Anlagsprov viltspår
Jag och Fia ska göra anlagsprovet i viltspår snart. Vi har tränat ganska mycket på egen hand. Jag tycker att hon är duktig, förutom att hon ibland har lite svårt för nån vinkel, särskilt den sista (tappar fokus på slutet?), men hon brukar hitta tillbaka till spåret själv och avsluta det. Annars så jobbar hon målmedvetet och i ett bra tempo.
Hur har det gått för era hundar, ni som gjort anlagsprovet? Jag minns när jag gjorde provet med min förra hund för många år sedan. Jag tyckte det tog evigheter, det kändes väldigt osäkert att gå bakom hunden när jag inte visste om hon gick rätt eller inte. Plötsligt såg jag en klöve som låg där, och som tur var gick hunden rakt på den. Vi blev godkända och fick t.o.m. HP (fråga mig inte hur det gick till!). Tittade på protokollet tidigare. Hunden hade gått klockrent.
Men sen när vi skulle starta i öppen klass blev det katastrof. Hunden vimsade bara omkring, helt planlöst. Till sist valde jag att bryta. "Tiken vägrar att spåra", står det i det protokollet. Sen blev det inga mer starter med den hunden.
Åh vad roligt, vill verkligen gå anlagsprov jag med men det är långt dit än. Lite udda att det blev så med din förra hund, att hon "vägrar" att spåra? För så verkade det ju inte +på protokollet från anlagsprovet!
Hmm… När ska ni göra provet? Gud vad kul, du måste berätta hur det går! :D
Det är lite hemligt när det blir : )
2# Haha då märker vi det då ;)
TS Det kunde inte vara så att din tik kände din osäkerhet samt en helt ny situation/miljö som gjorde att hon inte spårade?
Du har ingen möjlighet att få hjälp av någon att lägga spår? Tex att ni lägger varannan gång eller liknande? Då får även du öva på att inte veta var spåret ligger ;)
Lycka till!
Medarbetare på jack russel terrier
#4: Jag vet inte vad det var. Hon var bara plötsligt intresserad av allt annat än spårning.
Ja, man kanske skulle testa att nån annan lägger spåret nån gång. Bra idé!
Hm… man kan ju konstatera att det är skillnad på blodpulver och riktigt blod. Jag har tidigare använt blodpulver utblandat i vatten, men nu har jag använt riktigt blod. Och det var en markant skillnad på hundens beteende. Nu var det en helt annan gnista och intresse för spåret, tidigare har hon ofta stannat och käkat på nåt eller börjat nosa på nåt och sedan fortsatt spåra.
En lektion för mig, således. Inget mer blodpulver här. Tyvärr är det ju så slabbigt och äckligt när man måste söla med blodet.
Vi har blodet i en halvliters petflaska med droppkork. inte mycket slabb …
#7: Jo, men det gäller ju att få in blodet i flaskan utan att spilla. Och det är inte lätt. Trots tratt.
8# Vad har ni blodet i då i frysen? :)
#9: Jopp, det ligger i frysen.
Ja men har ni det i burk eller påse?
Jag brukar hälla över det i mindre flaskor.
aha okej, för jag brukar nämligen ha blodet i en burk, och när jag ska hälla över i en annan flaska att ta med så häller jag skållhett vatten i burken med fruset blod, och häller det sen via en tratt ner i en flaska. Brukar inte få något slabb alls då nämligen! :)
Sen om man har typ en petflaska med hål i korken så kan det vara bra att ha en extrakork utan hål, så blir det inte slabbigt där heller.
Så gör jag i alla fall! :)
Jag förvarar blod i såna där "iskubspåsar" eller vad man ska säga. Tar knappt nån plats och är lätt att välja hur stor mängd man vill ha. :)
14# Åh smaaaart!
#14: Hur får du in det i påsen? Tratt?
Jepp, med en tratt. :)
Har ni haft anlagsprovet än? *Nyfiken i en strut!!* 😃
$18: näpp, inte än.
19# åååh, väntar med spänning, ska bli jättespännande på hur det går ju! :D
nytt försök…
också spännande hur går det ? vi letar med ljus och lykta efter domare också i anlagsprovet men hittar ingen ännu.. Tips på vem man ska höra med ? Vi bor i Enköping men kan lätt åka 3 timmar för att göra detta.
#21: De flesta jakthundrasklubbar har viltspår som en av sina aktiviteter. Jag kollade på internet på deras lokalavdelningar, där står det hur man gör. Själv ska jag göra anlagsprovet med Smålands Taxklubb.
Lycka till med anlagsprovet! Jag gjorde det i början av december, och till min stora glädje gick det jättebra. Men det var lite nervöst att inte alls ha nån aning om ifall hunden var på rätt spår och så…
Eftersom anlagsprovet är nästa vecka så arrangerade jag en generalrepetition idag. Själva spårandet gick jättebra, men sen är det det här med att hon är så förtjust i rådjursskit. Så hon stannar ibland och snaskar på skiten, sen hittar hon en till hög lite längre bort som hon måste mumsa på, och plötsligt har hon glömt vad hon skulle göra. Jag försökte avbryta ätandet och påminna henne om spårandet, och då gick det jättebra igen. Tills hon hittade nästa skithög.
Vad ska man göra? Jag vet ju att när hon verkligen spårar så är hon jätteduktig. Är det tillåtet att säga till henne på provet eller räknas det som hjälp?
Äsch, hundar och deras intressen, alltså! Jag vet inte riktigt hur mycket man får säga till, men du kan ju fråga domaren innan provet drar igång.
24# förstår att det måste vara irriterande att hon letar och äter bajs när hon ska jobba, låter inte som det smartaste alls! Men samtidigt kan jag inte låta bli att fnissa lite, då det på något vis känns så stereotypt… Tror det bäästa är att precis som föregående talare säger att fråga domaren innan hur mkt man får säga till!