Trimma/Rycka bort päls!?
Hej.
jag har läst om att folk själv sitter och rycker bort päls på sina jack russels att dem köper fingerkondomer eller vad det nu än heter och lixom får sina hundar trimmade på det här sättet, kan man trimma sin JRT såhär eller hur funkar det? :) är det svårt eller enkelt, berätta mer? känner mig lite lost nu 🤔
Strävhåriga raser kan inte fälla själva så de behöver hjälp att få bort den döda pälsen så ny levande päls kan växa ut och detta kan man antingen göra med fingrarna, med trimkondomer, med engångshandskar, med strippknivar eller strippstenar.
Det är bara död päls som rycks mao och med bra kvalité så lossnar det oerhört lätt och det känns som en liten hudmassage för hunden. Vissa hundar somnar. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Är det så, men krävs det inte mer än trimkondomer/engångshandskar och någon strippsten för att trimma tillexempel en jrt? jag prövade att rycka och det lossnade en hel del päls (väldigt lätt!)
Vet du någon instruktionsvideo? hur ska man börja? vore skönt o kunna fixa själv. Vet du skrev något förut, men tappade bort inlägget.
För att "bara" trimma ner pälsen och få en bra kvalitet på den behövs inget annat än fingrar. Bra hjälpmedel är dock fingertutor eller trimkniv. Jag började med pincett (haha, var livrädd att hunden skulle få ont..), gick sen över till fingerkondomer och när jag fått in snitsen bytte jag upp mig till trimkniv (går väldigt snabbt att trimma med). Mina hundar somnar när jag trimmar dem. :)
För att få hunden i utställningsskick behöver man också en kam, en rak sax och en effilleringssax, beroende på hur mycket päls hunden har.
Man börjar med att plocka ner pälsen helt, dvs att ALLA långa hårstrån på hunden rycks bort. Förutom lite skägg, ögonbryn och håret på baksidan av frambenen.
När man är klar med detta väntar man 10-14 dagar innan man plockar bort alla strån som börjar sticka ut igen. Och sådär håller man på tills man fått en fin, tät päls. För att få den i ultimat utställninggsskick får man jobba såhär i ungefär 10-12 veckor.
Varje gång du plockar bort stickhår, passa också på att kamma igenom skägg/ögonbryn och plocka de strån som ser gamla och tråkiga ut.
Har man, som jag, en hund med väldigt tjock sträv päls får man också tunna ut den cirka 6-8 veckor efter nedplockningen. Annars blir den vågig, eller vad man ska säga. Om man inte ska ställa ut spelar detta ingen som helst roll.. För att tunna ut tar du spetsen av trimkniven och plockar precis i "vågen" på pälsen.
Jag ska försöka få tummen ur och ta lite bilder där jag visar hur man trimmar fram rätt vinklar och hur ansiktet ska göras. Har bara inte hunnit än.
Själv lärde jag mig genom att min uppfödare skickade med ett papper från Jack Russellklubben där de beskrev hur man trimmade. Efter det har jag gått två korta trimkurser för en JÄTTEDUKTIG tjej i Växjö. Ska man ställa ut är det väldigt bra att göra så, då den erfarna trimmaren kan lära dig exakt vad som gäller för din hunds vinklar och vrår.
Oj.. Långt inlägg. ;)
3# Jag känner lite att det där blir en framtida artikel. Vi vet ju att det önskats länge, men det verkar bara vara du som har koll och samtidigt känner att du vill dela med dig. Du får gärna, när du skaffat bilder slänga upp detta som en artikel. Du får fria tyglar!
Doris efter en snabb och slarvig nedplockning på 4 timmar. >.<
Glömde skriva att det viktigaste med trimning är att ALLTID plocka medhårs och att hålla emot skinnet, allt för hundens välmående.
Ska försöka hinna ta bilder och skriva ihop en artikel. Tycker pälsvård är så himla kul.. Dygnet behöver fler timmar! :P
Ja känn dig inte stressad, men det känns som att du skulle kunna göra det väldigt bra! :D
Jag skulle vara mycket intresserad. Funderar på att gå en trimningskurs men inte hittat någon, så man rycker helt enkelt bara kanske med fingerkondomer får jag fråga varför tar det så lång tid?
min hund är broken så dem har ju inte lika mycket som sträva antar jag hmm.. jaja :)
Du får gärna ge mer tips, hur jag ska starta.. Tack
Säg gärna va ni tycker jag ska köpa in, typ fingertutor för att rycka bort päls och sen den där stenen så många pratar om, behövs den? jag köpte en trimkniv hit hem för länge sen men har inte fattat på mig den så mycket eller jo den funkar men den känns lite vass för mig som nybörjare
Att trimma ner en hund med mycket päls tar 4-5 timmar. Typ 3 om du lämnar in den till en hundfrisör. Det är många hårstrån att plocka och man tar inte för stora sjok på en gång. :)
Tycker du ska börja med fingertutor tills du är van med tekniken. Trimkniven tycker jag har ett missvisande namn.. Den använder man egentligen bara som stöd för tummen när man plockar. Så man lägger den ner parallellt med pälsen och trycker tummen mot de strån som kommer genom tänderna på kammen. När man får in den tekniken går det mycket fortare än med fingertutor! Stenen har jag aldrig använt och kan inte uttala mig om. Jag klarar mig kanonbra med bara tutor och trimkniv.
Har du en broken så behöver du nog inte lägga så många timmar som jag gör på Doris. Min nya hund är broken och henne trimmar jag bara nån halvtimme ibland. Det är så lite att plocka där. :)
Tnoet Ok! men då ska jag pröva på mig det då, nä broken är ju inte lika "ruffsig" som en sträv …
Fingertutor & min trimkniv får väl försöka på mig det då, nu ska jag till uppfödaren och få min hund trimmad för 500 kronor på söndag… så då kommer hon bli riktigt fin men det kostar ju en del vore en fördel att kunna göra det själv, men de blir riktigt ordentligt gjort nu.. har ju läst på SKK o en del andra ställen att man bara behöver trimma jrt typ 3 ggr ordentligt per år om man inte vill ställa ut..