Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikettbeteende
Läst 566 ggr
Cederström
2

Såta vänner igen

Jag hade stora problem med Frosty och Tore för någon månad sedan. Jag gick till djuraffären och köpte dem varsin munkorg. Jag tyckte själv att hundarna skulle väl inte vara så arga på varandra att jag skulle behöva hjälp av munkorgar. Det hela handlade ju om att Tore inte skall knorra och spänna sig inför andra hundar och då inte Frosty. För Frostys del gällde det att lära honom att han skall strunta i Tore när han inte uppför sig.

Väl med munkorgen på dem upphörde hela det negativa beteendet. Därmed försvann alla spänningar hundarna emellan. Efter ett par dagar gick det att periodvis låta dem vara utan munkorgen. Efter 2 veckor kunde jag lägga munkorgarna i bokhyllan där de nu har legat hela tiden. Under denna tid har det varit stopp med leken mellan Frosty och Tore. Hårt att kräva det men nödvändigt för att visa var gränsen går.

De senaste 2 veckorna har de kunnat börja leka lite igen utan något dåligt beteende. Frosty går mer och mer åt sidan när Tore visar tecken på att spänna sig.

Så här i efterhand måste jag medge att jag har upplevt nya erfarenheter med mina hundar.

Challesengla
0

Två hanar. Ålder på dem? Syskon?

Jag har far och son 9 resp 3  år som senaste 6 månaderna går och knorra åt varandra. Mest pappa mot son. Jag blir galen. Rekommenderar du munkorg?

Cederström
0

Frosty och Tore är 2 hanar. Frosty blev 3 år i Januari. Tore blev 1 år i Augusti 2013. De är inte syskon, de kommer från 2 helt olika kennlar. Båda har jag och min familj ägt sedan valp. Jag var så desperat att jag funderade på att omplacera Frosty när min fru kom med förslaget att skaffa munkorgarna. Jag köpte munkorgarna för jag kände att det var värt att prova. Jag kommer inte att tveka att använda dem om det skulle behövas fler gånger.

Det är viktigt att vi som flockledare markerar var gränsen skall gå och det gjorde jag med 1 munkorg.

Av min erfarenhet på mina hanar rekommenderar jag dig att använda munkorg på båda under en tid och när du tycker att det blir för mycket.

9 åringen kanske känner att 3 åringen vill ta över rangordningen vilket han inte skall göra. Det kan ju inte du tillåta. En munkrog kan hjälpa. Du kan ju också vara säker på att de inte kan skada varandra.

Jag skulle prova med munkorg.

Gia91an
0

Men gud vad kul att det verkar ha lossnat! Det som är så bra med munkorgen enligt mig är ju att om det händer något igen, så är det bara att köra en period med munkorg tills det lugnat sig igen. :) Jag hade ju munkorg på Stacey när hon jagade katterna som värst, men nu är de bästa kompisar och allt är lugnt. Bråkar hon mot all förmodan med dem så blir det munkorg, men bara någon timme vilket hjälper! :)

Cederström
0

Det är så att hundarna lär sig att förstå att de gjort något fel om de får munkorgen igen. De munkorgar jag har är så lätta och smidiga. Det är inte alls tungt för hundarna att bära. Jag tycker att munkorgen hjälpte mig att förstärka mitt nej och det var det jag behövde uppnå. Tore lärde sig att gå till vattenskålen och doppa ner munkorgen för att dricka.