Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikett: beteende
Läst 2471 ggr
Gullan_J
1

Hur få tillbaka livsglädje?

Jag är helt förtvivlad och ledsen över min lilla tjej. Till att börja med ska jag berätta att jag är deprimerad, årstidsbunden depression blandat med ångest. Nu ett tag har det varit bra, jag har varit påväg upp igen och samma sak med Märta, hon ligger inte bara i sängen längre och är ledsen utan är självmant uppe och leker, alltså som hon brukar vara när jag mår bra. Springer omkring och är nästan helt outtröttlig. Men så fort jag mår dålig kryper hon in under täcket i sängen och kan ligga där hela dagen och bara vilja gå ut och kissa, och sen fort in igen. Speciellt förra vintern märktes det hur hon blev påverkad av mig. Jag var deppig i princip hela tiden, så hon var också deppig. Trött och ville bara sova bort dagarna. Under alla svåra perioder försöker jag aktivera henne lika mycket som innan, vara ute mycket och gosa extra mycket. Dock tar det emot för både mig och henne, helst vill vi båda in igen och bara sova.. Nu ikväll efter en lång och glad period var jag ledsen över olika saker, och när jag grät försökte jag gå till ett annat rum. Men ändå så märktes det direkt på Märta. Hon gick och bäddade upp sängen och kröp in under täcket. Hon fick ett helt nytt ben och sin favoritleksak som hon i vanliga fall bara får ha på träningarna, men inte ville hon ha dem. Trots att jag försöker skicka glad energi till henne så ser man i hennes blick hur ledsen hon är. Hon speglar helt enkelt mina känslor. Jag blir ju inte direkt gladare av hur deppig Märta blir, och jag vill så gärna att hon ska må bra. Hur ska jag få henne att orka kliva upp de dagarna när allt är skit? Hur ska jag få henne lycklig när jag själv inte kan förmå mig att vara lycklig? Vi lider båda två av situationen :(

-Bättre ökänd än okänd

alice10209
0

Hej

Jag känner igen mig själv väldigt mycket i det du skriver. Jag brukar ta extra D-vitamin under vintermånaderna och kombinera det med rosenrot då du känner att du är på väg neråt över hela året. För mig funkar det väldigt bra. Jag är också väldigt känslig för depression och stora känslor då jag har PMS under två veckor per månad; innan mens och under ägglossning, och då hjälper extra protein och rosenrot. 

Hoppas något av mina förslag kan hjälpa dig 🙂

"Det lönar sig inte att springa om man är på fel väg"

Elcyion
1

Jag vet precis vad du menar. Jag är mer eller mindre deprimerad året runt. Här kommer mina förslag:

* psykofarmaka för depressionen (när det är aktiv)

* Massor med ljus hemma. Tänk ljusterapi.

* Ut och lapa sol så fort det är fint väder.

Du har ingen som kan hjälpa dig under vintern? Någon som kanske har en egen hund som Märta kan leka med en timme eller två i hundrastgården? En äldre pensionär som kanske vill vara hundvakt någon eftermiddag här och där? Då bryter ni mönstret och Märta kanske "vaknar till liv" de dagarna du får hjälp?

Ludde blir ju lite som din hund (fast inte alls lika påverkad). Jag kan uppleva att det hjälper om någon annan får ha honom lite nu och då. Då händer det helt andra saker och han har en helt annan livsgnista när han kommer hem igen.

Medarbetare på jack russel terrier

Gia91an
0

Jag tycker båda ovan har gett jättebra svar! Jag hade också rekommenderat d-vitamin och rosenrot, samt allt Elcyion skriver.

Förstår att det måste vara en jättejobbig situation med. Och min tik är likadan om jag eller sambon är deppiga, nu är ju inte vi det så länge men det märks att hon vill "trösta". 

Jag brukar bli ganska glad när jag JOBBAR med min hund. När jag känner att vi gör något tillsammans och hon är duktig. Förstår att detta kanske inte är det enklaste ifall man mår dåligt, men det är ändå det enda råd jag kan ge. Man brukar kunna bli lycklig när man har hund. I allafall vissa stunder. Sitta i solen med vovvan och bara vara är ganska underbart faktiskt, bra att samla energi med! 

Jag hoppas du mår bättre snart! Och det där med att någon annan tar Märta ibland skulle ju kunna vara en ide, för blir hon glad av det så kan ju du bli glad av att hon blir glad liksom. Oh gud vad krångligt det blev, men hoppas du förstår vad jag menar!

Krya på dig!🤗

Gullan_J
0

Tack så mycket allihopa! Det värmer :) Alla era råd och tips är verkligen guld värda!

-Bättre ökänd än okänd

Cederström
2

Vår ras är av den sorten att den avläser inte bara andra hundar utan de är jättebra på att läsa av om vi själva mår bra eller inte. Att ni bara sitter och gosar med varandra kan jag tänka mig kan lätta upp tillvaron för er båda. Visst är det så att det kan kännas tungt med den uppmärksamhet som din hund behöver även när du mår dåligt och inte orkar ge henne den. Jag kan tänka mig du skulle behöva se din hund ha roligt med en annan hund när du mår dåligt. Då kanske det skulle muntra upp även dig.

Gia91an
0

5# Lite så tänkte jag med!

Cederström
0

Hur får du upp din 5:a och fyrkanten i början på din kommentar ovan? Glädjen av att se 2 hundar leka kan ge en följdreaktion.

Gia91an
0

#7 man trycker på shift-knappen och sedan trycker man samtidigt på knappen med en 3:a på där #-symbolen finns…

Cederström
2

#8 Tack snälla