Hej
Jag har en bekant som har en helvit döv jrt tik. (Unghund)Dennes beetende gör att hon biter sönder sönder sängkläder (Hål) eller tar ut innehållen i dunen, bomullstäcke. Tips på få hunden sluta med ovanan? såklart hunden är understimulerad. Mvh
Hejsan och välkommen hit. Hur gammal är hunden och vad aktiveras hon med? Får hon ordentligt med tuggalternativ ifall det är tänderna som kliar? Som leksaker och ben och sånt hon får bita på. :)
Hon har massor av tuggisar. , leksaker, dessutom bor hon med andra vovvar som hon leker gärna med. hunden är ju 2 år. Går promenader dagligen. deet har hållit sen halv år tillbaka, gissningsvis oktober. när vintern och kylan slår till så vill hon inte gå ut på+ några långa promenader utan korta.
Hunden ska omplaceras sa hon. antagligen (mitt misstanke) grund för hennes ovanor och hon är döv. uppfödd hemma hos henne och fld finns att se på.
Ja om hon är två år så är det i allafall inte någon spökålder-grej i allafall. Vad får hunden för aktivering då? Spårar dem? Får hon hjärngympa? Väldigt få JRT:s klarar sig på bara promenader. Tränar de tricks? Agility? Eller nått sånt? Ofta behöver dessa hundarna ett "jobb" för att må bra och få ut sin energi på…
vet ej. Jag väntar svar från ägaren. så Jag får veta mer om hunden
Just nu är hon på jobb.
4# Okej… :)
Hunden ska ev omplaceras till Mig. men som sagt vi hade en likadan ovana cocker som bet sönder sängklader. då Jag var ihopa med Min ex för antal år sedan. men det var försent att avbryta ovanan för just den cockern var äldre. 6-7 år då när Jag kom in i bilden. försökte allt med bort med understimulering och Jag försökte träna mentalt med han men blev inget vidare med hunden. för han lyssnar inte alltid på någon.
Det kan kanske hjälpa med att på något sätt få hunden att förstå att det är fel. Till exempel att lätt knuffa ner hunden från sängen om den tuggar på sängkläder mm, och se till att det inte händer. Vet ju inte vad som har provats på. Detta var den första tanken jag fick när jag läste detta.
Jag tror nog att det borde gå att bryta denna hundens ovanor faktiskt. Hon är ju så ung. Bara hunden får tänka ordentligt så lär den kunna bli ordentligt trött i huvudet. Sen får man ju tänka på att en döv hund är lite knepigare också.
Det döva ställer till stora problem. Jag menar att hunden kan ju inte höra ditt tonfall när du skulle säga nej. Du får nog putta ner hunden från sängen.
9# Tror det med! Blir mycket kroppsspråk där. Å andra sidan tror jag hunden kan bli suverän till slut ändå! :)
Jag har haft en döv rottweiler innan, körde förutom med handsignaler, mycket med vibrationer. Var inga problem att få honom att lyda. Tex så känner hunden om du klappar hårt i händerna eller stampar i golvet. Det finns också vibrationshalsband som kan hjälpa hunden förstå när du vill ha kontakt.
Hur vanligt är det döva JRT? Jag Gissar på det är dock inte vanligt. Har träffat två som var inte helvita utan hade färg på kroppen ., En helvit amstaff har man mött som var döv. två JRt som man har tagit hand om var hörande.