Trotsåldern...?
Nu går vi nog mot dessa tider, trotsåldern, här hemma… Min jrt-tik är ett år gammal, och saker börjar hända. Det har liksom smugit sig på, det här…
"Nej" är inte längre ett ord hon noterar iöht när vi är på promenader, inne är det lite sådär.
Luktar hon på något utomhus och man vill fortsätta gå har hon börjat spjärna emot och totalvägra, hon SKA lukta klart och hör sen. Samma grej med att inte vilja gå åt det hållet jag vill, vilket är superjobbigt. Hon drar inte mycket i kopplet (men vi koppeltränar fortfarande) men att inte vilja gå åt samma håll som mig på promenaden är nytt, jag blir fullständigt TOKIG på det.
Ser hon inte att jag har godis gör hon inte som tillsagd, säger jag "ligg" så tittar hon bara på mig om hon inte vet att jag har belöningen redo så att säga.
La ihop 2 och 2 häromdagen och insåg att det nog bara är åldern som spökar, vad tror ni?
Det låter definitivt som ålder spökar! Tänk på att inte locka med en belöning för att få henne att lyssna. Det kommer att sluta med att du kan stå med en stor oxfilé och svinga den runt utan att hon bryr sig.
Nyinlärning kan vara svårt nu (eftersom hon inte vill lyssna). Försök aktivera med det hon redan kan (och nyinlärning när du får henne att lyssna). Se till att ALLTID driva igenom det du säger. Sen kan du alltid försöka tajma det till när du tror att hon kommer att höra dig. Men sagt kommando gäller alltid.
Min greyhound kunde slå dövörat till och låtsas att hon var döv. Jag gick helt sonika fram till henne då och satte ett hårt finger i lårmuskeln på henne eller nöp till i skinnet. Fysiskt markerad att NU LYSSNAR DU! Sedan bad jag henne igen. Jag hade en regel på 3 tillsägningar. Första gången bad jag henne. Andra gången sa jag till henne. Tredje gången var det en order. Lyssnade hon inte iaf, gjorde jag någon form av fysisk markering. Varför ska jag stå där och tjata sönder mina kommandon när hon aktivt väljer att inte höra mig?
Medarbetare på jack russel terrier
Det är så skönt att höra när andra också får problem med hundar som inte lyssnar. Förlåt om det låter taskigt! :) Men det är skönt att inte känna sig ensam!
Min JRT är 7 månader och har fått för sig att det är han som bestämmer var och när vi ska gå? Ska lukta på ALLT och inkallning funkar inte alls ute längre. Han tittar inte ens på mig! :(
#1 You make an awful lot of sense… Tack för goda råd, det skall tillämpas här hemma. Borde verkligen plockat upp på det här beteendet tidigare men det har smugit sig på och jag har väl varit disträ eller nåt. Usch. Nu blir det till att sätta gränser här hemma.
#2 Låter inte taskigt alls, fullt förståeligt och även jag blir lättad av att höra att det inte bara är min hund.
Igår och idag har min Yra vid VARJE promenad tyckt att vi ska gå åt höger när vi kommer ut ur huset och det har alltså blivit riktig strid mellan oss om färdriktningen, det är ju rent ut sagt löjligt…
Acke är bara i trotsåldern korta perioder, men han är 9 månader gammal så det bör komma en längre period snart eller? Jag går i alla fall och väntar på den perioden.
Elcyion's tips var bra men kan lägga till att träna både följsamhet i kopplet och ögonkontakt. Det gör jag när Acke kommer i dom perioderna, då tar vi om grunderna igen.
Acke kommer till 99% på inkallningarna, men även om han trotsar med allt annat så låter jag han springa lös i skogen men lägger då in små övningar såsom gömma sig, vända och gå raskt åt ett annat håll, plötsligt sätta mig på en bänk och bara vara tråkig. Lite övningar som gör att hunden plötsligt måste bli uppmärksam på vad matte/husse gör.
Ang. godiset så har jag alltid tränat Acke med varierande belöningar såsom lek, godis, klapp eller bara beröm med rösten just för att inte fastna i träsket med att hunden inte gör något om den inte får godis. För det träsket hamnade jag med Isak i en period, riktigt tråkigt var det. Här vet Acke aldrig vad för sort av belöning som han ska få, men visst när han kommer i dom perioder då han trotsar så ser man ju vilka belöningar som når fram och vilka som han inte tycker alls är roligt :P
https://nouw.com/%C3%A4pplecider
Sajtvärd på Modelljärnväg
Enda belöningen som funkar är godis. Alltså röstberöm och springande kan jag ta till vid typ inkallning, men tyvärr så bryr hon sig inte om leksak eller kamp som belöning.
Det gör mig inget egentligen. Det som gör mig något är ju att hon nu testar att inte lyda alls om hon inte ser godis. Och det är ju inte som det ska.
Följsamhet i koppel, hur tränar du det?
Nu när hon är i den här fasen är det ju back to basics som gäller, så kontaktuppmuntran/krav står alltid på schemat.
Det är spökåldern och trots. Det kommer en period vid 2-årsåldern också. Din hund har så att säga lite knäck i öronen också.
#5 Följsamhet i kopplet tränar jag genom att gå i olika hastigheter, helt plötsligt vända 90 grader eller 180 grader beroende på om jag tycker han har glömt bort mig helt eller delvis. Jag stannar även till ibland om jag anser att ögonkontakten är obefintlig och går inte vidare förrän han har haft ögonkontakt med mig, det är inte så mycket följsamhet men tycker ändå det är viktigt att stundtals ha ögonkontakt på promenaden. Jag ser även till att det händer lite saker på promenaden som gör att hunden tycker det är lönsamt att följa matte/husse, t.ex. hitta godisberg bland annat.
https://nouw.com/%C3%A4pplecider
Sajtvärd på Modelljärnväg
Hur har det gått med trotsigheten? :O
#8 Well, jag har inte strypt henne än, och det är typ det mest positiva som kan sägas :)
Nejdå, hon har många fina stunder. Men hon är trotsig som in i h*lvete, (kombinerat med att spökåldern slagit till ordentligt). Hon lyssnar på kommandon kanske 1 gång av 15.
Ska börja avsätta mer tid till ren uppfostran+att köra slut på henne fysiskt. Hårdträning av de allra mest basala grunderna som hon kan som ett rinnande vatten - men inte vill. Har insett att jag får sänka kraven, men vid det här laget faktiskt måste kräva att hon lyder grundkommandon. Det är rejält jobbigt just nu, kan man säga.
Nu imorse var jag ute och hade typ 7 strider med henne i hallen, hissen och på parkeringen, och då ledsnade jag tillslut och bar upp henne till lägenheten igen, och gick ut utan henne. Bara ORKADE inte.
Måste bara sticka in med en fråga. När är det den här trotsåldern infaller, och hur länge varar den?
Min JRT är snart 10 månader och jag märker ju en del som skulle kunna peka åt det hållet. Vi väntar fortfarande på första löpet och då blir det väl ännu mer lock för öronen.
Största problemet är fortfarande hundmötena. Inte sura utfall, utan tvärtom. Hon skulle vilja träffa varenda hund vi möter. Det får hon naturligtvis inte. Jag brukar försöka sätta ner henne och ha kontakt med henne tills den andra hunden har passerat. Ibland går det bra, ibland inte.
Jag har sett trotsålder dra igång i den åldern… Det hör ju ihop med könsmognaden. Brukar vara kring året sådär, men upplever att det varierar lite och att det är värre i perioder :) Hur länge är också jätteolika enligt egen erfarenhet. Min tik blev definitivt skarpare efter 1a löpet, som var i julas. Käftigare, ettrigare, tuffare.
Samma problem här med hundmöten, och tacklar det likadant. Hon blir exalterad och ljudar gärna. Oftast går det bra om jag bara kan gå förbi snabbt och inte själv reagerar på hunden iöht, utan bara drar med henne. Men att sätta henne ner och stoppa godis i munnen är mitt go-to move om det inte går. Fånga uppmärksamheten liksom.
9# Usch det låter ju inte jättekul direkt. Men det är bra att du kämpar på. FÖrstår att det måste vara riktigt jobbigt dock.,.. Du verkar ju dock veta lite hur du ska göra. Att sänka kraven men kräva grunden tror jag kan funka!