irriterad över det. Jag tränar Acke också just nu i att inte äta upp andra hundars hårtussar eller annat "gott" som naturen kan tänkas erbjuda, men igår så stimmade hon och stojade så fort vi närmade oss en hårtuss, servett eller vad det nu kunde vara vilket gjorde att "Nej" träningen på just dem här spännande grejerna gick åt h****te och jag fick idag bekräftat att det bara är att börja om igen. Lite mer irriterad blev jag efter dem incidenterna och med en svärmor som trodde hon gjorde rätt och hjälpte mig som inte förstod att varje sådant tillfälle är ett träningstillfälle.

Nu till det jag blev förbannad på och som jag ångrar att jag inte fick ett utbrott just då var när vi kom ut ifrån skogen och var tvungna att gå på en större trafikerad landsväg så tränar jag Acke att gå på min vänstra sida vid diket, i diket eller bakom mig. Fungerar klockrent när det kommer bilar, men så fort bilarna inte är i närheten så vill han gärna gå om mig på högra sidan vilket jag korrigerar. Igår när han valde fel sida så korrigera jag honom men då vände min svärmor runt och "fyyade" honom samtidigt som hon luta sig över och skällde ut honom, detta resulterade i en hund som kastade sig ut mitt på vägen och när jag försökte få tillbaks honom började spjärna emot. Så jag fick helt enkelt hålla kopplet spänt så han inte försökte fortsätta sin flykt över vägen och lyfta upp honom och bära tillbaks honom. Sen gick han resten utav vägen med svansen mellan benen. Hade det kommit en bil så hade Acke blivit påkörd.

Till saken är att hon vet om min och min sambo oskrivna regel, den som håller i kopplet är den som "bestämmer" över hunden både kopplad och lös. Men ändå kan hon inte låta bli och det blir värre för varje promenad hon följer med på. Saken blev inte bättre igår heller när hon berätta för mig var och när jag skulle få ha Acke lös eller inte lös. Kommer iaf inte gå ut någon runda med henne på ett tag nu och gör jag det så lär jag få ett smått utbrott om hon beter sig så igen.

Jag blir ju inte lugnare utav att hon ska passa Acke i 3 dagar eftersom vi ska till Danmark, så nu ska man behöva vara orolig på sin weekend resa också :(

Har jag överreagerat eller reagerar jag normalt?

https://nouw.com/%C3%A4pplecider

Sajtvärd på Modelljärnväg

djurtok
2

Tycker inte alls du överreagerar men du kanske skulle ta ett snack med henne och förklara hur hunden ska bli behandlad, särskilt nu när hunden faktiskt varit nära något så farligt

För evigt med Gaia

LouiseKW
0

Ja, vi ska prata med henne efter Danmarks resan och imorgon kommer hon få en punktlista ang. Acke. Vad som är tillåtet och inte tillåtet när det gäller honom, så vi kan kännas oss lite lugnare i Danmark.

Räcker redan med att hon fråga idag om hon kunde ringa någon annan ifall hon var tvungen att åka till akuten, trodde min sambo när jag berätta skulle få panik. Nu är hon sjukskriven på grund av kraftiga buksmärtor och själv sagt att hon inte kan sova om nätterna för att hon har så ont och vi har frågat om hon verkligen ska passa Acke under helgen, men det skulle hon. Så idag har jag fått ringa in min pappa som back up så hon får hans nummer så hämtar han Acke ifall om hon blir sämre.

Mr_Si
2

Nej jag tycker inte du överreagerar… tror det är klokt att tala med henne så vänligt, bestämt och tydligt som möjligt.

Annette
3

Lämna hunden på ett hundpensionat istället så får du nog en lugnare semester.

catr.ruds
0

Tycker inte att du överreagerar. Det är ju faktiskt ni som bestämmer vad er hund får och inte får göra och hur den ska uppfostras. Då får andra människor acceptera det och strunta i att lägga sig i.

Gia91an
2

Nej det tycker jag absolut inte att du gör. Hade blivit rasande! Håller med Anette, lämna Acke på pensionat istället!!

LouiseKW
0

Kan berätta att 06,59 på fredags morgonen fick vi sms om att hon inte kunde passa Acke. Kul… kl 12.00 skulle vi köra och vi såg inte sms,et förrän halv åtta. Hon har varit/är dålig, magkatarr (säger doktorn, enligt henne är det något ännu farligare) och hon trodde när hon skrev sms,et att hon var tvungen att åka till akuten. Som tur var hade vi förvarnat min pappa eftersom hon ville ha någon att ringa om hon var tvungen att åka in till akuten som kunde passa honom. Kl 10 hade vi fått ordnat hundvakt och vid 11 tiden åkte vi till pappa och lämnade honom, så kl 12 hade vi ordnat katt-, hund-, fisk- och landsköldpaddsvakt eftersom pappa erbjöd sig att åka inom oss när han ändå skulle till Hässleholm under lördagen, en nätt omväg på 6 mil för honom. Så vi kunde pusta ut och fortsätta vår färd till Danmark och njuta utav vår semester :)

Mr_Si
0

skönt att det löste sig iaf! Ha en bra semester:)