Dålig i magen

Om Hilda har varit dålig i magen i 1-2 dagar så brukar jag ge henne proviva, då brukar hon bli bättre :)
/ Stephanie-D
Medarbetare på Jack russell terrier iFokus, Tonåringar iFokus och The Sims iFokus

Ska testa det. Har funderat på blåbärssoppa.
Mvh Angelica
voff på er värd för jack russell terrier
Majsvälling ger jag Hugo då han är lös i magen nu.. Han är redan på bättringsvägen 

Okej. Vet inte om jag törs prova. Kiara går på dietfoder. Hon har en sån klåda.
Mvh Angelica
voff på er värd för jack russell terrier
Morot??
Mina är helförtjusta i det!

Tea har haft diarré i två dagar nu och jag misstänker starkt att hon fått något "gott" från någon i korridoren. Vi är precis inflyttade och jag har nu sagt till alla att det är inte ok att mata min hund. Diarrén är inte jättelös men magen är i obalans. Första dagen kräktes hon också men det gav sig när hon fick risavkok. Hon är pigg men jag har inte vågat ge henne annat än ris och risavkok under ett och ett halvt dygn men nu behöver hon någonting mer näringsrikt. Jag har några kycklingfiléer i frysen som jag funderar på att koka till henne. Tror ni att det är bra för magen eller har ni kloka människor något annat tips? Hon är ju som sagt pigg men har inte ätit ordentligt vilket resulterat i en understimulerad hund då jag inte vågar ta ut henne på långpromenad. Jag kör hjärngympa med henne men hon har spring i benen så det räcker och blir över när vi kommer ut på kortpromenaderna. Hur skulle ni göra? vågar jag ta en långtur med henne eller ska hon stå ut tills magen blir bättre innan hon får mer fysisk träning? Är tacksam för alla kloka råd jag kan få :) Hälsningar/ Hanna
Det viktigaste är att hon får vätska. Jag skulle inte ge mina hundar kycklingfileer, jag är så petig att mina hundar får inget annat än hundmat. Min äldre hane var otroligt lös i magen i vintras men jag gav honom inget annat än torrt torrfoder och vatten vid sidan om. Är din hund pigg tror jag inte att det kan vara farligt att ta en långpromenad. Hunden får kanske lite mer matlust sedan.
Jag har fått lära mig att hundar är känsliga för foderbyten och jag har egna erfarenheter av att det är så. Att jag skulle ge mina hundar något annat än det vanliga torrfodret för att få stopp på en lös mage är helt otänkbart. Risken är överhängande att mage skulle bli ännu sämre.
Tack för svaret! Jag gav henne ungefär en tredjedel av hennes normala mat i går kväll men det kom ut ganska snabbt så jag tror det var lite för kraftigt för henne. Matlusten är det tack och lov inget fel på!
Men hittade ett tips på agrias hemsida nu i eftermiddag där de tipsade om små små portioner kokt vitt ris och kokt kyckling med några timmars mellanrum så jag testar ändå att ge det till henne. Kycklingen är svensk och väl genomkokt så jag tror inte det ska finnas några bakterier där.
Hon dricker som hon ska och är ju som sagt hyfsat pigg så jag går nog en längre men ändå ganska lugn tur imorgon. Jag har en känsla av att det inte är så farligt men det känns skönt att få höra att någon annan också tror det är ok.
Jag skulle absolut ge kokt kyckling eller kokt fisk med ris, det brukar fungera väldigt bra. Angående bakterier i kyckling så är inte hundar känsliga som vi är, jag ger mina rå kyckling med ben o allt då och då, de är extremt sällan dåliga i magen trots att de får rå kyckling, kalkon, märgben etc etc. Så länge hunden dricker och inte är slö är det nog ingen fara! Hoppas hon kryar på sig snart!
www.myrvangs.se
Ok :) Jag tror det funkar hyfsat med ris och kyckling, det är i alla fall inte lika löst. Vi tog även en lugn promenad på knappt en timme i morse och jag har en mycket mer harmonisk hund nu. Hon behöver också få solen i ansiktet :)
Dock känns det lite som att ha valp igen, blev väckt kl fem i morse av en nödig hund, klev upp ur sängen och satte foten rakt i en hög… Plus att jag måste ut var och varannan timme med henne. Så jag hoppas också hon kryar på sig snar! ;)