Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikettfoder
Läst 1347 ggr
Gia91an
0

Har ni hört snacket?

Har från flera håll nu hört att rått fläskkött kan ge hundar falsk rabies, som inte är smittsamt men däremot dödligt. Är detta något ni hört? Vet någon sanningshalten i det hela? Tycker det låter lite ologiskt i och med att en del barfar och så. Ger ni era hundar rå gris?

parsley
0

Var har du hört det snacket? Det är känt sedan flera år tillbaka att rått fläskkött kan ge hundar psuedorabies och att man därför ska undvika griskött om man BARF:ar. I Sverige ska det finnas ett kontrollprogram mot sjukdomen, vilket gör att det inte ska finnas psuedorabies i svenskt fläskkött. De flesta som BARF:ar undviker förmodligen griskött för säkerhets skull. Finns det någon epedemi fn eller uppgifter om hundar som faktiskt blivit drabbade?

Gia91an
0

Nej bara från en del med hundar. Blev väldigt förvånad då jag liksom inte stött på några källor om det :O

Och eftersom jag själv inte barfar så har jag ju inte koll där heller….

Fenix_Chicci
0

Ja, det stämmer att grisar kan vara smittade av Aujeszkys sjukdom som är dödlig för hundar. Sverige är dock friförklarad sedan 1996. Jag skulle därför inte ha några som helt problem med att ge mina hundar rått fläskkött av den anledningen. Däremot ger jag fläskkött sällan med tanke på hur grisarna har det och även för att min hund är lite känslig för grisinälvor och att köttet ofta är ganska fett. 
Jag vet många som barfar som ger gris ofta. 
Vet även många utländska barfare som ger rått griskött, det skulle jag väl inte rekommendera om det inte kommer från ett land som är fritt från denna sjukdom men som sagt, svenskt griskött är ingen som helst fara. 

===

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Gia91an
0

3# Skönt att sverige är friskförklarat. Nu är jag lite klokare på det hela. 

Jag ger visserligen griskött väldigt sällan till min hund, och då småå mängder, men man blir ju allt lite nojjig av sånt :O