Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikett: allmänt
Läst 661 ggr
LouiseKW
0

Vad väger era hundar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Acke är väldigt slank och i otroligt fin i hullet, men 90% av alla dom vi träffar som hälsar på Acke tycker han är för smal. Min pappa som är uppfödare (dock GD) tycker han är perfekt, både jag och min sambo tycker samma sak. Men alla andra tycker han är för smal! 

Pappa tror att dom flesta tycker att hundar ska ha lite extra hull och tycker därför att en slank hund är för smal. 

Acke väger idag 5 kg, äter olika mycket olika dagar beroende på hur mycket han rör sig. Kan tillägga att han alltid har fri tillgång till mat.

Så vad väger era hundar? Har ni stött på någon som säger att er hund är för smal/tjock?

https://nouw.com/%C3%A4pplecider

Sajtvärd på Modelljärnväg

Gia91an
0

Stacey vägde 5 när vi hämtade henne, väger just nu ca 6,5 vilket är lagom på henne. Men folk brukar nog tycka att hon är för smal med. :)

[tk1971]
0

Fia väger 4,5 kg, men hon är liten till växten. Folk brukar fråga om hon inte blir större än så (ca 26 cm hög). Hon är rätt smal i kroppen, men absolut inte så att hon ser ut att svälta : )

Förra hunden vägde över 7 kg, men hon var 5 cm högre än Fia och en del av vikten var p.g.a. kortisonet som hon åt i flera år.

Jackie 2012
0

Jackie liger runt 6,4 just nu, lite för smal pga olika omständigheter. Hon är perfekt vid 6,7 kg. Hon är rätt stor och lång i kroppen. Tycker Acke är perfekt i hullet! Får man fråga bär hans öron ställde sig? Min tös är 1,5 år, jättefina hängande öron. Möter ägare som säger att alla öron reser sig tillslut?

JackieOskyldig

tnoet
1

Tycker absolut inte han ser för smal ut! Han ser ut som en hund i bästa kondition för vad man än vill hålla på med! :) Helt perfekt.

Min äldsta tik är ca 30/31 cm hög och har idealvikt 6,2 kg. Då tycker folk hon ser för smal ut. Nu har hon gått upp till 7 kg eftersom vi haft en valp hemma och direkt blir hon slö och tråkig…….

Min lilla tik, dock bara 8 mån, på 25/26 cm väger redan 5,2 kg men är ändå väldigt smal och smäcker.

Om man är orolig för under/övervikt kan man alltid känna på hunden. Med lätt hand ska man inte kunna känna ryggraden på en hund, då lider den av undervikt. (Bortsett från vinthundar då..) Revbenen ska man också kunna känna utan att trycka hunden, annars har man lite att banta bort. :)

Om man har en väldigt aktiv hund är det bättre att va liite liite i underkant med vikten, eftersom det påfrestar kroppen så himla mycket med onödiga extrahekton..

tezzla
0

Min är smala så, men är vältränade, små killar men väger rätt mycket för sina små strl, Birk vägde 7,6 kg sist han vägdes och Yatzy 6,9 kg, den yngsta vet jag inte, men han är 9 månader nu och är störst, skulle tippa på runt 7 kg där redan 😮 Mina har fått i kritiker på utställning att det önskas mer hull, men jag tycker mina är i fin form och tänker inte ändra på något då vi är väldigt aktiva

[Majbot]
1

Teemo börjar bli riktigt bra byggd efter all springning och cykling, 6,2 kg i dagsläget :)

catr.ruds
0

Vet inte vad Mercedes väger nu men sist jag vägde henne var hon 5 månader och vägde 8 kg, men så är hon ganska stor med. Just nu är hon lite smal. Kanske väger runt 8-10 kg

[Konstig]
0

runt 6 kg

Elcyion
0

Ludde brukar pendla mellan 6.8-7 kg. Väldigt lite hanhund (han når precis upp till min. måtten) med ok muskulatur.

Medarbetare på jack russel terrier

[Empisen]
2

Hugo väger cirka 11kg. Han har som mest vägt 12, och då var han en aning knubbig. Nu är han dock väldigt fin i hullet igen.

Smilla177
0

Hej min tjej väger 5,4 men hon har mycket muskler och är lågställd.

LouiseKW
0

#3 Ackes öron ställde sig upp i samband med att han tappa tänderna, han var ca 4,5 månader gammal. Jag är inte direkt orolig för att han ska vara för smal, jag tycker han är perfekt men man blir fundersam när så många tycker han är för smal. Acke har alltid fått fri tillgång till mat efter uppfödarens rekommendationer, så han äter så mycket han känner för men oftast ligger han i snitt på 2 dl per dag.

https://nouw.com/%C3%A4pplecider

Sajtvärd på Modelljärnväg