Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikettuppfödning-avel-valpning
Läst 7388 ggr
emelieodell
0

Söker hane

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en fin Jack Russel tik som jag söker hane att para med till våren. Gärna med svarta anlag eller trefärgad.

[Murvel]
7

Vad söker du för linjer och vad är dina krav gällande meriter och hälsokontroller?

Eskimonica
2

Är din hund reggad? Meriterad? Hälsokollad? :)

www.myrvangs.se

emelieodell
0

Hon har stamtavla dock ej någon stamtavla att skryta om ;)
Hon är reggad i SKK. Ej hälsokollad men aldrig varit sjuk och är pigg och kry. Kan fixa ögonlysning och sådant om kravet finns hos hanhundsägaren.
Niki är en sällskapshund/stallhund som har fint psyke och trevlig i övrigt. Strävhårig.
Min krav på hanen är att den antingen är trefärgad eller har svarta anlag, ska vara reggad i SKK och ha stamtavla. Ej ha någon sjukdom som ex. Epilepsi, hjärtfel osv.

exitingsvillemo
3

Vad är tanken bakom din valpkull? Varför vill du ta en kull på henne? Både tiken och hanen ska gå igenom alla tester för att det öht ska vara ngn ide.

Finns ingen anledning att kräva att hanen är kollad om inte tiken är det, hon kan överföra lika mycket skit som hanen. 

Nu är jag inte så insatt i vilken sjukdomshistoria rasen har, men det antar jag att du själv har koll på?!

emelieodell
0

Jag kräver inte att hanen ska ha gjort tester jag skrev endast att de ej ska ha dessa sjukdomar men det vet man oftast om redan.

Tycker inte du har något att göra med om varför jag vill ta valpar på min tik om inte du äger hanhunden som ska paras med!
Jag har många intresserade av att ta en valp från henne och jag vill också själv ha en och det är anledningen.
Stam och meriter är inte allt hos en hund, jag vill att hanhunden ska vara reggad så också valparna går att regga. Något annat större krav har jag inte förut att det ska vara en trevlig individ.

[Murvel]
0

Lite tips:

Det finns kanske någon sida där man lägger ut bilder/info om hanhundar för parning? Googla, kolla facebookgrupper etc. Jag vet att det finns sådana sidor för finsk lapphund och sheltie, så det kanske finns för JRT också.

Kolla även om det finns några särskilda registreringkrav för rasen, exempelvis ögonspegeling eller annat. Det brukas finnas ett dokument som heter "RAS" där kan man söka sig ner till "avel", annars borde infon gå att hitta under avel/valpar på rasklubbens hemsida. Så att du inte råkar komma på något i efterhand som gör att valparna inte kan registreras (iom att du ville att de skulle registreras).

Sen tycker jag personligen inte att det är någon skillnad på sådan här renrasavel och vanlig blandrasavel, om man inte har större krav/mål än att hanhunden ska vara av en viss färg. Renrasavel borde syfta till att göra rasen som helhet bättre, där man hoppas att kombinationen ska bidra till en bättre avkomma.

emelieodell
2

Jag vill inte avla på henne för att få fram någon champion eller utställningshund. Utan trevliga individer som sällskapshundar och även ta hennes gener vidare. Sedan får ju var och en bestämma själva, ifall de vill ställa ut osv.
Jag har själv en BLANDRAS mellan JRT och Dansk/svensk gårdshund, kunde inte gjort ett bättre val, älskar blandraser!
Niki (som JRT heter) har aldrig varit sjuk eller haft problem med något och är en otroligt trevlig hund med fint psyke. 
De som ej har någon hanhund som passar in behöver inte göra sig besvär att skriva här heller.
Jag trodde detta var en trevlig sida där jag kanske kunde hitta en fin hanhund utan massa diskussioner från folk som inte ens är intresserade!
Tack på förhand!

Denna kommentar har tagits bort.
exitingsvillemo
1

#7 detta är en trevlig sida och jag gissar att de som skriver här tycker det är intressant med JRT eller hund öht, annars skulle vi ju inte vara här.

Håller helt med #6. Den här sortens avel är inte ett dugg bättre än den blandrasavel som pågår, ren byb-avel. Att ta en kull valpar på sin hund för att den är söt och fertil, räcker inte i mina ögon. Vill man tjäna pengar eller vad är det som gör att man ens överväger det?

Skriver inte för att verka otrevlig, ber om ursäkt om det verkar så. Är bara rent nyfiken på tankegången.

exitingsvillemo
3

#9 skotträdda hundar bör ej gå i avel öht tycker jag, din hund var ju livrädd för smällare… Är det gener man vill föra vidare?

Fnny
2

Alla dessa hundar som föds och har oklar bakgrund. Tittar på blocket och fasar Har tagit en omplacering och hennes stamtavla spelade in när jag tog henne. Fått världens bästa hund framavlad under kontroll Känns ju kanske som rasen inte har bästa ryktet och att det finns grymt många halvvuxna hundar som behöver nytt hem. Hoppas inte du tar illa upp Ha det fint !!!

emelieodell
0

Skickat meddelande till dig med mer info :)

exitingsvillemo
2

#14 du är allvarligt intresserad av att para din tik med en hund som innehar skotträdslor?? Jag hoppas att jag dragit förhastade slutsatser!

OM du nu, mot förmodan, skulle göra det, tänk på vikten av att informera ev valpköpare om det sen.

Undra på att somliga raser får dåligt rykte, när byb-uppfödarna härjar runt och förstör för de verkligen seriösa uppfödarna 😡

Smilla177
2

Man vill kanske ta valpar på sin tik för att det är roligt och inte för att tjäna pengar eller utställning det skulle jag har gjort på min tik om det hade gått. Självklart vill man i alla fall att hanen och tiken är frisk. Min tik fick jag reda på att det kanske inte var så bra att ta valpar på från veterinären. och självklart så gör jag inte det på henne. 

Lycka till och hoppas du hittar en hane till din tik. Det skulle vara så roligt att se sin fina tiks gener föras vidare. Då tänker jag på hur hon är i sitt sätt att vara inte fina linjer .m.m.

emelieodell
1

Skotträdsla kan komma av olika anledningar… Jag har inget problem att para tiken med en hund som blivit skotträdd av någon anledning. ALLA hundar kan bli skotträdda men det betyder inte att de för vidare det till valparna. Jag är inte intresserad av att avla fram den perfekta och korrekta utställningshunden utan trevliga individer som man kan forma hur man själv vill. Man tjänar inte särskilt mycket på att ha valpar så det är knappast för pengarna man gör det. #15 tycker inte du behöver lägga dig i här någe mer eftersom du inte har något vettigt att säga.

LouiseKW
7

En fråga som är rätt viktig att svara på för sig själv och som man kan argumentera är. Vad har din hund att tillföra rasen? Nu menar inte jag utställning öht. Men kommer man med att jag vill ha valpar för att hunden är så söt så ska man inte ta valpar. Nu har jag inte orkat läsa igenom hela tråden för det verkade bli en hetsk diskussion.

Är tiken hälsokollad? Ska du kolla ögon, patella mm innan parning? Hur gammal är tiken? Vad har tiken för registreringsnr. i SKK? Jag läste någonstans att du tycker att din hund har en trevligt temperament, men har hunden gjort BPH eller MH? Och som sagt den "viktiga" frågan, vad har din hund att tillföra rasen? Mer än att du vill ha en valp efter henne. 

Sådana frågor hade jag ställt om jag hade varit intresserad utav att erbjuda min hane eller om dem frågorna hade stått i första inlägget, nu gör jag inte det på grund av andra skäl. Men hade aldrig nappat på en sådan "annons" som du har skrivit.

https://nouw.com/%C3%A4pplecider

Sajtvärd på Modelljärnväg

Snowmadde87
0

Det ser ut som min lila Hugo:-)

Eskimonica
10

Jag tycker du ska tänka efter lite, tiken bör vara ögonlyst och patellakollad, vi har inga stora problem i rasen men problemen ökar och mkt pga sån här avel där man bara vill ha valpar på sin tik och tror att en hund inte bär på ngt bara för att den inte varit till veterinären. Hur skulle de linjer du parar passa ihop? Inavelsgrad? Hur är hennes päls, att para strävt med strävt kan ge mjuka o dåliga pälsar hos valparna. Vad behöver du förbättra hos din tik och vad är hennes starka sidor? Saknar hon tänder och i så fall vilka, rasen har lite tandskador ngt man bör beakta i aveln då det saknas en del tänder på hundarna. Det här är några frågor man bör ställa sig då man avlar…. Dessutom, har du råd med ett kejsarsnitt? Våra är ju avelsförsäkrade då ingår snitt annars hade vi för 2 veckor sedan varit skyldiga Bagarmossens djursjukhus 50 000 kr efter ett snitt med komplikationer. Jag tycker man måste vara mer noggrann när man avlar än att bara tycka att ens hund är trevlig, jag har plockat bort tre tikar senaste året som alla har varit trevliga men på ett eller annat sätt inte hållit måttet. Det är trist men alla hundar ska inte ha valpar enligt min åsikt!

www.myrvangs.se

emelieodell
0

Ta era åsikter någon annanstans tack! Jag har inte frågat om era åsikter om hur eller varför man avlar, jag sökte en hane att ta en kull med inget annat. Har ni inget att erbjuda och inte är intresserade behöver ni heller inte skriva här. Jag skrev inget om att ointresserade behövde göra sig besvär!

Snowmadde87
1

Varför lägger du inte ut en annons på blocket? Det är är ju diskussion

Snowmadde87
2

Dom andra son skriver har faktiskt rätt don är kanske uppfödare själva och vet saker som man kanske inte vet själv det är väll bra att alla här skriver sina åsikter vad man tycker och kan ta vara på de kunskaper son andra kan om denna rasen har själv en Jack russet terier hög stäld långhårig… Jag förstår att alla är oroliga för rasen så att det inte är något galet

Eskimonica
2

Har du inte mer krav än färgen på hunden tycker jag tyvärr att du är ute på fel spår!

www.myrvangs.se

emelieodell
0

Om du tror att jag bara har kravet om färgen har du inte läst vad jag skrivit. visst kan man diskutera men inte här på mitt inlägg! Jag har bett vänligt att folk kan ta deras åsikter till något annat inlägg. Här sökte inte jag råd och tips på vad folk tycker om aveln utan efter nån intresserad med hanhund. Har nu hittat en lämplig hane.

Eskimonica
4

Men lägger man ut en tråd får man väl tåla att folk har frågor och åsikter? Jag tycker det är tråkigt när man inte tar till sig vettiga åsikter som faktiskt framkommit i den här tråden. Det är klart man reagerar, du har tänkt att använda en okollad tik i aveln, jag tycker inte detta gynnar rasen överhuvudtaget och snarare tvärtom.

www.myrvangs.se

Eskimonica
1

Förresten, bara för att jag är nördig, vad heter hon på tavlan? Eller reg.nummer? Jag är bara nyfiken vilka linjer hon kommer ifrån…. Ska inte säga ngt mer om vad jag tycker nu så där kan du vara lugn :)

www.myrvangs.se

Fnny
1

Hoppas du finns där för ev köpare en gång och inte använder samma argument att du sätter gränser för vad som får sägas. Eller är de helt ensamma med sin valp när kvittot skrivs på ??

tezzla
5

i all välmening men jag tycker temp och hälsa är prio 1, varför inte ha patella och ögon som krav på båda parter?  det är  inga stora summor vi pratar om alls,tycker inte om oseriös avel, även "sällskapshundar" ska väll leva ett sunt och bra liv i många år? klart människor reagerar hur du resonerar när färg  viktigare än andra parter på hanhund? du skriver sj att hunden ej har någon spec stamtavla,vad är tanken med parningen?

emelieodell
0

Nee hon har ingen super stam, men det betyder inte att den är dålig. Läs vad jag skriver ist för att kommentera samma sak om och om igen och än en gång vill jag be alla dessa diskussionsglada människor att inte kommentera här någe mer, varför ska jag ta åt mig av era kommentarer när ni inte kan ta åt er mina.

tezzla
2

du skriver ju att hälsokoll kan fixas om hanhundsägaren ställer kravet? jag tycker det är bådas ansvar,men just nu mest ditt som vill sätta  valpar till världen, du kan  hälsotesta tiken och sen ställa samma krav på hanen! jag ser inga krav på rasburna hälsotester, enda krav jag ser är på skkreg och anlag för svart eller tref?

Eskimonica
2

Nä jag imponeras inte av stamtavlor fulla med Champions, jag är intresserad av mer än så, jag är rätt insnöad i jrt-världen så jag var mest intresserad av att veta vilka hundar som låg bakom o så, de var inte för att döma ut hennes stam….

www.myrvangs.se

Cederström
0

Jag bara frågar till slut. Vad är syftet med alla uppfödares avel? Är det att avla fram Schampions? Jag har inte hört någon uppfödare som garanterar en valpköpare att de just köpt en kommande utställningsschampion. Jag har sagt mitt sista ord här.

exitingsvillemo
3

#34 Syftet med avel är att bevara de olika raserna, ta fram starka, rasriktiga individer utan medicinsk problematik. 

TS> Det du planerar att göra är precis lika illa som den blandrasavel som pågår. På vilket vis menar du att din tiks stam inte är den bästa? Är det endast utställnings-resultat du kollat? Det är ju knappast det som är det viktigaste. Det viktigaste är att kolla stammen efter diverse sjukdomar. Inte bara mamman och pappan, utan syskon och individer längre bak i leden.

Och jo, har man inte krav på hälsotester osv, så är det oftast pengar man är ute efter och ev en valp efter sin söta hund.

Hade du varit villig att kolla din hund mot alla rasbundna sjukdomar och fel, samt hanen, så hade man kanske kunnat ta dig mer seriöst.

Smilla177
3

Tänk vad det finns människor som krångla till allt. Jag tror att hon som söker en hane till sin tik vet om allt detta som alla skriver utan massa pekpinnar från alla håll.  Hon söker en hane och då är det väl bara att ta kontakt med henne sen kan man som han ägare ställa alla frågor till henne direkt.

exitingsvillemo
2

#36 uppenbarligen har inte TS den kunskap man bör ha som uppfödare av valpar. Det framgår ju ganska tydligt om du läser tråden.

På vilket vis menar du att man krånglar till allt?

Smilla177
3

Jag menade att om hon är intresserad av att ta valpar på sin valp så tror jag att hon tar reda på mycket själv innan hon parar sin tik. Jag tycker att många inlägg är inte information till henne utan mera pekpinnar, Jag har följt tråden mycket väl men hon måste ju börja någonstans och det är ju att hitta en hane till sin tik.

tezzla
1

jag tycker att man vet vad man har i kopplet innan man  tänker på avel, att hunden är bra mentalt och frisk och kan tillföra rasen något, utseende och utställning är knappast viktigast även om man vill ha det "stora hela", en något rastypiskt hund som är frisk och kan arbeta och leva ett långt liv, att intresset för valpar uppstår hos folk utan kunskap och som inte inser allvaret i rasbruna sjukdomar gynnar inte rasen ett dugg tyvärr 🤐 Jag hade inte kunnat haft det på samvetet, att sälja valpar från otestade föräldrar till andra med okunskap som inte testar sina hundar och ev avlar vidare där också

En uppfödarutbildning kanske vore något?

[tk1971]
3

Ja… alla dessa s.k. "seriösa" uppfödare har ju också börjat nånstans. Ofta med inmönstrade hundar med mycket oklar stamtavla.

emelieodell
2

För det första har jag inte sagt att jag absolut INTE ska kolla henne, sen tycker jag faktiskt det finns en vettig person här som förstår. Jag sökte en hane som va tillgänglig och sedan diskutera fram med den ägaren om allt. Inte massa snofsiga människor som kan vara kaxiga och ha en fruktansvärd vetorätt på internet. Jag kan kolla upp allt sådant själv vilket jag gjort och vill man komma med "tips" så kan man vara trevlig och vänlig i sitt skrivande och inte hoppa på folk hur som helst när man inte har en aning om vad som ligger bakom, hur mycket jag redan vet och vad jag tänker på. Alla har olika åsikter om saker och ting men det verkar ni här inte kunna acceptera. Fråga i stället för att anta och tro saker bara för att någon annan kommentera det så.

tnoet
1

#40 Ja, och eftersom det är en relativt ny ras med många inmönstrade individer är det ÄNNU viktigare att hålla hög kvalitet på aveln. Vi har inte den bredaste avelsbasen i Sverige, om man säger så.

Rekommenderar TS att läsa igenom SKKs dokument om avel en, två eller till och med tre gånger. Dessutom kan det vara bra att ringa till tikens uppfödare och be om råd. http://www.skk.se/uppfodning/avel-och-uppfodning/infor-din-forsta-valpkull-/

Jag antar att alla här inne har samma intresse; Jack Russells i stort och att värna om rasens framtid/rykte. Jag har själv lust att avla på mina hundar, men inser att jag än så länge inte har tillräckligt med kunskap för att ta en kull.

emelieodell
0

Reggnummer: S40822/2008

emelieodell
0

Tikens mamma finns hos oss och det är vi som fött upp tiken.

Eskimonica
0

#34 syftet är att föda upp sunda rastypiska jrt's. Jag vill ha kvar jakterriern, inte börja forma någon sällskapsras. Självklart kan man inte sälja nån hund o säga att den blir utställningschamp! Det vet man ju inte så klart! Champions ger ju inte Champions (tänk va lätt det hade varit då :) ) TS jag tyckte hennes stamtavla var intressant, jag är ju svag för australiensiska linjer, du har ingen bild på henne från sidan?

www.myrvangs.se

anko
1

Jag har en mycket trevlig svart Jack russell hane som gärna vill bli pappa :-)

caprediem
5

Jag har tex funderat på att ta valpar på min tik men innan jag vet med säkerhet så har jag,

1. Ställt ut henne - Hon blev godkänd

2. Ska gå ett BPH nu den 2 mars och blir hon inte "godkänd" där så blir det sterilisering då jag verkligen inte vill avla på en hund med dålig mentalitet tyvärr.

3. Och blir hon då godkänd på BPH så ska hon ögonlysas och patella undersöka henne. Och har hon det minsta fel så blir det ingen kull.

Men blir hon då godkänd på allt som står ovanför så kan jag börja fundera på vilka hanar som kan passa henne och hennes linje.

Men de 3 punkterna är det minsta man kan göra innan man avlar tycker jag :)