Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etiketttrimning-pälsvård
Läst 2011 ggr
[Konstig]
2014-04-21 05:57
0

Broken = Trimning

Nu känner jag mig helt förvirrad men min lilla vovve som har broken päls börjar se lite vild ut. Hon behöver trimmas men jag har ingen kunskap köpte hem en trimkam/sax och jag har försökt göra det själv utan resultat så nu fram till mina frågor: Hur många gånger per år ska man trimma? och vad kostar det att lämna in hunden för trimning? tack för svar jag undrar verkligen:)

[tk1971]
2014-04-21 09:41
0

Jag frågade två trimställen hur mycket de tar för en trimning. Den ena svarade 350 kr/h, den andra "från 550 kr".

Jag brukar dra loss dött hår kontinuerligt, när det dyker upp tofsar eller hår som står upp, eller när hon börjar se allmänt ovårdad ut. Jag tycker inte det är så svårt, jag använder för det mesta trimkniv och fingertutor, men det är ju lite pyssel med det.

tnoet
2014-04-21 10:57
0

Min strävhåriga måste jag trimmar var tredje vecka för att hon inte ska se ut som ett litet troll.. Sen har jag en som är broken nu och där är det inte alls samma jobb. Jag plockar bara bort de långa hårstråna när de börjar synas. Rygg, krage och rumpa.

Använd fingertutor tills du har vanan inne, då kan du börja med kniven. :)

Cederström
2014-04-21 12:15
0

Det första jag funderar på är om din hund verkligen är Broken, det låter som om den skulle vara strävhårig.

Min Tore är Broken och behöver inte trimmas. Jag rycker bara bort enstaka hårstrån som står ut på svansen och huvudet. Ryggen drar jag med en trimsten någon gång för att få bort de lösa stråna.

Frosty däremot är strävhårig och behöver mycket trimning. På honom har jag använt trimsten och trimkniv. Det sista är att jag använder en vanlig flat fil. Den är sträv och med trycket av tummen får jag bort många strån åt gången. Jag undviker också att slita av stråna. Frosty behöver underhållstrimmas 1 gång på 2 veckor.

[Konstig]
2014-04-21 19:14
0

#3 Det är ju klart att jag vet om min hund är broken eller inte! alla i kullen var broken/raggig och SKK rekommenderar att man trimmar dem, det är bara den släthåriga som inte behöver trimmas och det ser man ju verkligen om den är eller inte.

Kopierat: Pälsvård

Den släthåriga varianten har en tät slät päls som inte behöver trimmas. Den strävhåriga är i två lager, en mjuk underull och en sträv ytterpäls, som behöver trimmas. En raggig päls är nästan som ett mellanting mellan slät och sträv. Den är också i två lager, men den har inte den mjuka underullen som en strävhårig har. Den behöver också trimmas.

tnoet
2014-04-22 08:33
1

#3 Hunden kan vara olika mycket broken. En del så pass att man nästan tror den är sträv. Det enklaste har jag hört är att kolla vid tassarna. Växer det mycket hår vid tårna är hunden sträv, vet dock inte om detta stämmer. På mina gör det det. Min brokentik har ben som inte behöver trimmas ett dugg, medan min sträva behöver trimmas över hela kroppen.

[tk1971]
2014-04-22 09:00
0

Om jag inte trimmade min brokenpälsade hund så skulle hon snabbt se riktigt rufsig ut. Samma med förra hunden, också med brokenpäls.

Gia91an
2014-04-22 11:09
0

Jag rycker min tös några gånger om året, men hon är också mestadels slät, med broken inslag, och även väldigt lite päls…