Passivitetsträning
Hej, vad innebär passivitetsträning?
Jag tror iallafall att min hund kan må bra av det lilla jag vet om det men behöver veta hur det går till och tips om hur jag ska börja med det? min jack russel terriers problemområden är att hon har svårt att ta det lugnt när vi är ute hon drar i kopplet vill springa runt kan inte gå normalt hon gnäller mycket när hon ser människor och försöker hoppa upp på dem.
Tack för svar och hjälp!
Passivitetsträning = träna på att vara passiv = lära hunden att ha tråkigt och slappna av, både hemma och andra miljöer. :) Börja lätt och öka svårighetsgrad allt eftersom. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.

Bra träningstips finns i Åsa Jakobssons "Lugn och fokuserad hund".
En bra övning att börja med kan vara att gå ut till ett ställe där det passerar mycket folk, hundar och bilar, sätt dig på en bänk eller ett annat bekvämt ställe, och sitt där tills din hund lägger sig ner och vilar. Det kan ta ordentligt med tid första gångerna, och hunden lär gnälla mycket, men var tålmodig och sitt kvar. En del hundar blir hjälpta av att ägaren suckar lite, så det kan man prova.
Om det är första gången ni gör detta, kanske ni bör sätta er vid ett ställe där det inte händer så mycket, men att du till slut ökar svårighetsgraden och till slut sitter där massor av människor rör sig!
Lycka till!
Börja lätt med lite stimulans runt omkring, för att sedan öka efter hand. Precis som #3 säger. Tänk på att vara passiv 30 sekunder kan vara mycket för en hund i början. Du kan även träna på det inne och sedan flytta ut träningen utomhus.
Sluta alltid passivitetstiden innan hon misslyckas. Sätt kanske 10 sek som första mål. Här kan du öka ganska snabbt i tiden tills du hittar rätt startnivå för din hund.
Belöningen är ofta smart att ge som aktivitet. Passivitet - aktivitet kommer. Aktivitet kan helt enkelt vara ett enkelt "nu går vi". Ett annat bra tips är att i början träna passivitet när hon är ganska trött mentalt. Då blir det lättare för henne att varva ner.
Lycka till.
Medarbetare på jack russel terrier
Hunden skall helt enkelt acceptera att det ibland är okej att ha det tråkigt. När du är ute och går räcker det att du talar om att vi stannar lite på trottoaren innan du går över vägen, t ex när några bilar passerar.