Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikettövrigt
Läst 3142 ggr
[tk1971]
2

Konstiga vanor?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har din JRT några konstiga vanor? Min Fia är lite lustig med var hon vill dricka vatten. Det verkar som att det är mycket roligare att dricka på konstiga ställen än från vattenskålen. T.ex. från stupröret:

Gia91an
0

Hon är inte dum din Fia! ;)

Stacey har massor av konstiga vanor. Om hon är hungrig, törstig, bajsnödig eller kissig så krafsar hon på vattenskålen tills det plingar (är i metall) och då är det bara att gå och kolla vad hon vill! xD

Hon vägrar äta ur skål, och äter bara ur aktivitetsboll eller pussel. 

Mer kommer jag inte på nu..

Kul trådstart TS! 👍

Elcyion
1

Ludde går och gömmer sin mat som han inte vill ha. Allt från i soffan, i ena hörnet i badrummet, bakom TV'n, på hallmattan… Lagom kul när jag barfar ;)

Medarbetare på jack russel terrier

[jnordstrom]
3

Hej! Jaa, min store kille på 8år älskar att dricka vatten i glas! Så han har ett vattenglas vid sin säng! Sen totalvägrar han att gå ur sin säng innan kl 9, då får man bära ut honom!:p MIn lille kille på 7 månader älskar att bli buren, överallt, närsomhelst! De är mysigt tycker han, men gärna sitta eller ligga i knät med. Gillar närkontakt helt enkelt. Sen så fort det är hundar på tven kommer han springandes och sätter sig blixt stilla och tittar!:) Dom har massa för sig helatiden men detta är de mest typiska för dom :)

WildaE.R
2

Wilda älskar också att titta på tv, hon har tom ett favoritprogram som är djursjukhuset.. Gnäller hundarna på det programmet ska hon fram och skicka på tv:en och är det någon som är lekfull så ska hon ändra fram till tv:en och vifta på svansen, när den hunden försvinner ur bild springer hon bakom tv:en och letar efter den haha Plus att hon ligger väldigt konstigt i sin bädd, huvet nertryckt och rumpan utanför.. Konstig stil.. Och när hon ligger i soffan har hon en konstig vana av att hon bara ska ligga med huvudet på mobilen eller dosor, ska se om jag hittar en bild på det också ;)

WildaE.R
2

Ett exempel ;)

Gia91an
0

4 5 #Haha hon är ju för go Wilda! Vi har ganska clowniga hundar egentligen, det är verkligen kul att höra vad era gör för knasigheter! xD

3# Hundar som tittar på tv är lite charmigt faktiskt! :)

2# Vad finurligt av Ludde, men inte jättekul för matte! xD

Jackie 2012
1

Min tös kissar som en kille….. Hmmmm…. På tre ben och tycker om att markerkissa. Har även sett henne kissa balanserandes på framtassarna med rumpan högre upp än huvudet, allt för att vara på topp, som än gungbräda. Sen vill hon också bli buren, gillar inte fina stigar som är enkla att gå på, utan de mest snåriga skogarna är hon galen i!

JackieOskyldig

Elcyion
0

#4 min greyhound gjorde samma sak. Hon backade in i buskarna, siktade, lyfte på benet och kissade. Det såg för komiskt ut när hon lyfte på benet samtidigt som hon halvsatt och siktade…

Elcyion
0

TS. Glömt att säga att bilden är helfestlig! 😃

[tk1971]
0

#7: Ja, sådär var min gamla tik. Hon kissade på tre ben och gärna på uppstående saker precis som en hane. Och ofta.

WildaE.R
0

När Wilda var liten valp fick hon för sig att hon var en papegoja och skulle inte sitta någon annanstans än på husses axel heeeela tiden…

LinaK
0

Gott med regnvatten ju 😉

Sigge ska ALLTID efter att han ätit ta sitt största gosedjur och samtidigt som han har det i munnen hålla på och greja med soffkuddarna (typ han tar tag i dem med frambenen och skjuter dom under sig, typ som när dom juckar på något ni vet, fast han gör ju inte det heller utan han är väl i något lyckorus efter maten att han måste göra så🤔)

Får han någon godsak typ korv eller en klick grädda så kör han ner nosen mellan alla kuddar i soffan och helst dom man sitter på och gnider sig överallt. Typ som att han torkar av sig.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

catr.ruds
2

Mercedes har en mängd konstiga vanor. En av dom är att om hon är med i badrummet när man kommer ut ur duschen eller man går runt i morgonrock ska hon slicka av all fukt från benen.

En annan konstig vana hon har är att när man har på en film eller tittar på tv och det kommer något ljud som hon tycker är intressant tittar hon ditåt och vrider på huvudet. En liten stund senare står hon och tittar in i högtalaren för att kolla om hon kan se det som gör ljudet.

[tk1971]
1

Jag kom på en lite lustig vana till. Varför kan hon inte kissa på promenaderna, utan enbart i trädgården eller strax utanför grinden till trädgården? Hon är ju som sagt väldigt intresserad av lukter och går och nosar mycket på promenaderna, men inte ens om vi går en timme så kissar hon. Vad kan det bero på? Stor skillnad jämför med förra tiken som gick och småskvätte typ var 10:e meter.

LouiseKW
0

#14 Acke var sådan när han var runt 4 månader. Han kissa enbart i vår trädgård och en helg åkte vi upp till Stockholm, via Linköping för att hämta vår nya bil. Han höll sig ifrån kl 08,00 till 21,00 då "gav han upp" och kissade äntligen i trädgårdens hos min svärfar. Vet inte om det är så att hon känner sig trygg i trädgården och kan slappna av och kissa där? Och när hon kommer utanför trädgården så är allt så spännande och nytt så hon hinner inte kissa?

Konstig vana som Acke just nu har är att trösklarna är farliga, speciellt den som är mellan hallen och köket. Vet inte varför, men denna konstiga vana började han med i tisdag. Tror det släpper igen om ett tag :)

https://nouw.com/%C3%A4pplecider

Sajtvärd på Modelljärnväg

[tk1971]
0

Hm… idag har vi spårat och hon gjorde en lite märklig grej som hon inte gjort förut. Nu är det ju lite snöslask ute. När hon hittat klöven grävde hon en liten grop, la klöven fint i den och försökte täcka över klöven med snö. Jag undrar hur hon hade tänkt att hitta sin skatt senare…? Vi var ju en bra bit hemifrån.

Gia91an
0

16# Haha jo det tänkte hon säkert! xD

[tk1971]
0

Hm… nu är det nog spökåldern som börjat. Jag släppte ut henne i trädgården i morse. Jädrar vilket skällande det blev. Och det gick inte att distrahera henne. Då såg jag att hon stod och skällde på grannens stora, lysade plastren med släde och allt som hon såg genom buskarna. Och det är klart, den har ju inte varit där förut och ser säkert skum ut för en hund…

[tk1971]
0

Jag gjorde en liten aktiveringsgrej idag. Och aktivering blev det, men inte riktigt som jag tänkt mig.

Jag kastade ut en näve torrfoder på gräsmattan. Fia gick dit, tog en kula i munnen, bar den till ett hörn i trädgården, grävde en liten grop och la kulan i den och täckte omsorgsfullt över den med nosen. Sen gick hon tillbaka och gjorde samma sak, säkert 6-7 gånger, och varje gång hamnade kulan på nåt nytt ställe i trädgården.

Jag tänkte att nu får jag bevittna en ursprunglig instinkt, för det där har hon ju inte lärt sig av nån, utan det måste vara nedärvt. Det ser lite lustigt ut när hon gör det med sån omsorg, men säkert utan att veta vad hon håller på med egentligen.

Gia91an
0

19# Haha, men ASBRA aktivering ju! Både uppletning av mat och att få gräva, och att bära maten från här till hit! Underbart att hon gjorde så! :D

LouiseKW
0

Kan lägga till en sak vid konstiga vanor, Acke MÅSTE gå ett eller två varv (nästan som en piruett) vid spisen innan han kan gå förbi den :/

https://nouw.com/%C3%A4pplecider

Sajtvärd på Modelljärnväg

Smilla177
0

Smilla vill inte dricka vatten ur samma skål som andra hundar har druckit ur utan väljer alltid det rena vattnet.

Gia91an
0

22# Haha förståndig flicka!

[tk1971]
0

Lägger in en till… vi var på djursjukhuset idag för vaccinering. Jag har en hund som tycker det är roligt hos veterinären. Först får man träffa en trevlig djurskötare som gullar med en och t.o.m. pussar på en, sen kommer det en veterinär som stojar och stimmar med en och bjuder på godis. Och hela tiden viftar svansen (och hela bakändan) på Fia. Hon är så glad så hon vet inte var hon ska göra av sig.

Ja, hellre det än en sur hund som man måste ha munkorg på när man ska vaccinera den… sån var förra hunden :-/

sebastianengqvist
0

Palle brukar gilla att kryppa ner under täcket när han sover i vår sång.

Smilla177
0

Smilla tycker också om att gå till veterinären där får hon ju massor av uppmärksamhet och godis. Kanske något som är ärftligt hos jackrussel. hi