sprucken ..
Min hund har fått en ganska stor spricka i sin trampdyna det är inte infekterat eller så men det ser torrt ut och det ser ut att svida lite. Kan man ha på något hemifrån för att mjuka upp typ någon olja? eller ska man köpa något speciellt? varför uppstår detta??
jag skulle ha lagt ett tjockt lager vaselin å sen lägga en kompressrunt tassen å till sist sätta på en strumpa från dej själv som du tejpar fast runt benet på hunden men ej för hårt å så får man göra 1 gång om dan tills det är bra . har gjort så på min för föra hund då han fick ett sår på stora trampdynan å det gick bra
ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på min hemsida www.nogg.se/spiiidis1
Du kan även ta helosansalva som är milt antiseptisk (om utifall att).
Medarbetare på jack russel terrier
Ett tips från mig är kokosolja, helande effekt och det gör inget om hunden slickar i sig det, för det är bra för päls och hull (om man inte har en fet hund!) 😃
Jag skulle sagt zinksalva. Tunt lager tills de är läkt. Jag är med i en grupp på Facebook som ofta behandlar dåliga tassar mm. Där kör de saltad å sen smörjer med zinkpasta.
Jackie
salta tassen!?
Det finns en speciell tassalva som är bra för detta. Sprickor uppstår oftast för att trampdynan har blivit torr. Smörjer man då på något som mjukar upp trampdynan släpper värken innan sprickan har läkt helt. Salta skulle jag inte göra för då börjar det svida.
Jackie skrev något om att salta jag skulle aldrig salta min hunds tass
En lätt vattensaltblandning å doppa tassarna i å sen zinksalva från barnängen. Hälften försvann som jag skrev, ber om ursäkt!!! Absolut inte rent salt utan saltvatten för sterilisering å sen zinksalvan för irritation och mjukgörande.
Jackie
och om någon inte vet det, så svider inte saltlösningar, de är nämligen närmare i ph-värde än vanligt vatten. vanligt vatten svider alltså mer. så fingervarmt vatten med salt i y) jag har en fråga som jag tänkte klämma in i den här tråden. Edgar slickade mycket på sina tassar för ett tag sen, det såg ut som att han fått blåsor på stora trampdynorna på framtassarna (fast de hade liksom gått hål på och var platta, men runda kanter). någon som varit med om något liknande?
Stacey slickar med på sina tassar i perioder, men jag har inte sett några sådanna blåsor som du talar om. Du har ingen bild? Kan ju vara någon tagg som blivit någon blåsa men jag vet inte :O
9…min föra hund fick blåsor på trampdynorna efter jag vi hade gått en längre promenad på varm asfalt jag fick linda hans tassar i nästan 2 v sen va det bra .. kan va något sådant din råkat ut för
ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på min hemsida www.nogg.se/spiiidis1