SKK vs JRTC
Vilka fördelar och nackdelar finns det med att ha hund registrerad i respektive organisation?
Är hunden reggad i SKK får den ställas ut och även tävla officiellt utan att behöva köpa till licens. Den anses var renras, eftersom den är FCI-godkänd.
Nackdelar med SKK kommer jag inte på några. Nån annan kanske?
Beror på vad du söker för typ av Jack russell..
Finns för- och nackdelar i båda.

#2 Så vilka är dessa fördelar och nackdelar?
Formulerade mig fel, om jag säger såhär då, väljer du en JRTC reggad russell så finns det inga nackdelar i den organisationen då du uppenbarligen varit ute efter just denna varianten av Jack russell.
Där finns utställningar, race, "jaktträffar" o.s.v, och du har valt den ursprungliga russelln.
Väljer du en SKK reggad, ja då fanns det väl en orsak till det antar jag, precis som ovan.
Kanske föredrar du den kortbenta, mer färg, mindre jakt o.s.v.
Man väljer väl ändå efter hunden, eller rastypen så att säga, och inte efter organisation. De är såpass olika varandra (främst i utseende) så som sagt var, vet du vad du söker så tror jag inte du kommer se några nackdelar i den organisationen hunden tillhör.
Hoppas du förstår vad jag menar.
Fast vilken typ av hund du får beror ju på linjerna och ytterst lite på om det råkar vara jrtc eller skk!
Min första hund (ursprungligen jrtc men inmönstrad till skk) var 26 cm hög, mycket färg och noll jaktinstinkt.
Mina andra hund (skk) är 32 cm hög, enormt arbetsdriv och jaktidiot.
Min tredje hund (skk) är 30 cm hög hög, gillar att arbeta men kräver det inte och har visserligen jakt i sig men på en väldigt hanterbar nivå (stannar även på synretning).
Så benlängd, kroppstyp, motor, jakt, färg osv varierar ju stort i båda organisationerna.
För min del är det skk som gäller då jag vill kunna satsa på olika hundsporter och inte bli begränsad av att hunden inte räknas som renrasig enligt FCI. Nu vill jag trots allt få lite mer ben och lite mer motor på min kommande hund för att kunna satsa mer på agilityn, men då går jag helt enkelt över till parson russell terrier 😉
Jag håller med #5. Jag övervägde inte ens en JRTC-russell eftersom jag ville testa många olika grejer med min hund - och om hon visar sig ha talang för nåt särskilt så är det inte så kul om vi inte får delta i några tävlingar.

SKK har godkänt den australienska rasstandarden medan JRTC har godkänt ursprungslandets rasstandard.

Allmänt: Jag är med på skillnaden mellan hundarna i sig, det är mer organisationerna jag är nyfiken på nu :) Rent utseendemässigt är ju JRT enligt den engelska rasstandarden en dröm, men hundköp är långt bort ännu och ras är överhuvudtaget inte spikat.
Vilka tävlingar och grenar är det som kan vara problematiskt för hundar reggade i JRTC?
#5, #6, #8 JRTC har sina egna tävlingar i det mesta, så ser inte hur det skulle vara ett problem.
Utställning, Lydnad, Viltspår, Gryt, Race m.m. http://www.jrtc.se/ .
#8 jag tävlar tex agility och freestyle med mina. Det skulle jag kunna göra med en jrtc hund också (skulle få skaffa tävlingslicens som för blandraser) men hunden skulle ju inte kunna plocka titlar eller komma med i landslaget och köra VM. Och jag personligen skulle tycka det var oerhört deppigt att kanske få en väldigt talangfull hund och sedan stoppas av en sån sak! Sen är ju jrtc rätt mycket mindre än skk så det lär väl vara mer begränsat med tex utställningar att välja på.
Min uppfattning är väl att med SKK får du tillgång till flera tävlingar än med JRTC, men om du väljer en JRTC-reggad hund så får du mer jakt. Det känns lite som att JRTC vill att många uppfödare avlar mer på jakten, och att den är mer meriterande än utställningsmeriter. Men detta är min EGNA uppfattning. Det kan mycket väl vara falskt.