Inhägnad inomhus? *råd önskas*
Hej hörrni! Igår blev Charlie 9 månader och är tyvärr ännu inte rumsren. I ett led i rumsrenhetsträning blev vi tipsade om att hägna in ett område, tex. i vardagsrummet (där vi är är det mesta) och ha honom där. Därmed skulle det bli lättare att se tecknen plus att hundar inte gärna "kackar i eget bo". Är det väldigt "styggt" att hålla honom "instängd" på detta viset? Tanken är väl dock att detta ska vara under en begränsad tid. Vänjer han sig vid att vara instängd/begränsad? (Om han inte protesterar högt och olyckligt förstås!) /tacksam för råd och vidare tips för rumsrenhetsträning
Min yngsta tik är 6 mån och heller inte rumsren än. Jag har helt enkelt gjort så att jag stänger dörrar till alla rum där jag inte är mycket om dagarna. Hon får vara i hallen, köket och ibland vardagsrummet om jag är därinne. Hon går gärna på tidning, så lägger en sån ute i hallen och när jag ser att hon drar sig åt det området går jag ut med henne.
Tycker inte att det är styggt att ha honom "instängd". Och han kommer definitivt vänja sig. Försök att inte titta på honom om han skulle protestera i början, det bekräftar bara att det är något "läskigt" och visa att om han låter så får han som han vill.
Tycker du ska prova det. :)

Tack för svar Tnoet! :) Ja, så fort området har begränsats så har han ju hållit sig.
min är numera rumsren men vi hade honom i köket från första början och numera sover han fortfarande i köket. Vi vill inte ha honom vandrande unt i huset när vi sover. har en barngrind till köket. är vi med honom under dagtid så är han fri att gå på det mesta men vi har en grind upp till sovrumen. ( han stjäl gosedjur från barnen.. )
Jag tycker inte heller att det är styggt att ha honom instängd, det kommer ju hjälpa er att ha uppsikt på honom! När min hund är ensam får han bara vara i kök och hall, resten av lägenheten är avstängd för honom.
Jag skulle vilja överösa dig med råd till hur du ska få hunden rumsren men ska ärligt säga att jag vet knappt hur jag fick min egen hund rumsren.. :S En dag bara slutade han kissa inne. Han har alltid fått mycket beröm när han gjort 1 eller 2 ute så det fastnade väl till sist bara. Vi har dock aldrig haft tidningar eller så inne, inget ställe där det varit "okej" att kissa inne. Läste någonstans att man skulle undvika det om man kunde.
Jag har aldrig haft några tidningar inne. Däremot är det så att jag alltid haft ett så litet utrymme som möjligt till hunden att vara på tills den har blivit rumsren. Det handlar om att observera tecken på att hunden behöver gå ut. En hund kackar inte i sitt eget bo. Jag har än idag grindar inomhus för att hundarna inte skall springa runt överallt. Framför allt skall de inte komma ut till ytterdörren och stå och skälla och vakta. Begränsa utrymmet tycker jag är helt rätt.

Nu har Charlie varit instängd i sin "hage" med sina leksaker och liggkorg osv.
Tror ni han har pissat nåt inne? Svar: Nej!! 😃
Det vi väntar på nu är att han ska säga till att han är nödig också. :)
Tycker inte heller det är något som helst styggt att begränsa ytan för en hund, så länge man inte stänger den i bur så 🙂 Kompostgaller tycker jag är kanon. Jag brukar skärma av våran trappa upp till övervåningen så att dom inte ska gå upp och böka runt i sängen när vi är borta. Dock har ju den lilla lyckats bryta sig igenom ett x antal gånger 😉
Vad skönt att det går framåt för er med rumsrenhetsträningen, ibland tar det tid och sen helt plötsligt bara lossnar det. Ingen av mina hundar har sagt till när dem behövt gått ut, så då har utgång med jämna mellanrum fungerat bäst.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Kompostgaller är det vi har! Inget gjort inomhus än så länge. :) Nyss gnällde han ovanligt mycket och ville som lyfta på benet, men ändå inte. Ut fort som klåen, och mycket riktigt - han var kissnödig! :p Funkar finemang detta. :)
Att han säger till kommer att komma med tiden. Du får ge det lite tid och försök också att få lite rutin på utgången så går det lättare.
HUr har det gått? :)

Hej Gia! Gått bra, men också dåligt. Vi har nu "kommit på" att hundrackarn markerar ju!! Frågan är då; är det katterna som stör..? Alldeles nyss tex. så gick jag ut med honom och han kissade sig "tom". Får sedan vara lös inne i v-rummet. Tror ni inte att han plötsligt lyfter benet mot vindunken (!) och pissar?! Gaaah! Nån typ av revurmarketing mot katterna tro?!
Hmmm… det är möjligt att det är revirm🙂arkering, men det kan ju också vara att han känner att han kissat där innan? Hur tvättar ni när han markerat?
Prova att spraya med en spraya på det stället som hunden har kissat på. Jag har sprayat med ett medel som heter Get Off när mina hundar kissat inne. De harv inte kissat på samma ställe igen. Detta beteende är en revirmarkering och det måste din hund sluta upp med inomhus.

Ja, känns som en revirmarkering va?
Nu har katterna fått åka på semester till syster min. ;)
Och så har i dammsugit och torkat golv.
Köpte även ett sånt där skvätttskydd för hanhundar, som tydligen ska kunna hjälpa till att bryta mönstret. Detta låter han faktískt sitta kvar, och på så sätt får han ju röra sig mer fritt i huset med oss.
Tror ni att detta kan vara en bra approach?
14# Ja det tror jag nog. Har ju inte själv haft hanhundar men tror nog att det kan få honom att tänka till lite. Plus att jag hört flera som sagt att det hjälpte deras hundar.
Annat tips jag hört är att rengöra med något som innehåller citronlukt, då hundarna inte känner kisset igenom det… Har för mig att bikarbonat kan vara bra med, men är inte helt hundra på detta!
Endast kisskydd tror jag inte löser problemet om det är revirmarkering. På jobbet lyfter hanar med skydd fortfarande benet inomhus; de slutar inte förrän man fångat dom "in action" ett par gånger. Men det är ju mycket bättre att de kissar i skyddet än på möbler..
Sen är det som med allt annat individuellt. Din hane kanske tycker det är lite obehagligt med kisskydd och inte vill lyfta inomhus då. Jag använder löptrosa lite då och då på min valp (tik) nu, för att hon inte ska gå och slentriansätta sig utan komma och berätta att hon vill ut istället. ;)