Älskade jäkla studsboll...
Min ettåriga tik hoppar gärna och mycket. Hon är en riktig studsboll, jämfotahoppar när hon är glad och hoppar upp i famnen på folk när hon känner för det. Hon är fruktansvärt smidig och hoppar enkelt upp till brösthöjd på mig som är 170… När hon blir exalterad på promenader hoppar hon hellre fram bredvid mig än går.
Jag tycker hon får hoppa när hon leker, MEN skulle vilja lära henne att alltid ha fyra tassar på golvet när hon hälsar på främlingar.
Hur gör jag det på bästa sätt?
I nuläget ignorerar jag när hon hoppar vid hälsande (dvs hälsar inte tillbaka) och kelar/klappar/uppmuntrar så fort hon har alla tassar i golvet. Finns det något bättre sätt, undrar jag alltså.
Du kan inte klickerträna henne? Det gör det lättare att överföra beteendet inte bara på dig utan alla gäster.
Instruera ALLA som hon möter att ignorera henne, och när hon har alla fyra tassarna på marken klickar du och belönar. Fortsätt klicka (med lagom mellanrum) så länge hon står med alla tassarna på marken.
När du ser att hon har varvat ner, kan personen få lov att hälsa. Men så fort hon går upp i varv går ni tillbaka till ignorera och klick.
Lagom mellanrum: Uppmuntran för att hon gör rätt utan att hon får gå för länge utan belöning och misslyckas.
Det jag tycker fungerar på Ludde är att klicka och sedan tappa/kasta ner 3-5 bitar godis som han får söka upp. Då blir han mindre fokuserad på omgivningen och måste gå ner i varv för att lyckas hitta godiset. Är det riktigt svårt för honom får jag i princip klicka när han tar sista godisen och kasta några till.
Ett trick till är att lära in ett uppmärksamhetsljud. Ett ljud som är väldigt positivt laddat som enbart betyder att hon ska ta kontakt med dig. Det kan vara ett bra sätt att bryta henne i hennes glädje utan att behöva använda något negativt som tex "nej".
Medarbetare på jack russel terrier
Väldigt svårt att instruera folk att ignorera då det händer att någon klappar henne i hissen, utan förvarning… Och då tappar hon fokus på mig (i hissen sitter hundarna och tittar på mig). Blir så irriterad på folk.
Men såklart vet alla andra om det, och jag säger oftast till folk att hon ska inte hälsa. (Inte för att hon hoppar utan för att jag anser det vara onödigt utanför hemmet, hundarna ska strunta i främmande ute och i hissen)
Ska börja använda klickern! Klart det borde vara mest effektivt, ska lägga den i fickan från och med nu…
Uppmärksamhetsljud ska jag kolla upp!
Det är svårt att få det 100% Men lär hon sig det på 70% av alla de ni träffar är det lättare att hantera de 30% som för som de vill.
Uppmärksamhetsljud:
Välj ett ljud som du aldrig använder annars. Säg ljudet med klickern i högsta hugg. Du kan behöva säga det mer än en gång i början. När hon tittar på dig, klicka och belöna. Med tiden kommer du bara att behöva säga det en gång för reaktion. Sedan är det nöta, nöta och mer nöta i olika miljöer. Slutmålet ska alltid vara att ljudet ska kunna skära igenom ALLT. Det ska vara så inrotat i ryggmärgen att hon reagerar på det innan hon har funderat på om hon VILL eller inte.
Det är skitsvårt att ta sig dit. Men att bara komma halvvägs ger dig ett starkt verktyg att använda!
Att ha klickern med sig: Jag hittade en sjysst väska som jag har på mig. http://www.petcare.se/se/treatbag-with-easy-close/ Den är stor och lätt att fästa runt midjan/utanpå jackan. Bara att sätta på sig den så fort du och hunden lämnar hemmet. Då behöver du inte tänka på vilken jacka klickern ligger i, att skita ner fickorna med godis… Det ryms även en mindre leksak (för andra träningstillfällen).
Sen vet jag att R+ på facebook säljer en annan variant men med samma grundtanke. Midjeväska med smarta funktioner.
Medarbetare på jack russel terrier