Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikettsjukdomar-hälsa
Läst 702 ggr
Gia91an
0

pollenallergi på JRT?

Stacey kliar sina tassar något ofantligt just nu, bara framtassarna. När hon kom sa ju förra ägaren att hon hade foderallergi, men det stämde inte. Men undrar om det inte var pollenallergi eller så med tanke på att det bara är nu under pollensäsongen som hon kliat sig?

Någon som har koll? Har för mig att de får sporer och grejer på sig från gräset och att det är det som kliar. Kan man hjälpa på något sätt hemma eller måste man dra till veterinären?

Kan ju säga att det är lite rött på framtassarna, men inte söndergnagt eller så.

catr.ruds
0

Du kan ju prova att duscha av tassarna när du kommer in och se om det blir bättre. Om det är pollenet så borde det ju fungera.

Gia91an
0

1# Bra tips! Ska prova.

Funderade på om det kunde vara i kombo med att det är blött ute, men det har liksom varit blött hela vintern liksom :O

LouiseKW
0

Kan ju vara svamp också.

Jag hade nog ringt och rådfrågat en veterinär, allergi kan ha många olika symptom. Isak har glutenintolerans och hans allergi visar sig genom att han får svamp- och öroninfektioner.

Så det kan vara allergi men det kan också vara svamp. Jag hade testat med klorhexidinschampoo, det tar bort klådan också :)

https://nouw.com/%C3%A4pplecider

Sajtvärd på Modelljärnväg

tnoet
0

Hur ser pälsen mellan tårna ut? Är den missfärgad åt rosthållet är det nog antagligen svamp. Har hon hår mellan tårna klipper man bort det för att slippa framtida svampinfektioner, annars är det bara att börja torka av med handduk mellan tårna så fort hon blivit blöt.

Gia91an
0

Nej huden ser normal ut, hon har även väldigt LITE hår mellan tårna. Lite röd men så blir det liksom när hon tuggar på tårna… 

KLorhexidinschampoo skulle kanske vara något. 

Tycker hela grejen är udda. Hon har liksom inte visat något innan och får inget nytt foder, utan det känns "årstidsberoende". Hmmm. Får ringa min veterinär och fråga.