Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikettfoder
Läst 3584 ggr
[Konstig]
0

Dålig aptit-smal.

Träffade min hunds uppfödare igår och tydligen är min hund lite smal, ganska länge har Sammie(min hund) dissat sitt torrfoder och istället suttit och tiggt mat av oss hon äter bara sitt torrfoder när hon är jättehungrig helt enkelt, vi har prövat flera torrfoder och även något mjukfoder men hon är ganska petig med sina smaklökar och vi har en 15 kgs påse me torrfoder som vi fick i present vi vill inte slänga den utan kommer använda den finns det något man kan göra me torrfodret så hon lättare vill äta det? hon måste verkligen gå upp i vikt, finns det något mjukfoder många hundar gillar som man kan blanda i torrfodret eller något vi människor äter som man kan blanda i? jag äter aldrig kött så har inget över i kylskåpet, jag vet att många tipsar om att börja ge Barf eller liknande men det är inte aktuellt just nu så inga tips om det tack

FjantYoda
0

Om färskfoder är ett alternativ så min hund var oxå smal med dålig aptit tills jag började med VoH exklusiv, nu är han normalviktig och blir överlycklig så fort han ser maten och är bra i hullet och mår prima! 

Annars enda torrfodret jag har hittat som han verkligen älskar är Orijen andra jag har testat så spottar han ut, köper deras valpfoder som träningsgodis till han och har nångång gett när jag inte har hunnit tina upp en färskfoderkorv och han tycker det är mums!

https://www.instagram.com/aros_yoda/

[Konstig]
0

Läste du hela mitt inlägg?

Färskfoder är inte ett alternativ  just nu men kanske kan bli i framtiden stod det där, men vill ha tips om något jag kan kombinera torrfodret med, just nu mer ge smak till torrfodret så hon får bättre aptit på det för har en påse på 15 kg som jag inte vill slänga det är ganska fin kvalite på detta faktiskt för att vara torrfoder… hon har dålig aptit på det mesta förutom typ ostskivor och sånt som hon egentligen inte borde äta men hon har fått någon liten bit som godis någon gång

[tk1971]
0

Ha på en äggula, eller testa att strö på lite blodmjöl?

Ger ni hunden av er mat när den tigger?

tnoet
1

Du kan även blanda i lite filmjölk eller ha på lite vatten så smakerna i fodret kommer fram mer. Annars brukar jag spara på smulor efter att ha delat hundgodisar i mindre bitar, och så strör jag det på maten. En klick mjukost med skinksmak brukar också vara uppskattat. En del tycker inte maten är tillräckligt intressant, så då får man variera lite och göra det mer spännande. Har du testat att ge maten i aktiveringsleksaker eller att låta henne söka efter den i tex gräs?

En hund svälter sig inte om den inte är sjuk. Kan det inte vara så att hon föredrar er mat framför sin egen, och har kommit fram till att hon är liiiiite mer terrier-envis än er så hon till slut får smaka? Doim är ju himla smarta de här hundarna.

Min ena tik äter bara sin mat efter att jag ätit upp min egen. ;)

[Konstig]
0

#4 Haha så typiskt terriers jag gillar verkligen deras stil lite för intelligenta för husse och matte… ibland 😛

Men, jag vill bara att hon kommer i finare form och jag märkte själv speciellt nu när hon trimmades att hon ser ganska tunn ut jämfört med andra jrt och att hon skulle behöva lägga på sig något kg men hade redan tänkt tanken med att lägga en klick mjukost och blanda me lite vatten i torrfodret det tror jag nog skulle förhöja smakupplevelsen. Jo hon föredrar vår mat även fast vi inte ens äter kött, tänkte ställa ut henne nu i början av Juni och hennes öron är inte perfekta så det vore ju trevligt om hon iallafall såg mer okej ut i kroppen… blev lite konstigt med utställningen nu kanske men jag har redan bokat tid/betalat men den är bara inofficiell får se de som en träning!

tnoet
0

Om du får henne att börja äta nu så hinner hon nog lägga på sig lite till utställningen. Lägg lite göttiga grejer i maten, så ska du se. :) Jag äter inte heller kött, men min sitter ändå och stirrar ut mig under middagstiden. ;) 

Om hon gillar att klickerträna kan du ju öka på det lite också under den här perioden. Det blir ju en del godis och foder som glider ner under ett sånt pass.

Och kanske testa att öka den fysiska träningen? Klövjeväska, agility, jogga? Tänker att det borde öka hennes aptit också. 

Tror utställningen kan gå bra även om hon är lite i underkant. De tittar mest på vinklar och uttryck. :) Det värsta som kan hända är att det skrivs i kritiken att hon "behöver utveckla mer muskler" eller hur man nu fint skriver att hunden ska öka på sin vikt. Det är bara att köra! :D

Gia91an
0

Jag är också inne på att lägga maten i aktiveringsleksaker. Eller så tar ni med er hennes matranson ut och sprider ut i gräset, så får hon leta upp det. Det gillar min hund nämligen! Vad är det för foder annars? 

Sen kan man ju ha typ laxolja på med, jag har det till min katt för att han ska gå upp och få finare päls, står på att det funkar bra till hund med (dock inget jag undersökt närmare) men Stacey brukar få resterna efter katten (då de andra katterna är feta och ska inte ha) och hon älskar det!

tnoet
0

En av mina tidigare klasskamrater hade en väldigt undernärd border collie som de fick lägga smör på maten för att han skulle öka i vikt. På vets rekommendation. Vet inte hur bra det är dock.. :P

Gia91an
0

8# Jo så får ju en del göra. Tror inte fettet i smör är dåligt för hund, men med laxolja så är jag osäker på hur mkt omega 3 och 6 som är nyttigt!

Elcyion
1

Fungerar inget annat finns det ett frystorkat färskfoder som är helt torrt och kan förvaras i ett skåp. Du blandar ut med vatten när det serveras. Anledningen till att jag inte vill rekommendera det rakt av är att det är SVINDYRT!

http://smpetshop.se/hundfoder/k9-farskfoder-lamm-36kg.html

Medarbetare på jack russel terrier

TeaOchHanna
1

Jag har ibland samma problem med min hund. När hon verkar trött på maten så brukar jag varva blötlagt foder med torrt. På morgonen kan hon få uppblött och på kvällen torrt :) Precis som de andra tipsade om :) Däremot försökte jag med gott ibland på maten och det goda var det enda hon åt upp… Hon kunde slicka filmjölk av varenda kula utan och sen bara skita i resten.