Min älskade älskade galna vän
Åh jag ville bara göra detta inlägg vet inte om ni kommer orka läsa!
Jag köpte denna lilla sötnos hon heter Sammie.
Vi köpte henne från en kennel och vi hade precis flyttat till en lägenhet och kände oss sugna på en kamrat en hund det var någon gång sommaren 2013, Sammie var 2 månader när hon kom till oss hon var en liten hårboll som mest låg och sov helt rosa mage vi var helt förälskade!
Plötsligt förändrades Sammie hon blev ett litet vilddjur sylvassa tänder och få människor tyckte om henne när hon attackerade dem i ren glädje hon blev svåruppfostrad men först och främst understimulerad redan vid sån ung ålder
Jag insåg att sammie behövde arbetas med för att må bra hon behövde hjärngympa och något att arbeta med jag tyckte det blev för mycket så jag gick länge i säljartankar väldigt påverkad av vad andra tyckte om Henne
Idag fyller sammie om någon månad 1 år gammal min lilla fröken som jag tänkte sälja för inte länge sedan men NEJ jag har bestämt mig jag ska arbeta med henne och få henne att bli den hunden jag vill att hon ska bli det får ta den tid det tar.
Tar gärna emot tips och hjälp på vägen.
/Mikaelann
Tandlossningen är värsta tiden, massa klåda i tänderna! Den tiden bör nog vara över nu men tonårstiden kan vara nog så jobbig. Håll fast i ramarna på fungerande vardag och kör mycket nosaktivering, typ spår (i lina så hon inte sticker iväg från dig). När hunden är 2-3 år ungefär kommer hormonerna lugna sig. :)
Du kan nog försöka börja cykla med henne korta stunder i sommar, ett år är ganska bra ålder att börja typ 10-20 minuter i långsam takt. :) Du märker när hunden orkar mer.
Kan vara svårt att "komma åt huvudet" under tonåringen och de har rätt hårda knäck i öronen men det går över. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Det är som en sade till mig om Tore för några månader sedan att "han består bara av 2 pungkulor just nu och hans hjärna behöver komma i fatt". Nu ser jag att hans hjärna har kommit i fatt och han är mer balanserad i de situationer som var besvärliga förut. Det gäller att vara bestämd och konsekvent. Börja cykla med en hund skall man inte göra före 18 månaders ålder, skelettet är inte färdig utvecklat tidigare. I det fallet är det synd om du gör något nu som kan ställa till problem för hunden i framtiden.
Kul att du ska kämpa med henne istället för att sälja! Tycker 1# ger bra råd om cykling osv, väldigt bra träning verkligen!
Ett tips ifrån mig är aktiveringsleksaker som ni för inomhus. Hunden kan (främst som valp och tonåring) ha svårt att koncentrera sig ute.
Kong (med godis eller mat), klöv (fyll med samma sak som kongen), buster cube, tejpa ihop toarullar och göm dem hemma (sen får hon leta upp dem och öppna dem). Godissök ute (lättare än spår. Mindre aktiverande än ett svårt spår, men lättare att få till i vardagen). Godissöket försvårar du genom att tex kasta i lövhögar, inte låta henne se var du kastar (tex gå runt husknuten), kastauin
Du kan även testa att lägga på en tom(!) klövjeväska. Finns billiga på hööks som jag tycker sitter bra för det priset. Ludde har strl s. Bara att ha något på ryggen som rör sig kan för vissa hundar vara väldigt mentalt utmattande. Ludde fick tänka både en och två gånger hur han skulle kunna lyfta benet och pinka när han hade vikt i väskan första gången.
Åka till nya miljöer. Jag har börjat ta med Ludde i bilen när jag ska åka in på något möte i grannstaden. Då sitter han i bilen på vägen in, under mitt möte och sedan går vi på en promenad på ca. 30-60 min, sedan åker vi hem igen. Turerna kommer snart att läggas på hyllan pga värmen.
Mycket passivitetsträning.
Lycka till!
Medarbetare på jack russel terrier