Ni och era hundar
Jag såg en rolig tråd på Hundar i fokus där de presenterade sig själv och sina hundar :) Tänkte att det kunde vara kul här på jack russell terrier i fokus för att lära känna varandra lite mer!
Ni berättar självklart det ni vill :)
Jag kan ju börja :)
Jag heter Hanna, är 26 år och pluggar till Jägmästare i Uppsala. Det handlar inte om jakt men det är däremot en 5:årig skoglig utbildning och om ett år tar jag äntligen examen! På somrarna brukar jag arbeta i skogen med kvalitetsuppföljning och med lastbilstransporter, min dröm är att ha ett arbete där jag kan kombinera att vara ute i skogen men ändå jobba med människor. Kanske inköpare eller mäklare :)
Djurintresset har alltid funnits där då jag växte upp på bondgård. Jag har avverkat marsvin,kanin och häst innan jag i vuxen ålder tog det halvspontana beslutet att skaffa jack russell terrier som första hund… Det var en hel del blod svett och tårar för att få fason på mitt yrväder men så här i efterhand inser jag att hon nog inte var en så jobbig valp :P Det var bara jag som trodde att unghundslivet skulle vara en dans på rosor och putti nuttit.
Min hund:
Hon heter Tea och fyller två år på självaste nationaldagen. Hon är en sk. JRTC jack russell med långa ben som passar alldeles utmärkt i risig gallringsskog (dock brukar hon ge mig en uppgiven blick när jag drar med henne dit). Hon är en väldigt flexibel, glad och snäll tjej som älskar barn och andra hundar. Favoritplatsen på jorden är hemma på bondgården då hon får åka traktor och vakta mormors ägor och höns. Det är inte lika kul att mata tjurarna men måste hon så följer hon med ;) Jag tror hennes dröm är att träna agility då hon direkt ger sig på ett hinder om hon ser det och grythund som hon är så älskar hon tunnlarna.
Efter andra löpet som avslutades nyligen har hon fått en mognad som jag aldrig har trott hon kunde ha så nu känns det som om vi kan ta nya tag med träningen :) Frågan kvarstår dock om vad vi ska satsa på men det får vi se!
Anna heter jag är hela 37 år.
Bor i Enköping med familjen som består av man. 3 barn. ( två killar på 10 respektive snart 9 år ) samt en tjej på 14.
Studerar just nu på distans till personaladministratör och söker nu jobb inom ekonomi ( vilket jag jobbat senaste 15 åren ) Är utbildad djurvårdare men inte jobbat med djur pga allergi.. Har äntligen hittat en hund som jag tål och gillar..
Hero är födda 21 mars 2013 . Han är våran andra hund . Han kommer från Orions ( JRTC ) vi hamnade in på Jackrussel då vi lånade en som skulle omplaceras. Den vart vi förälskade i själva rasen. Hunden var dock opålitlig och bet barnen. ( misshandlad och bränd av förra ägaren. ) men han gjorde att vi bestämde oss för en hund… Jack som kom här näst var 7 månader när vi hittade honom. Också en omplacering men direkt från uppfödaren. gått i hundgård nästan hela tiden så han var lite udda.. vi älskade honom otroligt mycket. han dog när han rymde från min mans jobb och vart påkörd..
Hero hade vi då tittat på ett tag då vi följde uppfödarens fb sida.. vi hade planer på att ta honom redan då vi funderade på ha två st. och när jack dog så var det inget som stoppade oss. men detta år har varit jobbigt och roligt.. adrig har vi haft en valp men vi har lärt oss mycket.. Vi har gått lite kurser och planerar att använda oss av hero i jakten till hösten. men ovan jord. Går viltspår med honom men det går inte så bra då han vägrar spåra rådjur utan bara vildsvin är roligt…
Vi ställer även ut honom ibland.. går inte alltid bra men skam den som ger sig.. övning ger färdighet.. ( det är dottern som är handler. ) hon ska även gå kurs i sommar med honom genom brukshundsklubben och militären.
Åååh kul ide, jag ska skriva i denna när min kandidatuppsats är inlämnad!
Vad spännande med jakt :) Jag funderade ett tag på om jag skulle testa Tea på jakt men vi har stött på både rådjur och kronhjort och hon smyger bara efter dem tyst… Berätta gärna hur det går med jakten! Jag tror inte det är så många här inne som jagar med sina JRT :)
Felicia heter jag och är 25 år, jobbar på bibliotek och dom senaste gångerna har min hund fått följa med till jobbet! Eller ja, inte i själva biblioteket utan på kontoret/lunchrummet (sistnämnda är hans favorit;)) min stjärna är född 7 september -13, när han blir stor ska vi testa på allt möjligt för att se vad som passar oss. Har alltid vart så fascinerad av freestyle så det ska vi självklart testa! Han tycker de är jättekul att spåra (och är skit duktig på det) både godis och gömda föremål. Vi känner även jägare och slaktare så frysen är redan laddad med klövar och blod för kommande viltspår:)
Jag heter Malin och är 28 år.
Bor i Linköping med man och två barn (8 år och 4 år).
Pluggar till förskollärare och ägnar väl typ all fritid åt hundträning 🤪
Hundarna:
"Liam" - Sheridogs Fitzroy 6 år (skk jack russell terrier). En svår hund med mycket rädslor och osäkerhet. Har lätt för skall och stress och har dessutom haft två större skador. MEN nu är han tillbaka på tävlingsbanan och jag njuter av varje sekund. Han tävlar htm (healwork to music) klass 2 och agility klass 3.
"Tobi" - Ducklings Jr Just Jackaroo 2 år (skk jack russell terrier). Lilla prinsen som aldrig gjort mycket väsen av sig. Går lös överallt och lyssnar på stoppkommando på både hare, rådjur och katt. Lätt lärd och rolig att arbeta med med tyvärr inte jättemycket motor. Dock är han verkligen min själsfrände!Trodde aldrig jag skulle kunna få ett sånt här starkt band till en hund. Tävlar freestyle klass 3 (blev först i rasen med att ta championat och kvalade till SM som 1-åring) och agility klass 2.
"Ming" - Good Girls Min Ming 4 månader (skk parson russell terrer) Lilla framtidshoppet som jag verkligen hoppas och tror att jag kommer kunna satsa fullt ut på agilityn med. En tös som har krut under tassarna och sätter mig på prov varje dag men som ger mig tusen fjärilar i magen när jag tänker på resan vi har framför osss!
Jag heter Gillian och är Sajtvärd här. Jag har min andra egna hund som heter Stacey, och som var en riktigt hemsk hund när hon kom. Snäll inne, men ingen lydnad, understimulerad, gjorde utfall mot hundar flera hundra meter bort och gick absolut inte att ha lös. Ni vet alla de där fördommarna om JRT? Det VAR Stacey.
Jag själv är snart 23 år, färdigutbildad bibliotekarie vilken dag som helst och bor utanför Borås trots att jag kommer från Karlskrona. Bor ihop med min fästman, Stacey och tre feta katter. Älskar djur och jag håller mycket på med hästar. Bland annat håller jag på och uppfostrar ett ardennerföl, och om jag får säga det själv så lyckas jag ganska bra med det. Mer om det kan ni läsa på min blogg, om ni har lust! ;)
Men tillbaka till Stacey, vi gick en problemhundskurs, vilket gick bra och hjälpte oss en bra bit på vägen, men när hon var mer okej med andra hundar bestämde vi oss för att gå en allmänlydnadskurs med henne. Hon är 5 år nu, vi fick henne för ca ett och ett halvt år sen, och hunden jag har nu är INTE samma hund som jag fick. Och ja, jag FICK henne, inte köpte. Ägarna ville bara bli av med henne. De i stort sätt slängde henne efter mig. Och jag är glad att hon hamnade hos mig, för annars hade det kunnat gå så fel! Men i allafall! Allmänlydnadskursen gick jättebra! MVG på 4 moment, de hon haft svårast för faktiskt. Och sen VG på resterande moment. Och efter detta har vi fortsatt att träna på klubben med en tjejkompis som med har hund, så hundmöten går jättebra i jämförelse med innan.
Kan nu när jag leker med henne ha henne lös med ett minikoppel på sig. Vågar inte släppa henne helt än, men den stunden är inte långt bort nu. Hon kommer suveränt på inkallning, går suveränt med ögonkontakt, och jag har precis början tänka på att tävla med henne i lydnad. För nu är hon så duktig att det skulle kunna gå och genomföra. Vi har också blivit mer seriösa med spårningen, och har vår första tävling på lördag! :D Ser det lite mer som träning, och har inga höga förhoppningar, om hon inte ens hittar slutet så gör det inte så mycket, men gud vad kul det ska bli! :D
Ja, detta var lite om oss. Vi har kommit långt, och vi ska komma längre!
Vilket jobb du lagt ner Gillian! Jag blir riktigt imponerad av dig! Och jag håller med dig att det var en oerhörd tur att Stacey fick en andra chans hos dig :)
8# ÅÅhh vad söt du är! :) JO det har gått bättre än vad jag kunnat drömma om faktiskt! Är så glad att jag fick mitt lilla monster! :D Tänk om hon hade hamnat hos någon bara för att hon var söt liksom, herregud!
#7 nämen en nästan färdig bibliotekarie! Grattis i förskott :) de är faktiskt mitt nästa mål i livet att bli de, men än så länge nöjer jag mig med mitt biblioteksassistent jobb. Ska vi slå oss samman sedan och öppna ett jrtbibliotek? ;)
10# Tack så mycket! Haha låter bra det! ;) Är färdig efter opponeringen på kandidatuppsatsen som är på tisdag eller onsdag, sen är jag fääärdiiiig!🎈😃
När jag läste din så tänkte jag faktiskt på att du skrev att du jobbade på bibliotek, spännade att du fick ta dit din hund med! Asskönt ju!
Så spännande :D har du nåt jobb på g?
Ja jag har haft otroligt tur när man har djurälskande kollegor och chef, och vem kan motstå en fjäskig jack russell?;)
12# Kanske har jobb på G, men jag tänkte vänta ut bibliotekarierna kring mina trakter, och har redan en fot inne så jag hoppas! :D
Jag heter Malin är 27 år och kommer från Karlskoga, men bor just nu i Karlskrona. Har sökt plugg i både Umeå och Kalmar till hösten, så vart jag och mina vovvar hamnar sen är det ingen som vet. :)
När jag var lite blev jag biten av en schäfer och utvecklade en extrem hundrädsla, vilket min pappa tyckte var fjantigt. Så han köpte den största hunden han kunde hitta (rottweiler/dobermann) och fick mig till att gå alla valp-, lydnads- och brukskurser som fanns att gå med honom. Var ganska häftig känsla att som 8åring kunna lära sig att styra en hund som vägde mer än dubbelt så mycket som mig.. och där vaknade mitt hundintresse till liv på riktigt. Två år senare, 1998, fick jag min första helt egna hund, dvärgschnauzern Uffe, och på den vägen är det.
Jag driver ett hunddagis med 30 platser och ungefär dubbelt så många inskrivna dagishundar. Är aktiv inom Karlskrona BK och agilitysektorn. Tävlar och tränar agility, är galen i tricksträning och freestylemoment men vågar mig inte riktigt på den sporten. Har sikte på att börja viltspåra i höst och även tävla i rallylydnad.
Mina hundar:
Doris (HM-Bojs Denebola). Född 26 mars 2012. Jättefin och trevlig hund, dock väldigt egensinnig och inte med så stor motor som jag hade önskat. Hennes lugn och fokus gör det löjligt enkelt för mig att lära in avancerade tricks, men det drar ner agilityresultaten då hon helt enkelt inte maxar på banan. Hon stressar inte upp "i onödan". Tror att det hon kommer längst med blir rallylydnad och utställning, men agilityn kör vi för skojs skull ändå. :)
Edda (Glenriska Mini Cooper S Cabrio). Född 23 augusti 2013. Detta är min lilla studsboll! Hunden jag alltid kan lita på, hon viker inte en tum från min sida. Jag kan somna i solstolen och hon stannar kvar i trädgården. Hon kan sticka efter en hare men bryter så fort jag ropar. Kan släppas fram till vilken individ som helst och jag vet att hon kommer hantera situationen bra. Väldigt signalsäker hund! Hon har en tydlig on/off-knapp och en motor som är konstant igång om jag vill ha det så. Mitt framtida agilityhopp! Också fruktansvärt lättlärd, bara hon får lista ut själv vad det är hon ska göra. Dock inte lika smart som Doris.. ;)
Bilden togs efter 14 misslyckade försök. Gav helt enkelt upp. Tycker den representerar oss ganska bra ändå, haha.