Spårtävling!
Var i lördags ute och spårade med Borås spårgrupp, och det var första gången som Stacey gick ett spår som jag eller sambon inte lagt. Det gick helt okej men var lite förvirrande. Var väldigt tuff terräng och jag kunde inte läsa av henne ordentligt. Konstaterade att jag behöver:
- Lära mig hennes kroppsspråk mer.
- Skaffa en ny spårlina då den jag har bara fastna överallt!
- Gå fler spår någon annan lagt!
Men den 31:a Maj ska vi gå en viltspårtävling som anordnas här i Borås. Inofficiell så ingen press eller så. Tycker det ska bli jättekul! Alla får pris oavsätt placering. Jag räknar verkligen med att vi kommer att hamna sist på denna tävlingen, men det gör inget för som jag ser det är det mer ett tillfälle att träna på att gå spår någon annan lagt och att träna att vara kring hundar. Men det ska bli ofantligt kul då det är vår första tävling, i något som vi faktiskt har en chans att fixa!
Kul! Det kommer säkert gå hur bra som helst! Jag vet själv hur svårt det är att läsa av vid spårning. Jag gick ett par spår för några månader som en kompis la. Han berättade för mig på första spåret om Tea var rätt så jag fick chans att se hur hon arbetade när hon var på spåret och samma sak när hon var fel. Efter det gick det mycket lättare att gå de andra spåren utan min kompis vägledning. Trots regn och rusk så hittade hon klövarna :)
Din sambo kanske kan lägga spår åt dig så ni får träna i "skarpt" läge? :)
1# Problemet är ju att sambon alltid lägger spåret om jag inte gör det. Men ska nog tvinga någon av mina kompisar att lägga några spår innan dess! :)
Skoj! Vi har inte riktigt kommit igång med spårandet efter anlagsprovet. Dels är det löpet, jag gissar att hon har haft annat att "tänka" på än spår och då är det nog ingen större idé, och dels har jag funderat på det här med spårstarten i öppen klass. Vi testade ett spår som legat i 22 timmar (ja, för lång tid, men jag hade inte tid att gå tidigare) där hon fick leta upp starten själv, men det gick inte så bra. Ja, starten hittade hon, men det verkade som att hon inte tyckte det var så intressant att följa spåret när det luktade mindre än det brukar göra. Det fanns ju rådjursskit som man kunde mumsa på istället…
Jag vet inte riktigt vilken strategi vi ska ha med öppen klass.
Åh vad roligt! Lycka till ★
-Bättre ökänd än okänd
3# Fia är väl inte så jättegammal än heller? :) Stacey är också dålig på uppletande av spåret!
För övrigt är ju inte 22 timmar för långt tid, på mitt spårmöte så kör dem ibland spår som legat 24 timmar. Bra att vänja dem vid båda tror jag!
Men ni kommer nog igång snart, så duktiga som ni är!🤗
4# Tack så mycket, min första tävling i något så det ska bli jättekul. Alla får pris med, oavsätt placering, vilket är lite mysigt kan jag tycka! :)
Vad kul att ni ska ut och tävla 👍 Tycker det är sunt att du inte har för höga krav på dig själv och din hund. Tror det är bra att se dom första tävlingarna man är på oavsett hundsport som träning, man måste ju få lite rutin i det med 🙂
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
6# Ja men precis, jag ser det mer att jag liksom blir serverad ett spår med klöv, pris oavsätt och dessutom hundstörning. Asbra ju! Har inga förväntningar mer än att vi ska hitta slutet liksom! Men det är liksom samma mål som alltid!
Åh idag är den stora dagen! Nu ska vi iväg och spåra! :) Förra spåret vi la var väldigt misslyckat, även om hon hittade slutet. Så jag hoppas på att det går bättre idag och att jag lyckas läsa av henne ordentligt, för det är där största problemet ligger. Hon fattar vad hon ska göra, jag vet bara inte när hon inte gör vad hon ska göra. haha. Nej men jag uppdaterar er sen!
Vad roligt, lycka till.
Åh nu är vi klara! Vi kom på plats 4/6 vilket jag är väldigt nöjd med! Tappade spåret en gång och fick gå tillbaka, men hittade igen och kunde avsluta! Fick jättebra feedback med! Stacey var noggrann och hade ett önskvärt tempo enligt domaren! Blev dock lite trött efter 450 meter och behöver träna på uthållighet! Men med tanke på att detta var andra blodspåret som någon annan lagt så är jag jättestolt verkligen! :-D sen vann vi mat och godis, en pipleksak, schampo, och en röd rosett! (vår första!!!) hihi sen avslutade domaren med att säga att hon är en lovande spårhund! Fattar ni hur stolt jag är?
Grattis! Vad skoj!
Imorgon ska vi kolla vad Fia tycker om grävlingar. Jag kan tänka mig två scenarier, om jag känner henne rätt: antingen är hon så skraj för det där otäcka djuret där inne i kitteln att hon inte ens vill gå in i gångarna, eller så blir hon eld och lågor och riktigt intresserad. Hon kan ju vara lite försiktig inför de mest oväntade saker, men hon har den den där riktiga terrierskärpan i vissa situationer. Vi får väl se.
Grattis. Vad roligt att det gick så bra.
11# Tack! Å vad kul med konstgryt! Berätta hur det går, är jättenyfiken på det!
12# Tack! Ja jag vet att det inte är toppenresultat, men jag är så stolt över henne ändå! :D Eftersom mitt mål var att genomföra och slutföra spåret, så blev en placering verkligen en glad överraskning! :D
#13: Sådär, nu är vi klara med första grytträningen. Det blev nåt mellanting av vad jag trodde. Fia fattade nog inte riktigt vad som förväntades av henne. Hon var inte rädd för grävlingen, men inte särskilt imponerad av den heller. Hon ville inte gå in i gångarna utan sprang uppe på dem :-) Träningsledaren trodde dock att hon kommer att fatta galoppen. Han tyckte också att hon har en perfekt storlek. Så jag gick med i Grythundklubben och vi ska träna igen nästa vecka.
14# Men det kanske inte var så konstigt att hon inte fattade första gången! Men kul att ni ska prova igen! :D Kan nog säkert bli jättebra! :D
Men wow vad duktiga ni är!
Bara att ställa upp på någon typ av tävling tycker jag är beundransvärt. Bra jobbat verkligen!
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
16# tack! Det var jättekul! 😃