Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikettallmänt
Läst 2123 ggr
Megapixxeln
0

Svar på frågor

Vad kännetecknar rasen?

Står din hund ut från ras-ryktet eller inte?

Varför valde du just denna ras?

Är det en frisk ras eller med många hälsoproblem? Om problem, vilka?

Bra/dåligt med rasen mentalt:

Skällig/vaktig ras?

Reserverad ras?

Populär ras?

Bäst som ensamhund eller familjehund?

Bra nybörjarhund?

Vad krävs av ägaren för att få en stabil och glad hund av just denna ras?

Hur mycket kostar i genomsnitt denna ras från seriös uppfödare?

Berätta lite  kort om din hund:

[Konstig]
0

Hej på dig först vill jag fråga varför undrar du över dessa frågor?^^ alla hundar är ju individuella men kan berätta om mina erfarenheter av min jack russel terrier.

Vad kännetecknar rasen? Svårt att säga men en aktiv hund som passar väldigt bra till agility och är från grunden en grythund.

Står din hund ut från ras-ryktet eller inte? Beror på vad ras-ryktet är men jag tror nog min hund kanske passar in i den mallen.

Varför valde du just denna ras? Det var egentligen min pojkvän som valde rasen, jag hade nog inte valt den om jag själv hade köpt hunden.

Är det en frisk ras eller med många hälsoproblem? Om problem, vilka? Vet inte vilka hälsoproblem som finns men det är en väldigt frisk ras från det jag hört.

Bra/dåligt med rasen mentalt: Du kan kolla upp mer om såna här frågor på SKK kopahund till exempel.

Skällig/vaktig ras? Min hund skäller ibland men inte något extremt och ja hon vaktar en del men hon är även väldigt lyhörd och lyssnar på en när man säger till

Reserverad ras? Det där är också individuellt men min hund är tvärtom mot reserverad och jack russel terriers är inte kända för att vara reserverade.

Populär ras? Ja det är ju en populär ras har för mig att den låg ganska högt upp i listan för populära hundar i sverige

Bäst som ensamhund eller familjehund? Det beror på från hund till hund eller vad du nu än menar med frågan

Bra nybörjarhund? jag skulle från mina personliga erfarenheter säga nej för dem kan vara svåruppfostrade kräver mycket hjärngympa och motion.

Vad krävs av ägaren för att få en stabil och glad hund av just denna ras? Det krävs ganska mycket hjärngympa aktiviteter och motion och kärlek naturligtvis

Hur mycket kostar i genomsnitt denna ras från seriös uppfödare? Det där kan man ju inte svara på men kan däremot säga att vanliga priser från seriösa uppfödare är mellan 9-15.000 kronor men det kan vara mindre eller mer det avgör inte helt om uppfödaren är seriös eller inte.

Berätta lite  kort om din hund: Min hund älskar människor och har en del problembeteenden på grund av att hon behöver ännu mer aktivering än vad jag ännu haft tid att ge henne jag och min kille arbetar på det, hon är extremt kelig och ligger oftast och sover i sängen så nära hon kan.

Gia91an
0

Vad kännetecknar rasen?

Envisheten, att det är en aktiv ras. Jag vet inte om du vill ha utseende här, men det struntar jag i. 

Vad innebär ras-ryktet för dig? 

Det blev så. Vi träffade denna lilla trasiga individ och det klickade ganska rejält. Så vi tog hem henne.

En relativt frisk ras. Patella och HD kan väl förekomma, precis som ögonsjukdomar, men det är nog ganska sällsynt. Allergier är nog vanligast, men ändå inte supervanligt.

Det beror på vad du tycker är dåligt. Det är en relativt skarp ras trots att den är liten. Plus att de är envisa som få. Inget jag tycker är dåligt. 

Skällig/vaktig ras?

Inte särskillt. Skällig är den väl om den blir understimulerad, men det har ju inte med vakten att göra.

Reserverad ras?

Min är relativt reserverad, men inte generellt.

Populär ras?

Ja, alldeles för populär tyvärr. 

Vad menar du med denna frågan? Det är två olika saker du frågar efter.

Bra nybörjarhund?

Nej det tycker jag inte att det är. Då måste det verkligen vara rätt ägare.

Mycket motion och hjärnaktivering.

ca 10.000

Min hund är en vuxen omplacering som jag och min sambo fick för ungefär ett år sen. Hon var sjukt aggressiv mot andra hundar och lydnaden var obefintlig. Hon är nu redan jättemycket bättre även om vi fortfarande kämpar. Sjukt mysig individ är hon i alla fall!

Cederström
0

Då jag har haft några stycken Jackisar och just nu har 2 stycken hanhundar har jag mycket erfarenhet av rasen.

Vad kännetecknar rasen?

Hundarna har en skarp hjärna. De är envisa. Vill jag vara i farten har jag en hund som hänger med.

Detta går inte att svara riktigt på.

Jag ville ha en liten hund med en skarp hjärna. Jag gillar utmaningen att vara smartare än min hund.

Jag vill påstå att det är en frisk ras. Rasklubbens rekommendation att undersöka knäskålarna( Patellan) på bakbenen är befogad att följa. Jag har själv erfarenhet av 2 hundar där knäskålarna inte har legat stilla. Vidare är det ögonlysning också.

Jag kommer med mera vid ett senare tillfälle.

Mr_Si
0

Vad kännetecknar rasen?

Hög aktivitetsnivå och intelligens, stor envishet och självständighet, viss skärpa och ordentlig jaktinstinkt

Förstår tyvär inte riktigt frågan…

snubblade över min hund s a s, var inget medvetet rasval…

Vad jag hört och läst är det en frisk ras

Beror ju lite på vad man tycker är bra och dåligt men svarar utifrån vad jag tror "dom flesta" önskar av en hund…

Bra: Uppfattar att det generellt är en modig, lättlärd och nyfiken ras

Dåligt: Skarp (reagerar gärna med aggresivitet mot saker den upplever som hotfulla)

självständig, envis och med hög jaktinstinkt ( jag tror man får träna mer med denna ras än med andra raser om man vill kunna ha den lös)

Skällig/vaktig ras?

Nej jag upplever inte rasen som särskilt vaktig och det ska den inte heller vara enligt vad jag läst om den.

Som alla hundar kan den utveckla ovanor (exempelvis ständigt skällande) om den blir understimulerad

Reserverad ras?

Nja tycker inte den är varken överdrivet social eller väldigt reserverad utan ganska lagom

Populär ras?

Titta på blocket om hur många JRTs som omplaceras och titta på hur många understimulerade och ouppfostrade JRTs du möter på stan… säger som #2 den är alldeles för populär. Många skaffar den för att den är liten, söt och behändig men glömmer hur stort aktivitetsbehov rasen har.

Förstår tyvär inte riktigt frågan…

Bra nybörjarhund?

Nja, den Jack Russell jag och min sambo har just nu är min första hund och hennes egna hund och vi har gjort stora framsteg med henne så visst kan det gå bra med en JRT som förstahund. Jag tolkar det dock som att man med nybörjarhund oftast menar en "lätt" hund och då skulle jag rekomendera en ras med mindre aktivitetsbehov, mindre jaktinstinkt och inte lika stor envishet

Man bör vara påhittig och aktiv för att kunna tillfredsställa hundens aktivitetsbehov, att komma på nya saker för hunden att göra är ofta uppskattat.

Man bör vara tålmodig och envis för att uppfostra hunden, JRTs har en egen vilja och om den skiljer sig från din får du jobba lite för att övertyga den :P

Varierar lite men en vanlig siffra ligger nog på 10 000

Min tik kommer från en rätt taskig bakgrund vilket bland annat tar sig uttryck i att hon är väldigt osäker på andra hundar. Då hon är skarp (se ovan) tar detta sig ofta uttryck i aggresiva beteenden av olika slag (utfall, skall, morrningar vid några tillfällen har det varit nära att hon bitit andra hundar). Mellan dessa tråkigare episoder (som vi med mycket träning har kunnat minska ordentligt) så är hon en oerhört mysig, lättlärd och rolig hund som vi tränar allt möjligt med och som gärna ligger i knät och gosar.

Cederström
0

Jag fortsätter här nu.

Det beror på vad man själv som ägare upplever som bra eller dåligt. Mina hundar tycker jag är bra mentalt. Den ena är lite avvaktande i mötet med stora hundar. Min andra skäller på andra hundar och får han bara lite tid på sig att lugna mer sig brukar det för det mesta sluta bra. Inget av dessa beteenden upplever jag som dåliga.

Skällig/vaktig ras?

Jag arbetar ständigt med att mina hundar inte skall skälla så mycket och behöver hellre inte vakta så mycket som de gör idag. Det är ju en terrier och skall ju inte vara rädd.

Reserverad ras?

I detta avseende tycker jag att mina hundar är rätt så lagom. Gärna att jag önskade att min äldre hane var något mer reserverad vid vissa tillfällen men också lite skarpare vid andra tillfällen.

Populär ras?

Den har varit för populär och är det tydligen nu också. Att en ras blir så populär är inte bra för rasens utveckling och rasens hälsa.

Denna fråga innehåller 2 frågor. Ensamhund eller familjehund har inte med vart annat att göra. Min erfarenhet är att denna ras trivs bäst i par. Det är så mycket som jag som ägare då får gratis, de är påhittiga i lek, de ger sig själva mycket motion och stimulans. De måste lära sig att acceptera varandra.

Bra nybörjarhund?

Jag tycker inte att denna ras är lämplig som nybörjarhund.

Alla påtalar hur viktigt det är att vara aktiv för att kunna aktivera denna hundrasen för att den skall bli en glad hund. Det är precis lika viktigt att jag lär mina hundar att vara lugna och kärvänliga.

Någonstans mellan 9 000 och 12 000. Då är de givetvis också reggade i SKK.

Jag har 2 hundar av denna ras. Frosty som är 3,5 år som är strävhårig. Han skäller en hel del när vi möter en del hundar, andra hundar är han helt tyst. Han är utställd med goda placeringar. Inne är han en riktig kelgris. När någon kelar honom på magen lägger han sig direkt på rygg. Han är trefärgad. Han är både ögonlyst och undersökt Patella.

Jag har också Tore som är 1,5 år och broken i pälsen. Han är lite avvaktande vid möte med stora hundar. Han skäller sällan när vi är ute. Han är otroligt följsam, många som träffar honom tycker att han är för lugn för att vara en JRT. Tore har färgen vit/tan. Han är utställd med goda placeringar. Han är både ögonlyst och undersökt Patella.