Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikettuppfödning-avel-valpning
Läst 2409 ggr
[MikaelaR]
0

Avel

Hej, vad är ett måste om man tillexempel vill använda en jack russel terrier tik i avel? 

Har skrivit några exemplar här nere kan ni förklara vad som är viktigt och veta om man bara vill ta någon enstaka kull i framtiden men ändå vill göra det på bästa sätt!

* Utseendemässigt, måste utseendet vara helt rastypiskt? (Tillexempel om öronen står/ligger)

* Vad för personlighet/temprament är mest uppskattat inom avel?

* Vad för hälsokontroller ska göras innan parning?

* Hur ska avelshanen vara?

Och allt annat som finns och förklara! ni får gärna svara 🙂

Cederström
1

Att öronen skall ligga enligt rasstandarden tycker jag att de skall göra. Vad gäller färgen kan den ju variera på denna rasen. Det finns svart/vit, trefärgad, vit & tan. Sedan bör vi nog alla se till så att vi inte parar två strävhåriga med varandra, den strävhåriga rälsen på valparna kan bli mycket svår att få till.

Vad gäller tempramentet beror det ju på vad man har för syfte med hundägandet.

Enligt klubbens rekommendationer bör avelsdjur vara undersökta vad gäller ögonen och även Patellan/knäskålarna på bakbenen. Jag har erfarenhet av hund som haft problem med Patella luxation och tycker att avelsdjuren skall vara undersökta.

Jag tycker att det är bra om alla avelsdjur även är utställda men det är givetvis inte ett måste. En domare ser hunden under några minuter och det säger egentligen inte så mycket om helheten. Jag som ägare lever med hunden och känner den mer.

[tk1971]
2

Ett extra plus med MH eller BPH på föräldrarna.

[MikaelaR]
0

Fast min hunds öron ligger inte ner helt men dem låg helt ner som liten valp dem har ställt sig lite men hänger fortfarande lite lätt v formade dem står inte upp helt dem e mer hängande än stående men ligger inte 100 procent det är pågrund av att jag inte masserade eller tejpade som uppfödaren rekomenderade mig att göra vid 4 månader..

då de borde väl inte påverka valparna om hon får en kull?

Cederström
0

Så som du beskriver öronen är det inga problem för att det skulle gå igen på valparna.

Jag kan också önska att båda avelsdjuren är reggade i SKK.

Gia91an
0

Jag kan önska att djuren är reggade i SKK ELLER JRTC. Båda djuren är hälsotestade, och gärna meriter. Om det sedan är jaktmeriter, utställningsmeriter, tävlingsmeriter spelar mindre roll (även om jag själv värderar jaktmeriter mer än t.ex. utställningsmeriter). Sen ska hundarna enligt mig vara okomplicerade i övrigt. snälla och trevliga med bra lynne. 

MH och BPH är precis som TK skriver bra att ha på föräldradjuren. 

Men sen känner jag lite att vad vill du få fram av en kull? Det måste man tänka efter om innan liksom. JRT är ändå en ras som exploderat senaste åren och det finns massor på blocket. Du måste liksom ha ett syfte med din kommande valpkull, och inte bara avla för sakens skull liksom. ;) Men har man en tanke bakom, och allt ovan stämmer liksom, ja ta då en kull, så får man hoppas att det blir som man tänkt. :)

[MikaelaR]
0

Har inte ens tänkt så långt eftersom jag antagligen inte kommer göra verklighet av mina planer, Gia..

skulle isåfall antagligen bara ta 1 kull. Skulle göra det på rätt sätt, även om jack russel blivit en populär ras dem senaste åren tycker jag det har sina anledningar det är en fin kompis att ha vid sin sida

Gia91an
0

6# Nej det var inte riktat bara till dig, utan mer mina tankar. Tycker det är jättebra att du undersöker saken långt före och funderar över det, det visar ju att du bryr dig! :)