Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikett: lydnad-rallylydnad
Läst 1032 ggr
TeaOchHanna
1

Erfarenheter av rallylydnad?

Hejsan! Jag fick precis ett mejl från Uppsala brukshundsklubb att det ska starta en nybörjarkurs i rallylydnad. Det lät ju skitkul! Men jag testade på tävlingslydnad och helt ärligt var det riktigt tråkigt. Stelt och petigt, inte alls i min smak eller Teas. Hon har en busig energi som inte riktigt matchade träningsformen. 

Därför tänkte jag höra om det är någon här som testat på det? Hur är det i jämförelse med tävlingslydnad? 

Tack på förhand!

Hanna

Englaa
1

Jag och mitt energiknippe till hund tränar både rally och agility. Rallylydnaden är bra pga att det blir inte alltid fullsatt hela tiden. Hunden lär sig att träning även kan gå lite saktare vilket jag tycker är jätte bra(: Jag tyckte Rally sig så sjukt tråkigt ut och var absolut inget jag skulle kunna hålla på med. Men sedan provade vi och det var mycket roligare än jag trott! Man får en sån bra kommunikation när man tränar eftersom hunden måsta ta kommandon väldigt ofta. Tycker absolut att du ska anmäla dig(: Nybörjar kursen är mest att lära sig skyltarna och dom kan man använda i vardagslivet om inte rallyn skulle passa er(: Hoppas du förstod något av det där, kände att det blev lite luddigt :/

True leaders don't create followers..
They create more leaders!

TeaOchHanna
1

Det lät ju jättebra :) Vi kan behöva träna något som hjälper kontakten nu också. Hon är drygt ett och ett halvt år nu och helt ärligt kändes hon duktigare när hon var 6 månader, det är förmodligen en fas vi behöver komma igenom 😛

Min tik kan också behöva någon lugnare form av träning så hon kan få ner energinivån. Tävlingslydnaden var bara lite för lugn även för min del. Vill kunna säga ett högt och glatt bra till henne även fast vi är ute på banan 😉