Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikett: beteende
Läst 16690 ggr
[SammieS]
0

Sällskapshund eller?

Vad tycker ni om jack Russel terrier, tycker ni den passar som enbart sällskapshund? hört så många olika åsikter om detta.

Min uppfödare sålde mig min jack Russel tik och berättade inte så mycket om den starka jaktinstinkten denna lilla söta hund har min jack russel är dessutom smått överaktiv men har redan börjat lugna ner sig med åldern här hemma ligger hon mest och gosar - vill bara ligga på varmt och mjukt underlag men där ute har hon mycket spring i benen 🙂

SmileyMalin
2

Generellt sätt, NEJ. Men det beror ju på linjer. Min yngsta är från väldigt "mjuka" linjer och han skulle nog funka som sällskapshund med bara vanliga promenader. Min äldre tror jag ärligt talat inte ens hade varit i livet om sålts som sällskapshund. 

Så när folk rådfrågar mig om jack russell så brukar jag utgå ifrån den äldre som trots allt är mest rastypisk. Klarar man inte en sån individ är det bättre att välja en mindre krävande ras. 

Sen är det ju många som missförstår det här med mycket motor och tror att det bara handlar om att hunden ska göra så mycket fysiskt som möjligt. Det viktigaste med en aktiv hund är ju att verkligen låta dom arbeta mentalt.

catr.ruds
3

Om hunden passar till sällskap beror ju på individen men de flesta jack russells behöver mer än att bara vara sällskapshundar. De flesta behöver ett "jobb" och mycket mental aktivering för att må bra.

tnoet
0

Tror min äldsta skulle kunna klara sig med att bara vara sällskap, så länge hon får tricksträna lite inomhus eller köra aktiveringsspel. Den yngre hade inte klarat av det. Beror helt och hållet på individen, som tidigare inlägg säger.

Jag skulle nog inte rekommendera en så tuff och mångsidig ras till endast sällskap, dock.

[SammieS]
0

Jag funderar på att sälja min jack Russel tik pga hon kräver mer än vad jag kan ge. När vi köpte henne så pratade vi en del med uppfödaren som försäkrade sig om att hon skulle funka utmärkt till enbart sällskap men oj vad spring hon har i benen visst är hon typ hur lugn som helst inomhus men det känns som hon vill bli mer aktiverad men samtidigt vill hon gärna ta det lungt och ha massa närhet!

tezzla
1

ingen av mina skulle klara det från start, Yatzy skulle nog klara det nu, men han är snart 5 år, Birk kmr aldrig klara det, han är väldigt vass, mycket jakt, måste jobba för att vara lugn och må bra, valpen är fortf ung än, men jag hade inte rek det som bara sällskapshund, vi tävlar ej men tränar väldigt mångsidigt och olika saker för både kropp och huvud

Challesengla
1

Min tik 6 år kommer från en kennel med avel mot vildsvinsjakt, visst har hon jakt i sig, men hon passar perfekt för sällskap. Vi har turen att ha stuga dit vi åker varann helg och där sätter hon ner nosen i marken på åker och far fram som en bulldozer efter sork och möss. Hemma leker vi annars är hon rätt lat av sig, gillar INTE långprommisar.

Min hane 9 år är enbart sällskap. Kan gå lös, jagar bort kaniner från sin synvinkel annars bryr han sig inte. Älskar dock motion i massor.

Min andra hane 2,5 år avkomma efter mina hundar, lite jaktintresse, blir galen när han får syn på kaniner, katter. Är ingen hejare på att jaga möss men fångade ändå sin första i helgen som var :). Men kräver motion i massor. Kan gå och gå och gå över ängar, kullar ojämn terräng. I flera timmar om han själv får välja.

På sommaren ställer jag upp en lättare agilitybana som är ganska populär. Motionen är väl bra inte bara för hundarna utan jag mår ju faktiskt mkt bättre av den jag med

Gia91an
1

Stacey skulle säkert klara av att vara bara sällskapshund- en stund, sen får man räkna med att hon sysselsätter sig själv. Och det är INTE kul! Så Nej. Två timmar motion om dagen kräver hon, ibland med hjärngympa, ibland utan. Men jag är lite som någon svarade i föregående inlägg att jag aldrig rekommenderar JRT till någon som bara vill ha en kompis. Det finns utmärkta raser för sånt… Jrt är inte en av dessa. Och då anser jag ändå att Stacey är ganska lätt om man jämför med andra hundar inom rasen.

WildaE.R
0

Min Jack Russel tik var tanken till att bli sällskapshund, men det blev hon inte.. Just nu kallar jag henne aktiv sällskapshund.. Vi spårar,mycket lydnadsträning och mycket motion… Aktiverar henne mellan 3-5 timmar om dagen. Annars blir hon gaaaalen ;)

Cederström
3

Hunden är ju från grunden ett vilt djur som vi människor har gjort tamt. Utifrån det så skulle det inte finnas någon hund som passar som sällskapshund. Hunden härstammar ju egentligen från vargen.

Jag vill inte säga att Jackis inte passar som sällskapshund utan ingen skall skaffa sig Jackis som första gångs hund. Man måste absolut veta vad man ger sig in på när man köper Jackis. Det gäller att träna den på att koppla av annars kan många vara igång 25 timmar om dygnet.

Jag har haft och har Jackisar från olika linjer och uppfödare. Någon enstaka uppfödare skulle jag inte köpa valp av någon mer gång. Det finns vissa linjer inom JRT som är svårare att få lugna, det gäller att hitta rätt där om man skall ha en sällskapshund.

Mina 2 hanar har valts ut till att vara sällskapshundar och eventuella utställningshundar och de är utvalda med stor omsorg. Visst vill Frosty rätt gärna sätta efter en kanin, hare eller katt när han kommer ut men lika gärna ligger han inne med magen i vädret för att få kel. Han klara helt klart av livet som sällskapshund.

Tore har ingen som helst jakt i sig, han bryr sig inte om villebråd utomhus. Han klarar av livet som sällskapshund.

Båda två får ordentligt med promenader 4 gånger om dagen och orkar ju gå hur långt som helst men de kan också koppla av ordentligt när de kommer hem.

[SammieS]
0

Fast det finns ju visst hundar som verkligen passar som sällskapshundar, jag tycker bara att min jack russel terrier är otroligt överaktiv och svårtränad inom vissa områden!

Cederström
0

Du har säkert rätt i det du säger. Varje hund är sin egen unika individ. Det är synd att du inte kan träffa min Frosty.

Mr_Si
0

Vad menas med sällskapshund?

Köper man en JRT får man räkna med en aktiv, självständig hund som har en hel del jaktinstinkt och viss skärpa men är man beredd på det så fine.

Min hund är väll i princip en "sällskapshund" då jag inte använder henne till jakt eller annat arbete men jag tränar ju henne 1,5 -3 timmar om dagen på olika sätt.

Elcyion
3

Generellt sett säger jag nej. Jrt är ingen soffpotatishund. Nu är Ludde väldigt lugn och ointresserad av jakt. Men han är inte heller rastypisk på de bitarna.

Sen beror det en hel del på linjerna. JRTC har generellt mer jaktinriktad avel än skk. Sen finns det självklart uppfödare som avlar mot jakt på skk sidan också.

Enligt mig (personligen) är en jrt som mår bra av att enbart vara sällskapshund med lite promenader ingen hund som bör gå vidare i avel. På sikt kommer den typen av jrt att urholka rasen och den kommer att förlora sin funktion som jakthund.

Vi har redan nu alldeles för många raser som inte längre kan användas till det de först avlades fram för. Varför medvetet göra jrt (eller vilken annan ras som helst) till ytterligare en siffra i statistiken?

#9 Jag håller faktiskt inte med dig. Jrt kan fungera alldeles utmärkt som första hund. Det finns många som tex har haft golden retiver i 15 år som aldrig skulle klara av en jrt.

Det som avgör om det blir lyckat med jrt som första hund är vem det är som köper den. Har de generellt en bra djurkunskap/bekväma med att säga ifrån? Hur mycket stöd/hjälp finns det inom bekantskapskretsen som kan komma med tips och goda råd? Finns det någon tränare i närheten som de kan gå kurser hos?

Det är väl flera här inne som har jrt som första (egna) hund? Det spelar inte så stor roll om de har växt upp med en väluppfostrad hund som de själva inte har tränat/uppfostrat. De är ändå mer eller mindre nybörjare på hundTRÄNING vilket är det jag upplever som det största "problemet" när vi kommer till just de jobbande raserna. Hur de ska aktiveras, hur olika problembeteenden (pga av över-/understimulans) kategoriseras rätt och hur de sedan ska tacklas. Hur du jobbar med balansen mellan jaktinstinkt och kontakt med ägaren.

Mycket av det där lär du dig aldrig med en ren sällskapshund. De är sådana "problem" som oftast inte finns där.

Jag kommer ändå från vinthundsvärlden. Min första hund var en greyhound på strax under 2 år som kom mer eller mindre direkt från kappbanan/kennel. Hon lärde mig enormt mycket om motivering, nytänkande, anpassning av övningar… 

Har det varit en "walk in the park" att sadla om till jrt? Absolut inte. Ändå har jag ett stort intresse för just problembeteenden, "hundpsykologi", inlärningspsykologi… Sen är jag långt ifrån bäst på det, men det är sådant jag helst läser om (på hundsidan).

Jag tror inte att någon är en perfekt förstagångsägare av hundar som jrt (och andra liknande raser). Men det går bra bara de är villiga att ta hjälp av andra samt jobba järnet de första 1-2 åren (tills hunden har blivit mer eller mindre vuxen mentalt). Sen handlar det mer om att du har valt rätt ras för dig själv. Du läser inte om hur jobbiga de är som valpar när du letar ras. Du letar efter hur rasen "bör" vara som vuxen och väljer efter det. Är jrt rätt ras och du lägger mycket jobb de första 1-2 åren har du en bra grund att stå på för att få en väl fungerande individ i vuxen ålder som uppfyller dina förväntningar på hundägandet.

Medarbetare på jack russel terrier

Gia91an
1

Jag håller faktiskt inte heller med om att JRT inte funkar som förstahund. Stacey är min andra egna hund, men eftersom att min första hund dog ung pga sjukdom så känns hon liksom som min förstahund. Jag tog henne som vuxen omplacering, och hade först en prövotid för att känna efter ifall hon passade in i vårt liv, vilket hon gjorde. Så hon är den perfekta förstahunden för oss. Lite att jobba med självklart, men det gör inget. Det är ju det som gör det roligt. 

Däremot skulle jag snarare tänka om många gånger om jag hade funderat på valp som förstahund. Det är en jobbigare väg att gå ifall man är ovan. Hellre vuxen omplacering isf.

[SammieS]
0

#12  Det finns ju en hel grupp inom SKK alltså grupp 9 som räknas som sällskapshundar vad det är det får du fråga någon mer kunnig.

när jag köpte min jack russel terrier så utryckte sig uppfödaren som att denna ras skulle funka utmärkt till enbart sällskap alltså inte mer än promenader och tricks och så men de känns som min hund vill ha ännu mer än så.. så jag får väl kanske sälja henne

Gia91an
0

15# Hur gammal är hon just nu?

[SammieS]
0

Hon är fortfarande valp så hon kräver ju inte motion direkt ännu men man märker att hon kommer kräva en del och hon är den piggaste hunden jag någonsin träffat och många andra säger samma sak.

Gia91an
0

17# Okej. Är det motionen ni har problem med? Eller är det hjärngympebiten? Såg på hundar iFokus att ni funderade över en Golden. Jag tror att om det är motionen så kan nog en golden kräva nästan lika mycket som en JRT. Beroende på individ såklart. Men det är ändå en hundras som ska jobba på något sätt. Lydnad, jakt, apport, spår. Sen finns det ju självklart individer som inte är så arbetssamma inom den rasen med, men det kommer du inte veta om du tar en valp.

Mr_Si
0

#15 men om jag ska kunna svara på om jag tror att Jack russeln funkar som "bara sällskapshund" måste ju du svara på vad det betyder för dej :)

Finns flera bra artiklar om aktivering på denna sidan som jag varmt rekomenderar att du läser. Mitt favorittrick om jag inte riktigt hinner med att ge vovvan allt hon behöver just nu är att gömma godis i en hög med filtar och låta henne leta fram det. Att ge henne maten i en aktiveringsboll istället för en matskål ger henne lite att göra och får henne att äta bättre.

Lycka till med er vovve! Hoppas något jag skrev hjälpte :)

Cederström
0

Jag tycker ju inte att en Jackis som klara av att vara en god sällskapshund är ute ur det rastypiska. Det beror ju helt på hur man vill fostra valpen.

WildaE.R
1

#9 min Jackie är min första egna hund, har erfarenhet av hundar sen tidigare men aldrig haft någon egen.. Får i stort sett dagligen beröm för hur lugn och trevlig hund jag har nu, visst hat lagt ner otroligt mycket tid på kurser, träning osv. Men även om de e första hunden så kan man klara av en Jack Russel, bara man har intresset o infon som behövs…

[SammieS]
0

#18  Jag är inte ute efter en golden retriver! bara för att jag gör ett inlägg om det så är jag inte ute efter en golden retriver! jag frågade bara om rasen eftersom jag hört så mycket och jag har redan vetat om att den har stort aktiveringsbehov jag vill vara riktigt informerad så jag väljer rätt ras nästa gång om det blir en annan hund eftersom man hör så mycket olika från folk till folk jag vet redan ett par raser som skulle passa mig bättre än jack russel och det är iallafall inte en golden retriver! :) Vad jag har problem med är att hon är svåruppfostrad och väldigt pigg av sig känns som hon behöver bli av med massa extra energi hela tiden sedan så märker man av jaktinstinkten hela tiden(starkt) hon skäller o vaktar en del också

#19 Jag vet inte vad en sällskapshund är riktigt men jag vill ta ut min hund på 1 långprommenad varje dag inklusive alla rastningar jag är intreserad av att lära hunden tricks gärna att den ska kunna gå lös förutom det så kan jag då och då ägna mig åt sånt som att den kan få söka godis ute och inne jag är intreserad av utställningar men inte lika intreserad av agility men jag har ingen kunskap om detta ännu.

Gia91an
0

Okej då hänger jag med lite. Tyvärr är det ju lite så att energi, envishet och jakt är lite som definerar jrt… Har du en annan ras i åtanke som passar dina behov bättre är det nog smart att omplacera Sammie, för hennes och er skull! :)

[SammieS]
2

Japp lite så jag tänkte. Men vi får se hur det blir älskar henne mycket

Snowmadde87
2

Min Jack Russell är väldigt sällskaps hund när jag sitter framför datorn så ska han ligga i mitt knä och sover han är alltid hos mig eller hans husse om jag går till köket så ska han titta i kylen vad jag gör jag har alltid med mig honom hos mina hästar så ligger han i en box medans jag fixar färdigt så är han tyst. Han är aktiv men nu har han lugnat ner sig lite men han är 6 år nu han har aldrig varit jobbig på något sätt alltid varit med

Elcyion
6

#24 Du kan väl läsa artiklarna om aktivering inomhus som vi har upplagda här, och vill du har mer riktade tips till just er kan du skicka PM till mig. Vare sig du väljer att behålla Sammie eller inte, behöver hon aktiveras under tiden som du bestämmer dig.

Det finns en mängd olika aktiveringar som ni kan hålla på med som kräver relativt lite av dig, men desto mer av hunden.

Cederström
0

Det står faktiskt så här på SKK:s sida för hundraser och då grupp 3.

Terrier

Majoriteten av hundraserna i grupp 3 har sitt ursprung i Storbritannien och har en bakgrund som jakt- eller kamphund. Några av raserna används fortfarande i stor utsträckning för till exempel grytjakt men de flesta är i dag populära sällskapshundar.

Jackie 2012
1

min tös blev en sällskap, hon har jakt i sig men inget större behov att ta fram det. Jag trodde jag skulle få en aktiv hund men nej. Hon är nöjd om hon får sällskap samt att hon får leka i parken på kvällarna med andra hundar.

Måste säga att jag ser att hon absolut är ett flockdjur och då med fler hundar!!! så från att tro att jag får en aktiv hund så verkar det mera som att jag behöver skaffa en hund till till min sällskapssjuka tös!!!

JackieOskyldig

Cederström
0

Förr i tiden hade folk för sig att en jakt och gryt hund fick inte lov att vara inne och få kärlek och värme. De skulle vara ute i en hundgård med en hundkoja. Jag har varit med om en jakthund som hade det så och jag tyckte inte att det var ett bra liv för en jakthund. Tiderna förändras och jag tycker att även en grythund behöver ägarens värme och kärlek emellanåt.

[SammieS]
1

Jag tycker hunden ska få kärlek & värme av sin ägare så ofta som det är möjligt oavsett min jack russel terrier vill så gärna vara nära gärna ligga o sova så tätt intill mig som det går

Cederström
1

Det låter trots allt som att du har en go och rar hund. Det är ju dessa stunder som gör att man lite extra mycket vill ha hunden.

[SammieS]
1

Jo jag vet, hon är en av dem mest keliga hundarna jag vart med om det går inte att neka men hon älskar alla människor också. och om jag inte kan erbjuda de liv hon behöver då kanske jag måste omplacera/sälja henne hem är viktigare än pris. Om någon här inne är intresserad skulle ni kunna mejla mig. Men jag är inte säker ännu som sagt!

Elcyion
1

#27 Men betyder det verkligen att det är något att sträva efter? Personligen anser jag att det är tragiskt att så pass många av våra raser ska avlas bort från sitt syfte bara för att människor tycker om deras utseende.

tezzla
0

en jrt utan jakt är ingen jrt för mig, sen om man använder egenskaperna i grytet, på agilityplanen, spår, weight pull osv det bryr jag mig inte om, men jakten ska finnas där, det är i första hand en grythund, en terrier! vill man ha en "liten hund" utan motor, köp en annan ras, jrt är ingen sällskapsras, det finns en egen kat inom skk med dessa raser

Elcyion
0

#34 Du sa det jag menade.

michanna
1

Vi har våran Hero som sällskap först och främst.. Sedan som Jakt då han inte är året ännu..  Vi hade en annan Jack Russell som första hund ( han dog dock förra maj och var då 1 ½ år. ) . ( dock hade mannen haft en hund förrut när han växte upp . ) Har många gånger undraat varför vi skaffade Hero.. Man har blivit vansinnig   mer än en gång..

Han är dock ljuvlig snäll. Har rejäl vilja. Ger inte upp.

Våran urval var att vi ville ha en hund som gick att jaga med samt ha som sällskap och vilja att göra andra saker mer..

vi har förutom en spårkus anmält ho nom till agility med dottern.

Har ett håranlag som passar oss då jag är allergisk mot vissa hundar. Krävs att jag trimmar honom ibland men inte mycket mer skötsel. ( om vi inte ställer ut honom. )

TeaOchHanna
0

Tea är min första hund men jag har ägt allt från guldfisk till häst innan jag skaffade henne :) Men som Elcyion nämnde är det bra med stöd. Jag har jag haft mycket stöd från min mamma som är terrierägare och min bästa vän som har en försvarsmaktshund, dom har varit guld värda i många svåra stunder!

Det är svårt att definiera sällskapshund men för mig är hon det. Sen tycker jag det är kul att hitta på saker tillsammans med henne såsom viltspår och tricks. Det fungerar för oss men det finns ju som sagt olika individer av jack russells. 

Du känner din egen hund bäst och tror du att omplacering är det bästa så är det förmodligen det. Men ge inte upp hoppet! Är det en ung individ kan det vara svårt oavsett ras :)

Elcyion
0

#37 För mig är det du beskriver mer en familjehund. Ni hittar på aktiviteter ihop, ni tränar osv. Men hon är en del av familjen.

En sällskapshund för mig är en hund som inte kräver att få den mentala biten. Som är nöjd med att gå på 1-2 timmar promenad/dag + någon kortare rastning.

TeaOchHanna
1

Det är nog olika vad man är van och vill ha #38 Jag har nog aldrig träffat en hund som bara vill ha promenader (men det finns säkert!). Sällskap för mig är någon man samarbetar och hittar på saker med vilket jag tycker man ska göra med alla hundar oavsett ras :)