Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikett: träning-tävling
Läst 1335 ggr
Gullan_J
4

Rallydebut 20/5

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Imorgon debuterar jag och Märta nybörjarklass i rally :) Det är en liten kvällstävling med 15 starter så det blir perfa! Alltså jag förstår inte vad som hänt med henne. Från att i december 2013 varit totalt omöjlig, ignorerat så fort något inte passat henne, stuckit när andra hundar är i närheten och ja, varit en riktig byracka till att nu kunna gå lös bland andra hundar när vi tränar agility, gå en hel rallybana med kontakt och vara en allmänt trevlig hund som visar respekt. Innan tyckte jag att hon trots sina fyra år kom aldrig ur slyngelåldern så i oktober 2013 tog jag en paus, dels för att jag inte orkade mer när det aldrig gav resultat och dels för att det kanske skulle samla ny energi. Och visst funkade det. I december tog jag upp träningen igen och Märta hade växt upp. Så nu har tränarna på klubben tjatat tills vi anmälde oss till tävlingen. Planen är att värma upp en kort stund med jättemycket korv. Innan vi går in på banan trycker jag i henne ytterligare med korv och piper med hennes gris (som hon älskar). Förhoppningsvis kommer hon då hålla kontakt en stund. Jag ska hela tiden uppmuntra och berömma så hon fattar att hon gör rätt. När/om jag känner att hon är på väg att bli helt loss och ovillig kommer jag ge godis innan det händer och strunta i resultatet. Huvudsaken är att hon tycker att det blir roligt med tävlingen :) Märta laddar med vila!

-Bättre ökänd än okänd

tnoet
0

GUUUU VA KUL! Jag håller båda tummarna för er! Heja heja!

Gia91an
0

Nej men åååååh så roligt! Ska hålla alla tummar och tår för er!!

TeaOchHanna
0

Kul!! Jag ska hålla tummarna! :)

Hulda5281
0

Åh vad roligt! Vi går andra kurs tillfället idag på rally, siktar på agillity också framöver och är även inne lite på att spåra! Älskar att träna o se hur min lille bozze utvecklas! Full rulle hela tiden! Idag har vi både rally o allmänlydnad 👍

LinaK
0

Håller alla tummar att det gått bra för er idag 👍

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Gia91an
0

Hur har det gått?

Gullan_J
3

Över förväntan! :D När hon fick gå ut ur bilden var hon världens yrväder och gick åt motsatt håll. Jag tänkte att det kommer gå skit men rev i på skarpen efter ett utfall mot en annan hund. Så då lugnade hon sig en aning och gick normalt i kopplet iaf. Vi startade sist eftersom att hon löper så vi gick tillsammans med syrran och hennes labbar ner till vattnet och släppte lös hundarna. Alla badade och gjorde sina behov. Tillbaka på tävlingsplatsen vart hon jättefin och allt kändes bra. Hon gick med fin kontakt och var snabb med det jag bad henne om. Innan vi gick in på banan pulade jag i henne massa godis så hon vart ivrig på mer. Hela banan pratade jag med henne så att hon höll kontakten. Dock fick vi -10 på Ligg då hon satte sig först. Även -10 på Sitt Stå för att hon hoppade istället för att ställa sig ;) -5 vid något ställe hon gick åt fel håll och -1 vid Sväng Höger för att jag gjorde för mjuk böjning. Alltså 64% vilket känns kanon. Jag var bredd att utgå efter halva ungefär, för jag ville inte riskera att hon fick en negativ första-upplevelse. Så jag känner mig supernöjd! Nu ska vi anmäla oss till nästa tävling i Rally den 7/7. Så vi laddar!

-Bättre ökänd än okänd

Gia91an
0

Åh men grattis! Verkligen en bra förstagång! Tycker jag i allafall!

Gullan_J
0

Nu är vi anmälda till vår andra rallytävling :) En officiell med samma domare och banritare, tyckte domaren var jättebra. Han förklarade allt superbra vid banvandringen och tillät oss att hunden fick nudda en vid Sitt Stå. Samt att han berömde mycket och inte gjorde skillnad på sina tävlande vännner och andra tävlande. Banan var bra, ganska enkel. Den andra tävlingen är den 2014-06-06 så nu får vi hårdträna ;) Målet är att förbättra resultatet till 65% och ha samma fina kontakt som förra gången. Och om ganska precis en månad börjar vi fortsättningskurs i agility. Vi får se vart det leder, ev så blir det nog några starter i agility också i sommar :D Jag tror att Märta tycker att agility och rally är jätteroligt båda två. Vårt samspel har byggts på så mycket med rallyn. Och hennes anatomi och ursprung kommer ju väl till användning i agility. Så smidig och snabb + så modig och arbetsvillig. Perfekt kombination :)

-Bättre ökänd än okänd

Gullan_J
1

Förlåt för dålig uppdatering! Senaste tävlingen gick också jättebra! Fick hela 80% vilket gav oss en 8:e placering av 25 starter :D På lördag bär det iväg igen på ännu en rallytävling. Oj vad vi tycker att rallylydnad är roligt :)

-Bättre ökänd än okänd